Det krävs väl ett spackel som inte sätter sig?? Typ sandspackel.
 
De plattsättarna jag pratat med säger att men skall använda cementbaserade spackel och inte sandspackel pga av vikten som väggen belastas med när man sätter kakel.
 
kakelmaster skrev:
Våtrumsspackel går bra men inte sandspackel.


[quote author=Gutte link=1141498542/0#7 date=1141572545]Är det någon av plattsättarna som brukar hänga här som kan kommentera? Håller själv på att spackla just en badrumsvägg och vill inte att det ska vara kört.... ;)
[/quote]
Jag kollade på cascos hemsida o enl de är dera våtrumsspackel ett sandspackel..
 
Jag har lärt mig följande vilket jag rekomenderar till alla som jag säljer kakel till:

1) Spackling för att senare sätta upp kakel på använd antingen, cementbaserad spackel. Främst av viktskäl.

2) Spackling för att senare måla eller sätta upp väv på våtrumsspackel.

 
Casco rekommenderar husfix i första hand sedan våttrumsspackel men jag glömde tillägga i mitt inlägg att småhål och sådant går utmärkt att spackla med våtrumsspackel men kanske inte hela väggar man får läsa på förpackningen


Stefan_h skrev:
[quote author=kakelmaster link=1141498542/0#8 date=1141582540]Våtrumsspackel går bra men inte sandspackel.


[quote author=Gutte link=1141498542/0#7 date=1141572545]Är det någon av plattsättarna som brukar hänga här som kan kommentera? Håller själv på att spackla just en badrumsvägg och vill inte att det ska vara kört.... ;)
[/quote]
Jag kollade på cascos hemsida o enl de är dera våtrumsspackel ett sandspackel..[/quote]
 
Skickade ett mail till Casco ang. tejpa skruvskallar...

Hej.

På skruvskallarna använder man inte fiberduk utan bara Aqua Stop 3635 pensla lite mer på skruvskallarna så att 3635 täcker.

Fiber duk används bara på skivskarvar mm.
 
Funkar säkert, men varför chansa?

// Lidman
 
Jag ser det så här. Tycker att det är kul att själv snickra och renovera och när jag gör något själv så överarbetar jag lite ibland. I ditt fall så är det nog försumbart i tid och kostnad om du kletar lite tätskikt, lägger på en fiberlapp och så lite tätskikt igen på de skruvskallar som inte sitter vid en skarv. Det fungerar säkert med båda alternativen och du känner bäst själv vad du kan leva med när det är klart. För mig är det irriterande om jag "fuskar" och att jag sedan ser det varje gång jag kommer in i ett rum, trots att det kanske bara är jag som lägger märke til det.
Lite från ämnet kanske men jag tror att detta är en viktig del när vi väljer att utföra något på ett speciellt sätt, lite av hängslen och livrem där det troligtvis räckt med en av dem.
 
Håller med till 100% har strukit på tätskikt 4 ggr istället för 2 som Casco rekomenderar eller 0.6l/kvm X 17 kvm = 10.2 Har använt ca 18 liter till väggarna :-D

 
De gjorde jag med... Enl ber skulle de gå åt 36 kg i mitt badrum gjorde av med 48.. ;)
Känns bättre så då har man verkligen både livrem o hängslen..
 
Passa sej bara så att man inte får tjocka ytterhörn så att det syns på kaklet. Det råkade bli så när jag byggde mitt badrum :'( Nästa gång lär jag va nogrannare när det gäller remsa + gukk på ytterhörn...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.