Denna kostnad får man för ett Älvsbyhus om man bygger ca 2-3 mil utanför Malmö.
Inte så illa om man jämför med t.ex. en nyare lägenhet som ligger på 7-8000 i månaden och har då kanske inte högre standard än Älvsbyhus.
 
Samma drive gick de ut med i Sundsvall..
6500 vid en kontantinsats på 70000. Då ingår priset för tomt och anslutning (185000+86000)
 
Detta beror på hur man tar lånen.

Jag kontrollerade om det verkligen kunde stämma, och visst går det... men:

Detta förutsätter att du får amorteringsfritt bottenlån, bra räntor, och att du inte gör några tillägg.
 
Vad ingår i drift?

El, sophämtning, försäkring, VA...

Jag skulle begära specificerad kalkyl där varje post är specificerad, dvs. Ränta/mån, Amortering/månad och Drift/månad. Denna ska då vara mer detaljerat specad.

 
Lind skrev:
Vad ingår i drift?

El, sophämtning, försäkring, VA...

Jag skulle begära specificerad kalkyl där varje post är specificerad, dvs. Ränta/mån, Amortering/månad och Drift/månad. Denna ska då vara mer detaljerat specad.
Allt ovanstående SKALL ingå i drifskostnaderna som en hussäljare/mäklare/bank lämnar till dig!
 
Pelle skrev:
Jag föreslår att prisjämförelser görs utan tomtpriser!

Jämförelser med tomtpriser är helt missvisande eftersom de skiljer så hiskeligt mycket.
Det beror väl på vilket pris det är man jämför. Är det produktionskostnaden för huset så har du ju rätt Pelle. Är det boendekostnaden man jämför så måste man ju ta hänsyn till alla kostnader.
 
Ett nytt hus belastas inte med fastighetsskatt, hög uppvärmningskostnad och ett ständigt renoveringsbehov.

Renovering kan bestå i att saker i hemmet koninuerligt går sönder när de är gamla: Kyl, frys, tvättmaskin, torkskåp, torktumlare, ugn, spis, panna, köksfläkt mm.

Ett äldre hus har nog ett par tusen per månad i extra kostnad.
 
Jeanette24, jag har lite frågor till dig om Älvsbyhus.

Vad fick ni för avdrag på priset när ni tog bort alla plastmattor och våttapet i badrum? Vad beräknar ni att kostnaden blir när ni lägger in nya mattor, kaklar badrum och bytar köksluckor? Har ni bara bytt köksluckor och behållt stommen? Det här blev många frågor men vi har planerat att göra precis som ni och håller på att titta på det nu.
 
till "färdigbyggt": vad köpte ni för hus (vilken modell)?
Alltså man kan välja bort visssa grejer?! Är det bara för just er (alltså erat kontor som gör det)? Dom flesta säljare är ju egna företagare och kan själva bestämma en del justeringar på huset..
 
Jag och min sambo har byggt ett Höner i Trollhättan och slutpriset blev 1,3mille, våran egen insats var ett garage som vi bygde i lösvirke själva(45kkr). Våran månads kostnad blev mycket billigare när SEB räknade ut kalkylen efter värderingen än vad Älvsbyhus hade räknat på sin Kalkyl(det är ju positivt). Våran månads kostnad ligger på 6000:- efter jämkning och då fick vi 40kkr i topplån med mycket förmånliga räntor från SEB. All kontakt med Älvsbyhus har varit rak och ärlig och inga överraskningar ... ;D
 
Något som jag tycker är lite konstigt är att folk verkar tro att bara för att parkett och kakel/klinker är standard på nått hus så är det lika med gratis. Älvsbyhus så betalar du inte för nått du inte vill ha, utan du kan lägga till tex parkett och byta köksluckor och maskiner, men du har inte speciellt många olika grejer att välja på, hittar du inte nått du gillar så får du låta bli och köpa nått du gillar separat istället. Du får ett standard hus helt enkelt och billigt men inte av undermålig kvalitet bara för det, utan det dom har sparat pengar på är just litet urval och att alla hus följer samma bas.
Både jag och min sambo tjänar runt 300kkr, så vi kikade på många olika hus i alla prisklasser, men vi kände ändå i slutet att vi ville bo i ett nytt hus billigt och att vi kunde leva utan alla små lyxdetaljer(man kan ju fixa till övervåningen som man vill och kakla om badrummet nere). Nu får vi ganska mycket pengar över till annat istället, men alla har ju olika prioriteringar.
 
Jag håller med mrhuhta ;D .Älvsbyhus har ett billigt hus och är i standard utförande. Skulle de ha parkett, klinkers, spishäll, värmegolv mm inräknat som de flesta andra husföretag så skulle priset ligga i samma klass som de andra företagen. Köper man ett älvsbyhus vilket vi har gjort så kan man ju själv lägga in golv och klinkers mm som oftast blir billigare. Då har man ett fint hus till en billig peng ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.