AndersS skrev:
Jag var inte tydlig, slutbesiktning görs av hela fiberutrullning/vidareförsäljning i ett område och för villa installation med stickprov. Är det en Skanovainstallation så är inte det tillåtet med utomhusduct i bostadsutrymme.
Inte tillåtet? Enligt vem? Är det skanovas egna regler eller nåt annat?
 
sunqan skrev:
Inte tillåtet? Enligt vem? Är det skanovas egna regler eller nåt annat?
Skanovas regelverk och de har tydliga installationsanvisningar som ska följas, t.o.m. leverantörer av fibermaterial har unika beställningsnummer för visst material som är Skanovagodkänt. Du kan inte använda något som inte har godkänts.
Eller rättare sagt du kan göra det men upptäcks det kan samtliga installationer kontrolleras och sedan åtgärd på entreprenörens bekostnad.
 
Det betyder alltså att installatörerna av öppen fiber här i spånga/vällingby gjort fler fel än att de glömt dragavlastning. Själv reagerade jag mest över att de inte drog in fibern samma väg som telekabeln när de nu ändå använt samma slang.
 
AndersS skrev:
Skanovas regelverk och de har tydliga installationsanvisningar som ska följas, t.o.m. leverantörer av fibermaterial har unika beställningsnummer för visst material som är Skanovagodkänt. Du kan inte använda något som inte har godkänts.
Eller rättare sagt du kan göra det men upptäcks det kan samtliga installationer kontrolleras och sedan åtgärd på entreprenörens bekostnad.
Förstår fortfarande inte vad som skulle kunna hända?
 
Om man orkar kan man gräva ner tryckt trall ovanför fiberducten som ett extra skydd utöver markeringen. Den borde kunna skydda fibern mot avgrävning med spade i minst 30-40 år. Man kan också lägga ducten i PEM.slang.
 
Ganescha skrev:
Förstår fortfarande inte vad som skulle kunna hända?
Utifrån att det finns regelverk för hur man bygger och använda godkänt material så ska det följas. Orsaken är troligtvis att man ska bygga enhetligt över hela landet, blir då enkelt att följa upp och kontrollera gällande utförd installation.
Har sedan ingen betydelse rent tekniskt om det finns andra tekniska lösningar som fungerar lika bra eller bättre, det är inte godkända så enkelt är det.
Rent tekniskt så är viss duct brandklassad och som ska användas inomhus. Och om jag nu gissar, med en avvikande duct inomhus jämfört med utomhus så är det också lätt att kontrollera att rätt material har använts.

Rätt eller fel, detta är vad som gäller. Så det som händer är att den entreprenören som inte följer detta kommer inte att få fortsätta utföra installationer, samt kostsamma kontroller/åtgärder för att rätta till felaktigheter.
 
Redigerat:
AndersS skrev:
Utifrån att det finns regelverk för hur man bygger och använda godkänt material så ska det följas. Orsaken är troligtvis att man ska bygga enhetligt över hela landet, blir då enkelt att följa upp och kontrollera gällande utförd installation.
Har sedan ingen betydelse rent tekniskt om det finns andra tekniska lösningar som fungerar lika bra eller bättre, det är inte godkända så enkelt är det.
Rent tekniskt så är viss duct brandklassad och som ska användas inomhus. Och om jag nu gissar, med en avvikande duct inomhus jämfört med utomhus så är det också lätt att kontrollera att rätt material har använts.

Rätt eller fel, detta är vad som gäller. Så det som händer är att den entreprenören som inte följer detta kommer inte att få fortsätta utföra installationer, samt kostsamma kontroller/åtgärder för att rätta till felaktigheter.
Undrar om vi missförstår varandra. All info jag kan hitta på olika stadsnät visar det samma, orange slang in i huset direkt.
Denna filmen visar precis vad jag menar;
http://www.servanet.se/pages/Var_Nya_Film_Visar_Hur_Enkelt_Du_Installerar_Fiberslangen_I_Ditt_Hus

Så detta skulle då vara fel?
 
Ganescha skrev:
Undrar om vi missförstår varandra. All info jag kan hitta på olika stadsnät visar det samma, orange slang in i huset direkt.
*snip*
Så detta skulle då vara fel?
Inte nödvändigtvis fel, bara en annan variant av installation, som i detta fall skiljer sig från hur det ser ut i Skanovas standardinstallation.
De här trådarna blir lätt lite snurriga om de som svarar förutsätter att installation av fiber alltid ser likadan ut som hos dem. Det finns många olika sätt att lösa saken både utom och inomhus, och de typer av material som används skiljer sig följaktligen mellan installationerna.
 
Tillverkarna brukar ange att utomhusslangen är godkänd en viss sträcka inomhus.

Hos oss användes en slang godkänd både för direkt förläggning i mark och innomhus, utan mantel av halogenrik plast.
 
Det flesta använder ju skanova och jag har väldigt svårt att större delen av landets kommuner och ägare av fibern skulle fuska med installationen, på samma sätt också.
 
Ganescha skrev:
Det flesta använder ju skanova och jag har väldigt svårt att större delen av landets kommuner och ägare av fibern skulle fuska med installationen, på samma sätt också.
Jag har inte hänvisat till hur andra fiberägare bygger utan endast hur Skanova bygger idag.
Som jag noterade betyder det inte att andra fiberägare gör något fel då det inte finns någon fibernätsbyggarstandard, jag hänvisar bara till hur Skanova har fastställt hur deras installationer ska utföras där Skanova äger fiber och vid nya installationer. Sedan kan det finnas de som är äldre och utfördes enligt dåvarande anvisningar.

Sedan får var och en som läser hålla koll på vem som är deras fiberleverantör.;)
 
Men, fiberleverantörer som hyr in sig i deras nät som t ex det länkade företaget borde ju också följa den standarden? Nu tror jagförvisso att slangen jag pratar om får vara både inomhus och utomhus, som Petersv nämnde. När jag pratade med fiberblåsarn så va det en ny typ av fiber dom blåste in, kanske även då ducten.
 
Ganescha skrev:
Men, fiberleverantörer som hyr in sig i deras nät som t ex det länkade företaget borde ju också följa den standarden? Nu tror jagförvisso att slangen jag pratar om får vara både inomhus och utomhus, som Petersv nämnde. När jag pratade med fiberblåsarn så va det en ny typ av fiber dom blåste in, kanske även då ducten.
Skanova har en byggstandard för fiber till hemmet, De äger ingen aktiv utrustning som mediekonverter, stationsswitch, etc. Däremot så bygger entreprenörerna Ericsson, Eltel, PEAB, m.fl., fibernät till andra än Skanova. Så samma entreprenör kan bygga för Skanova som Comhem, IP Only, etc, med olika byggsätt.
Sedan om den som blåser hos dig har rätt eller fel i sitt påstående kan jag inte bedömma.
Om jag får gissa så var det gul microkabel som de blåste med och inte vanlig blåsfiber etc, det finns olika varianter.
Men oftast försöker man behålla samma produkter i ett fiberområde, så även utökning av ett fiberområde kan behålla viss äldre "standard bl.a. val fibertyp speciellt i fiberoptiska skåpen då avlämning/fixering av fiberslang kan skilja och även storlek/typ av hur tätningar görs, man bör inte blanda olika lösningar.
Men jag nu tror jag att det kan bli förvirrande om jag dyker djupare i hur fibernät byggs och även utökas, så vi stannar här.
 
Det är tur att vi inte hade Skanova som fiberleverantör. Vi använde det gamla PEM/PEX röret för telekabeln från gatan direkt in i huset (till den punkt där jag hade min KK för övrigt). Det var OK att köra den oranga dukten några meter inomhus vill jag minnas. Tolkar jag det rätt hade det inte varit möjligt med Skanova. I och med återanvändning av röret så slapp jag gräva upp tomten, bryta upp asfalten, förstöra plattsättningen och jag slapp en ful kabel på sockeln till huset.
 
Pen skrev:
Det är tur att vi inte hade Skanova som fiberleverantör. Vi använde det gamla PEM/PEX röret för telekabeln från gatan direkt in i huset (till den punkt där jag hade min KK för övrigt). Det var OK att köra den oranga dukten några meter inomhus vill jag minnas. Tolkar jag det rätt hade det inte varit möjligt med Skanova. I och med återanvändning av röret så slapp jag gräva upp tomten, bryta upp asfalten, förstöra plattsättningen och jag slapp en ful kabel på sockeln till huset.
Det görs alltid anpassning utifrån verklig omständighet. Har du t.ex. ett elskåp dit det är fördraget kanalisation av PEM, el/telerör etc, från gatan så kan man dra in utomhusducten i kanalisation till det elskåpet, vanlig plats dit man dragit, här kan du sedan välja att montera fiberuttag och gå vidare med fiberkabel till plats där mediekonverter placeras. Men du kan även välja att skarva inkommande utomhusduct i elskåpet med t.ex. en 5 mm inomhusduct om man önskar fiberuttaget placerat t.ex. i mediecentral inne i huset. Ofta finns det då också fördragen VPrör/slang mellan elskåp och mediecentral. Så det finns många olika alternativ hur man installerar och kan kräva större engagemang från fastighetsägaren då man kan få vara hemma vid flera tillfällen t.ex. projektering, blåsning av fiber, installation, etc, vilket alltid inte är det lättaste.;)
Att tänka på vid användande av fördragen kanalisation är att fastighetsägaren ska säkerställa att de går att använda och att det inte finns stopp, helst med dragtråd.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.