Ny på hela grejjen här men vi har i alla fall bestämt oss för att öppna upp fasaden och sätta in en dubbel altandörr på ett ställe. Det är Mockfjärds som kommer att göra detta. Vi har skickat in handlingar och fått tillbaka följande anmärkningar:

Dörren är för liten. Enligt BBR 3:143 måste passagemåttet vara minst 0.8m när EN dörr står öppen i 90 grader.

Dörren vi vill sätta in är 1.4m alltså bara öppen 0.7m när ena dörren är öppen. Dock vad jag kan utläsa står det att det är "Allmänna råd" och att dörren "bör" vara minst 0.8m öppen. Dubbeldörren är ju dessutom avsedd att ha båda dörrar öppna samtidigt. Vad göra? Varför tillverkar man ens dörrar i det måttet om man inte får sätta in dom?

Andra anmärkningen var på att vi behöver komma med en konstruktionsritning där vi redovisar hur lasterna tas upp i nya konstruktionen.

Problemet här är att de enda ritningar vi har är ett par gamla gulnade fasadritningar. De visar inte huruvida väggen är bärande eller ej, vi har bara antagit att den är det eftersom det är en yttervägg och därför skrivit in det i kontrollplanen. Hur ska jag då gå tillväga med den här konstruktionsritningen? Jag antar att det bara är på just den väggen vi ska ta hål i som jag måste skicka in ritning på med beräkningar.
 
Men kravet på 0,8m med bara en halva öppen, är inte det kopplat till hur andra halvan öppnas? I många fall är det ju olika varianter av sprintar som skall manövreras, vilket kan vara svårt från en rullstol. Men om andra halvan öppnas pr automatik när första öppnas borde det ju rent logiskt vara OK.

För konstruktionsritningen kan du behöva anlita en byggnadsingenjör. Möjligt att en duktig snickare kan fixa det. Men jag tvivlar på att Mockfjärds installationssnickare kan göra en sådan sak.
 
Lady Arctic skrev:
Dörren vi vill sätta in är 1.4m alltså bara öppen 0.7m när ena dörren är öppen. Dock vad jag kan utläsa står det att det är "Allmänna råd" och att dörren "bör" vara minst 0.8m öppen.


En föreskrift är en regel som ska följas medan ett allmänt råd inte är bindande. Ett allmänt råd anger hur någon "kan" eller "bör" göra för att uppfylla den tvingande regeln (lag, förordning eller myndighetsföreskrift) till vilken det allmänna rådet är kopplat. Anledningen till detta upplägg är att Boverket inte vill hindra den tekniska utvecklingen genom alltför detaljstyrande regler. Om man väljer att inte göra på det sätt som anges i det allmänna rådet ska man kunna visa att den tvingande regeln ändå uppfylls.

Hämtat från läsanvisningarna i BBR.
 
Är den altandörren enda sättet att ta sig till vad som nu är på utsidan eller går det att ta em omväg med rullstol? Det borde finnas asymmetriska dubbeldörrar där ena dörren är större men det kanske inte bli så snyggt. Det bästa är nog att hävda att råd inte måste följas

Angående kostruktionen så ser ni det antingen om ni river innan ni fått bygglov eller så ritar ni hur ni gissar att väggen ser ut och lägger in en balk över dörren. Hur det sen utförs i verkligheten blir en senare fråga när bygget börjar.
 
Tack. Altanen kommer att kunna nås enkelt från utsidan. Dörrarna öppnas dessutom båda två enkelt med handtag som sitter bredvid varandra och inga sprintar eller så som man behöver böja sig ned för etc. Således är det enkelt för en eventuellt rullstolsburen att öppna båda dörrarna själv och komma ut (och ramla ned för altantrappan men det var tydligen inte lika viktigt ;) ).

Ang. Konstruktionsritningen så har grannen gjort exakt samma ändring. Borde jag inte kunna begära ut ritningen från komunen då? Det är exakt samma hus och exakt samma vägg!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Du kan ju prova att begära ut dem, om de existerar så borde de duga.

Altantrappan kanske kommer i nästa omgång...

Som sagt rent logiskt borde ju din dörr vara OK. Allt är dock inte logiskt, jag skulle leta runt lite mer, försöka hitta rättsfall. Sedan om jag inte hittar ngt. alltför negativt, begära att de fattar beslut, som i värsta fall får överklagas.

Det kan ju vara frestande att påpeka att en rullstol lätt kommer åt altanen från utsidan, men däremot inte via trappan ut från den här dörren. Men det skulle jag vara lite försiktig med att påminna om. Trappan kan ju som sagt komma upp i ett senare skede...
 
Ok uppdatering. Grannen har en konstruktionsritning som kommunen också har. Jag fick en inscannad kopia mailad till mig i så dålig upplösning att jag inte kunde läsa den :D
Meeeen jag tänkte knalla över till dom ikväll och se om man kan få kika/låna/kopiera orginalet.
 
Annars kan du få ut en kopia hos kommunen. De brukar debitera typ 2kr per kopia.
 
Konstruktionsritning med en vägg markerad för öppning och en planerad 140cm dörr, omgiven av UL-120 markeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fått hem en konstruktionsritning. Jag är dock ingen expert i ämnet... hursom helst. Har ringat in väggen vi tänkte öppna. Och sätta in dörr där mitt på som är 140cm. Takstolarna går horisontellt sett på bilden. UL-120 säger mig inte så mycket... antar att det är någon typ av regel...men vet inte alls. :x hjälp en nybörjare? :)
 
Uppdatering om bygglovet då. Väggen visade sig inte vara bärande så det problemet är löst.

Kommunen godkänner en 140 dörr om dörrparet öppnas inåt! Har fått till svar att det godkänns direkt om vi skickar in en planlösning där man ser att dörrarna öppnas inåt. Jag vill dock egentligen inte att dörrarna ska öppnas inåt då köket kommer bli mycket svårmöblerat. Hur mycket spelrum brukar man ha på sitt bygglov så att säga?
 
Lady Arctic skrev:
Ny på hela grejjen här men vi har i alla fall bestämt oss för att öppna upp fasaden och sätta in en dubbel altandörr på ett ställe...Vi har skickat in handlingar och fått tillbaka följande anmärkningar:

Dörren är för liten. Enligt BBR 3:143 måste passagemåttet vara minst 0.8m när EN dörr står öppen i 90 grader.
...
Mycket märkligt resonemang tycker jag!
Utan dörr så finns det ju ingen möjlighet alls att ta sig igenom väggen.
Alltså blir väl inget sämre av att ni gör en dörr, hur smal den än är?


(Är det specifikt för Stockholmsområdet med dessa griniga kravmaskiner till kommunanställda :p )
 
Vissa saker kan man ju "få igenom" som byggfel. Men detta handlar ju om tillgänglighet, och om kommunen speciellt har krävt en viss detalj. Då misstänker jag att det kan bli svårt att få slutbevis om ni inte följer detta.
 
Kan du inte sätta in rn 160 dörr istället då?
 
Det behövs nog en 2 x 90 = 180 dörr om dörrparet skall vara lika.


Med en 16 dörr blir ju öppningarna inte 800 mm.
 
Att öppna utåt är en klar fördel ur utrymningssynpunkt! Lägg fram det argumentet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.