Hallå där.
Jag har en bastu i källaren som är byggd mot två oisolerade källarytterväggar med luftspalt.
Nu är saken den, att vi fick en översvämmning i somras, så att det uppreglade golvet blev förstört.
Resten av bastun är däremot oskadad, och alldeles för fräsch för att rivas.
Nu undrar jag om det går att klinka golvet (det vet jag att det gör) och sedan ställa bastuväggarna på plåtreglar eller dylikt på betonggolvet....dom är i nuläget uppreglade på dom befintliga fuktskadade golvreglarna.
Nån´idé, någon?
 
Jo, men bastuväggarna bör inte gå ända ned till golvet. Dy bör vika upp klinkersen ett varv på väggen.
 
Joo...men hur ska jag fästa väggarna emot källargolvet?
Min tanke är att inte ha helt tätt mellan källargolv och väggsyllen/bottenregeln.
-Alltså: Klinkers på källargolvet och ev en liten luftspalt mellan golv/vägg.
Eller blir det månne för kallt i bastun om man gör så?
Finns det plåtreglar som man kan använda som "bottenregel"?

Idéer nån´?
 
Sorry, jag missförstod. Du skall således bygga nya väggar som står på golvet? I så fall skulle jag använda plåtreglar.
 
Så här gjorde jag "grunden" till mina bastuvägger i källaren x1phput9olM5jHbdBq1McFQT6Q-jeIzwuCLOw0Uosn97QDQb2c93A_pIju4iSdt27jkEAjojDrHODVhNAfHNQAdoPHhp1OTOYbAg6ugu1ul9MI

Jag har först gjutit en grund för att få en jämn nivå och för att få upp väggarna en bit från golvet. I cementen har jag muttrar nedstuckna, skallarna nedåt. Dom sticker upp några centimeter. I reglarna har jag sedan borrat hål.
Efter det la jag takpapp och tryckte dit reglarna.

Bild på färdig bastu x1phput9olM5jHbdBq1McFQT27J1L63EfJqom_XCHE89CMLIGX2xcPSCKRZ5wEp7F6_0GVkXF_RlOaGAS710EB-St3Yku8RLK5PI7OwvjOtvXQ
 
Jag lade syllpapp på det flytspacklade betong-golvet och reglade sen med 45*70 liggande och sedan stående.

/ Christer
 
Hur gjorde du sedan med kaklingen? Man bör vika upp en rad eller två på väggarna och låta väggen har ett visst överlapp så att ev vatten kan rinna ned och inte in i väggen, även för att få ventilation av luftspalten.
 
Mot ytterväggen, sysns på bilden (vitt kakel), har jag satt liggande reglar. Reglarna sitter inte direkt mot kaklet utan jag har satt klossar som distanser. Klossarna är vridna 45grader så att inte vattnet kan bli sående där. Sedan har jag isolerat mellan reglarna. Viktigt att se till så att isoleringen inte vilat mot ytterväggen. Sedan satte jag asppanel, syns på bilden.
Nu är det en luftspalt mellan den kalla ytterväggen och isoleringen. Jag har inte använt någon folie eller plast. I taket är det gjort på liknande sätt.
Luftspalten finns nu hela vägen från golv upp till tak.

Jag provade att använt den Finska ventilationsmodellen. Tycker det fungerar bra.
Särskilt på vintern när det är kallt ute så känner man att det kommer in fisk luft utifrån. Luften är inte kall utan hinner värmas upp på sin väg in strax ovanför agregatet.

Fler bilder
x1phput9olM5jHbdBq1McFQT2X2aKXRklLpLgzlm7ix-Tjj2xZpLzS-Dn7UE3Tx0-qwlFEjoFVA0p7JjKhsLOrndh1mEMYz9E0ohsZVvkCPNqE

x1phput9olM5jHbdBq1McFQTzFk2nUOps_P7fHrG3MZshHwfc281W6-Zr7Ia_ANbYSbe5A2GYKrw7XSh1zfsIoOydlaU05WXMS8v-acDnvDXfU

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.