Får i dagarna hem en pelarborrmaskin. Det är den sorten med hög och lågväxel samt lösa kuggdrev för att ändra hastighet. Varvtalen är mellan 86 och ca 2700 varv.Jag funderar på att sätta en frekvensomvandlare för att slippa dreva om vid olika hastigheter. Finns det några risker med detta dörfarande ? Med risker menar jag att momenten blir högre än vad kuggarna tål eller att jag tappar kraft vid låga hastigheter. Maskinen ifråga är en 3 fas IMA.
 
Det beror kanske på valet av omvandlare, men generellt har jag förstått att kraften kan avta vid riktigt låga varv.

En annan sak som kanske inte tänks på så ofta är att en sådan motor är konstruerad att gå vid en given hastighet för att ventilera bort värme, vilket kan göra att den i värsta fall överhettas.
Nu tror jag inte det är något problem för hemmabruk.

Finns nog risk för övervarv också, men omvandlarna brukar vara förinställda på max 50/60 Hz och det ska gå att programmera in också.

Mekaniska växlar är överlägset bäst att generera kraft, därefter remdrivna diton :)
Finns ju enorma fördelar med frekvensomvandlare också, givna varvtal etc. Så det är lite vad man är beredd att offra.

Är det nåt speciellt du ska borra som kräver extremt moment på lägre varv finns ju alltid möjligheten att köra omvandlaren på 100% och dreva om.
 
Jag tycker du skall dreva om.

Det är så pass krångligt och dyrt att linda om en sån där inbyggd specialmotor efter en överhettning så jag tycker det är onödigt att ta risken att överhetta den.

Dessutom är motorn alldeles för liten för att ge ett användbart vridmoment på borren vid låga varv om du inte drevar om.
 
Den enklaste sortens frekvensomriktare skickar bara ut en frekvens och sänker spänningen efter en fast kurva med sjunkande frekvens. Den kommer inte att få speciellt högt moment på låga varv.

Sedan finns det sådana som gör en massa mätningar och beräkningar under drift för att uppskatta motorns varvtal och belastning och anpassa strömmen efter detta. Det ger avsevärt bättre kontroll och moment på låga varv.

Bäst kontroll och moment får du om du har en pulsgivare på motorn för återkoppling av motorvarvtal. Antagligen är detta överkurs för en borrmaskin.

Du kommer givetvis aldrig att få lika högt utgående moment på maskinen om du kör på hög växel och sänker varvet med frekvensomriktare som du kan få om du har motorn på fullvarv och växlar ner.

Är det en fläkt på motoraxeln? Om du skall köra långa stunder på lågt varvtal kan du behöva ha en separat elektrisk kylfläkt i stället. Förmodligen inte ett problem på en borrmaskin och hobbybruk. Känn på motorn hur varm den blir.
 
Avemo skrev:
Känn på motorn hur varm den blir.
Nu har jag inte haft sönder just den där borrmaskinsmodellen i småbitar men om den är någotsånär lik de jag har sett insidan av så lär man nog bränna ut lindningarna helt innan utsidan på gjutjärnsskalet blir varmt.
Dels är det mycket gjutjärn att värma upp och dels cirkulerar kylluften mellan statorplåtarna och gjutjärnsskalet.

Man har alltså ingen riktig indikation på överhettning innan det är för sent. Därför skall man inte ta risken.
 
Hur många motorer har du bränt sönder? Med en extremt felinställd frekvensomriktare som dessutom är mycket överdimensionerad är det fullt möjligt att bränna sönder en motor innan den blir varm på utsidan. Vid mer normala förhållanden går uppvärmningen långsamt. Så länge man har förståndet med sig är det ingen stor risk att bränna sönder en motor.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Läste du vad jag skrev?
Att motorn på de här äldre pelarborrmaskinerna inte överhuvudtaget är åtkomlig så man kan känna på den.


Jag har bara bränt upp två handmaskiner själv... men jag har sett litet för många trefasmotorer som andra har bränt sönder.
 
Tack för input, får bli att byta drev. Alla finns med och alla är friska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.