Jag försöker ta reda på hur det är att äga en Mollepanna (http://www.mollepannan.nu/), men det verkar vara svårt att hitta någon som har en, trots att den är både billig och miljögodkänd. Den finns heller inte omnämnd på byggahus' fora.

Undrar varför det är så...

- Om du äger en Mollepanna, eller om du har erfarenhet av den, var hygglig och skriv några rader! (Fördelar, nackdelar. Var den värd sina pengar eller inte?)

Många tack!
/ulf

 
G
Var inne på en Mollepanna men den föll på verkningsgraden.Calmar V33 91%.Molle 76%.
Har inte lust att hålla på och kapa och klyva i onödan.
Idag kör jag ett ilägg ca 120 liter och får 2000 l varmt vatten som håller i 5 dagar.
Och sedan lägger man i veden uppifrån på Mollepannan,huva.
Hade en kanjon förugn med likadan öppning.Använde eländet bara i 14 dagar innan skrotet åkte ur.
 
Var med farsan och kollade på en bekants panna förra året inför deras byte, vi reagerade mot att veden lades i uppifrån........föräldrarna blir ju inte yngre med åren direkt, tyckte helt enkelt att det var ett jäkligt omständligt sätt att lasta in ved.

Sedan när man läste vad verkningsgraden låg på så var den än mindre gillad, det enda bra är väl priset :-X

Blev CTC istället, och dom är mycket nöjda, bäst var nog att det nu blev accumulatortank, i 25 års tid har dom stöttat med elpatron vinternätter, denna vinter behövdes det aldrig, och häpp.......5.500 kr tillbaka från Eon :)
 
Jag har en Arimax 35 från -91 som jag tycker funkar bra och den ser iaf likadan ut som mollepannan så jag tror att de är ganska jämförbara. Eldstaden är mindre på mollepannan 120 liter mot arimaxens 180.

Nackdelar är väl som andra har sagt verkningsgraden som kunde varit bättre. Pannan kräver också hög skorsten (6m) annars kan det bli problem med draget. Det går iof lösa med rökgasfläkt som det är gjort hos oss men då kostar det några tusenlappar till.

Att lägga in ved uppifrån tycker jag inte är någon nackdel, på arimaxen är det ett rökgasspjäll som hindrar inrykning när man lägger på mer ved men jag vet inte hur det ser ut på mollepannan.

Om jag skulle köpa ny panna idag tror jag att det skulle bli en Effecta Woody eftersom den verkar mycket bra och prisvärd.

 
Tackar hjärtligast för svaren!

Jag har nog gett upp på Molle och funderar nu på något med bättre verkningsgrad (och ilägg framifrån).

Så nu undrar jag över en annan panna:

Swebo Vedpanna VP35 (http://www.swebo.com/pdf/Swebo_Vedpanna_VP35.pdf)

Den matas framifrån, är godkänd, har vedmagasin på 140 lit. och verkningsgrad på 87%. Priset ligger på 29.900,- minus 15% (kampanj), alltså ca. 25.500,- exkl. moms.

Ursäkta tjatet, men är det någon som har erfarenhet av den pannan (eller av Swebo, som säljer den)?

Må gott!
/ulf
 
Jag har ingen erfarenhet av pannan men jag tycker att den verkar vettig.
Den är ju tillockmed utrustad med lamdasond och priset verkar rätt.
 
Ja, och när priset verkar bra ska man ju bli lite misstänksam...

Men så upptäckte jag just att Swebos panna är väldigt lik (identisk med?) Effecta Woody-pannan -- och det är ju väl etablerad panna, eller..?

Effecta Woody blir någon tusing billigare men har å andra sidan ingen lambdasond. (Är det bra det - lambdasond? Låter som ytterligare en pryl som kan gå sönder och kosta pengar..)

/ulf
 
Tittar man på bilden på "Swebopannan" så står det ju till och med Effecta i cirkeln uppe till höger....
Vi har en Effekta Woody som är modellen efter med lambdastyrning och är nöjd med den.
 
Det är ju ett super pris på den pannan.
Slå till :)
 
Köpte en molle idag ! Referenserna jag gått på är att den är lätttänd ,inget som hänger
sig i magasinet ,ingen el !!! Och okänslig på vedkvalite ! För min del spelar det ingen som
helst roll om det går åt en eller ett par kubik extra ! Vi får se vad går för om en vecka ☺
 
  • Gilla
Jocke707
  • Laddar…
Jag har använt pannan sedan jag installerade den för sex år och sedan kände att det var dags att skriva en recension.

Vi bor i Stockholm i en normalstor villa på 110m2. En 1,5 plans villa med varmgarage på 40m2.
Huset är lite halvdåligt isolerat byggt 83 fönstren läcker värme och garagedörren är gammal. Vi är en relativt stor familj. Vi värmer allt varmvatten och hela huset med Molle Pannan från oktober till mars.

De största fördelarna är:

Superenkel och lättskött
Kräver nästan ingen skötsel, sotar några ggr per år, tar kanske 1 timme. Inga fläktar, inget som skall bökas med.
Den klarar av att bränna ALLT (grovved, småkvistar spillbitar, bark allt möjligt brännbart) även om blöt ved givetvis ger lägre verkningsgrad, är den extremt förlåtande vad du slänger i. Att lasta och tända pannan tar ca 3 min max. Du behöver inte tänka.
Asklådan tömmer jag ibland med ett enkelt handgrepp.

Kraftfull 45 kW
På ett par timmar har den värmt hela villan mitt i vintern, även om det varit helt iskallt (ca 10 grader) hemma och vi varit bortresta lite för länge utan att köra på elpatronen.

En del i ett genomtänkt system
Om man köper den med laddomat, shunt och acktank på 2000l och isolerar själv ( jag byggde en frigolitbur helt tät med lim runt hela tanken och innan jag lade på locket fyllde jag med lösull utanpå reglade jag upp väggar och isolerade.) Så har man ett system som är helautomatiskt, felfritt, effektivt och driftsäkert. Tanken laddas optimalt och huset håller ett jämt klimat inomhus. Du behöver inte göra något bara fylla det stora vedmagasinet och sedan göra något annat efter ca 1-2 timmar fyller du nästa magasin sedan kan du elda om ca två dagar igen.

Hög kvalité och inget tjafs
Pannan är verkligen gedigen från keramik till konstruktion. En robust och beprövad konstruktion med väldigt lite som kan gå fel. Blivit chockade när jag sett hur andra håller på med sina avancerade "bökpannor" -Varför?

Ren förbränning
När pannan är uppvärmd och brinner optimalt på torrved märker man inte ute att pannan är på varken rök eller lukt.

Suverän kundservice! De är toppen att prata med på Mollepannan!


Några viktiga saker att tänka på:

En lång skorsten utan böjar!
Pannan behöver mycket drag från skorstenen ( i många fall behövs här en rökgasfläkt på taket) för att undvika att det ryker in (speciellt när man fyller på ved och för att underlätta uppstart av pannan etc.)
Rökgasfläkten är det bästa jag köpt till mitt system helt avgörande faktiskt då jag har en del böjar på min skorsten, har fläkten på timer den slår av efter 10 min samt vid påfyllnad och om jag eldar något lite blötare!

Det går åt en hel del ved till ett modernt hushåll
Du behöver mycket ved om du skall värma hela huset, tvättvatten, diskmaskin, dusch bad mm. snåla inte utan elda rejält så hela tanken blir varm pannan ger som mest då den är uppe i full förbränning.

Tänkt skriva om detta länge, då pannan faktiskt varit helt underbar att använda dessa år, i alla fall sedan jag köpte rökgasfläkten. Hoppas den finns kvar att köpa den dag jag behöver en ny, skulle aldrig vilja ha en annan panna!
 
Redigerat:
Hej! Jag har eldat min Molle ett knappt år nu ,är helnöjd! Har inte fläkt men 11 m skorsten . Håller helt med Marc ! Lätteldad, totalt okänslig . Och det här med verkningsgrad .1,5-2 ilägg blandlöv Per dygn 170 m2 , 23 grader minst inne och två tonåringar i duschen 😊
Jag är nöjd! Och det är viktigast för mig 😊
 
Hur funkar det fylla i ved i pannan innan föregående i lägg brunnit ur ?
 
Hur är skiktningen i tanken när pannan är varm?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.