Funderar på om bergvärme är något för mig...

Värmer idag huset med pellets, bränner 7-8 pall om året. Huset har ca 150m2 boyta + 60 m2 golvvärme i källaren. 4 pers, bubbelbad och vill gärna ha 20-21°c inne.

Lönar det sig?
Bästa värmepumpen?
Vad bör jag tänka på när jag läser offerter?
Vad kan man göra själv?
Hur mycket kostade era installationer o vad innehöll dom?

Många frågor och jag är tacksam för alla svar jag får!
 
Min bergvärme kostade 182tkr innan rot, då ingick en fläktkonvektor till garaget
Jag har haft problem med luften sen installationen (självdrag)
Bytte från gammal oljepanna, hade det varit pellets redan när jag flyttade in tror jag inte att jag hade bytt
 
Börja med att kolla vilken framöedningstemperatur du har till radiatorerna nör det är kallt, pellets kan ge upp till 80 grader medan en VP bara ger knappa 55 grader. Men för att få bra ekonomi vill man helst ha lägre framledningstemp, men maximala 55 ska räka en kall vinterdag. Ju lägre destobättre ekonomi. I reklamen när de talar om hur effektiv VP är används ofta en framledningstemp på 45 eller 35 grader. Dvs långt under vad andra system kan ge. Inte ovanligt att man måste kompletera med fler/större radiatorer när man byter till VP. Men det kollar du lätt genom att köra pellets en vinter till och ha koll på vilka temperaturer du behöver vid olika yttertemperaturer.
 
Många vp ger 65 graders framledning i dag enbart med kompressorn sen kan elpatron hjälpa till med några grader till visst det är inte optimalt drift för en vp med det funkar och så hög temp behövs normalt vid ett fåtal dagar per år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.