Tjena allihopa! :D :D :D

Nu har jag eldat pellets i ungefär 20 dagar innan jag kastade ut eländet. Har råkat utför sammanlagt 3 gengassmällar i pannan så nu åkte plåtlådan ut.
Nu är det bergvärme som gäller och det till ett hus som har ett entreplan med tillhörande källare/gillestuga etc...ytan som är uppvärmd är 300 kvadrat och till det kommer ett för tillfället kallt garage. Alltså summan blir runt 350 kvadrat.

Så här långt har jag fått offert från en firma som säljer NIBE, jag vill minnas att han gav offert på en 10 kW:s anläggning.

En annan gav en offert på en Autoterm 11kW med borrdjup på 2*135 meter eller så om jag tog en 9:a så skulle borrdjupet bli 1*170 meter.

Våran energiförbrukning är svår att säga då vi inte bott i detta hus så länge, men förra ägaren mumlade något om en oljeförbrukning för höst/vinter och vår på runt 4,5 kubik....eller cirka 5-5,5 för HELA året inkl sommaren då.

Beräknad strömförbrukning på detta hus är kring 48.000 kW och med garaget 60.000 kW.
Nu är då frågan, vad ska jag välja, ska jag välja en nia enbart eller kanske en nia med 13 kvadrat solvärme eller kanske endast 1*11 kW bergvärme....? ???

Utan att nu gå på djupet och specificera allting EXAKT så undrar jag egentligen kort och gott om jag ska ha en nia, nia med solvärme eller kanske enbart en 11 kW bergvärme...? Kostnaderna för NIBE 10 kW tror jag det var och en Autoterm 11:a är nästan samma, skiljer kanske runt 10-15.000...men lär ändå hamna på allt mellan 140 och 160 tusen i slutändan!

Jag är kluven, vad och vilket ska jag göra och välja..!
MYCKET tacksam för svar då det börjar bli bråttom!

Ha en bra dag allihopa, undrar ni något mer i sin tur från mig så är det bara & skriva! ;D
 
Gå in på www.svepinfo.se och se om du kan hitta något matnyttigt under deras frågeforum. Har varit väldigt aktivt de senaste åren. Finns antagligen uppemmot 10000 inlägg om värmepumpar!

Mvh
Skogstomten
 
Kolla gärna in på www.geotec.se också.

Om du beställer allt som ett "paket", se då till att skriftligen beställa och ställa krav på funktion, besparing, AKTIVT borrhålsdjup etc etc. Kontrollera även att du verkligen får det du beställer och betala framförallt inte för mer än du fått och innan alt fungerar. Kontrollera borrhålsdjupet själv, kontrollera vattennivån i hålet och lägg gärna till ett antal meter för att få det lilla extra ifall t ex vattennivån sjunker.

Läs även vidare på www.svepinfo.se där det finns några mer initierade VP-ägare!

Lycka till!
 
I ditt fall skulle jag nog välja den större pumpen. Anledningen till att dom vill borra två hål med en större värmepump är att den pump som sitter i värmepumpen för att cirkulera vätskan ner/upp ur hålet bara klarar av 170-200 meters djup beroende på modell. Bor du på en "sandstrand" där du kan ha upp till 70 meter ner till berg så skulle jag nog av kostnadsskäl välja att bara borra ett hål och stötta med elpatron.
 
LGB skrev:
I ditt fall skulle jag nog välja den större pumpen. Anledningen till att dom vill borra två hål med en större värmepump är att den pump som sitter i värmepumpen för att cirkulera vätskan ner/upp ur hålet bara klarar av 170-200 meters djup beroende på modell. Bor du på en "sandstrand" där du kan ha upp till 70 meter ner till berg så skulle jag nog av kostnadsskäl välja att bara borra ett hål och stötta med elpatron.
Har man 70 meter ner till berg skall man nog överväga att investera i något annat värmesystem än bergvärme....:) Bara kostnaden för foderrör lär ju uppgå till 30-40kSEK...
 
Tjena! :D

I vårat fall finns inte så mycket till alternativ för tomten är inte så stor att jordvärme skulle fungera. :(
Idag har vi förresten en kombipanna Autoterm EV-100 från 1986, den är avsedd för el, ved och olja. Till detta är det kopplat två stycken Borö ackumulatortankar modell TI 500 L tror jag dom hette varav den ena har en elpatron på 9kW.

Just i vårat fall så tror jag det billigaste sett på längden då, blir bergvärmen. Kostnaden för den hamnar väl på mellan 140-160.000:- men då har vi också en 11kw (elva) som ska möta upp behovet för huset som under kallaste delen under vintern är på 12-13 kW.
Till detta ska man sen räkna in ett garage på nästan 45-50 kvadrat och just i detta fall tror inte jag att en elva är att överdimensionera som en här i byn har sagt.

En snubbe jag känner har ett likvärdigt hus, den är på 310 kvadrat uppvärmd yta. Innan värmepumpen (en NIBE 8,5 kW) så hade dom en elförbrukning på 49.000 kW, medans dom nu MED värmepumpen ligger på 25.000 kW och som jag förstod det inkl hushållsel. På detta kan man väl sen dra bort MINST 5000 kW för hushållsel och då har man ändå en förbrukning på ungefär 18.000 kW kvar.

Då är min undran till er, då jag nu ska värma upp en sammanlagd yta på nästan 350 kvadrat, så kan väl inte en nia med solvärme eller endast en elva vara att överdimensionera...? ??? Jag hade i så fall tänkt koppla så att jag när det är SVINKALLT ute kan dra ner/stänga värmen till garaget och köra 11 kW rakt in i huset istället för att behöva ta så lite hjälp som möjligt av elpatronen.

Så bästa vänner, snubben jag nämnde nyss, han har väl ändå en för liten värmepump eller lyser min okunnighet igenom...? ???
Han borde enligt min mening behöva ta hjälp av elpatronen mer eller mindre jämt och ständigt under vintern utom när det är endast 5-10 minus ute, för då räcker även våran 9kW elpatron långt! Den klarar hålla tempen bra ner till ungefär nånstans mellan 18-25 minus, sen börjar tempen sjunka i kåken om graderna håller i sig i flera dagar.

Vi bor praktiskt taget på berget för huset är nedsprängt i berg så foderrörskostnad vet jag nog inte vad det är... ;D

Förresten, jag bor i en by i Kiruna kommun så då vet ni på ett ungefär vårat klimat också.

Tackar på förhand! :)
 
Spontant törs jag väl säga att en elva inte låter överdimensionerad.
Hade jag varit du hade det blivit en sån.

Hur är huset i övrigt vad gäller isolering och fönster?
Det är definitivt inte bara kvadratmetrarna som spelar roll....
 
tillskottsel ger 4 gånger så dyr värme som "VP" värme.
Jättemånga som bränt sig och köpt för liten pump....
jag tycker du ska ta in anbud från några, ange att du vill ha en rejäl anläggning utan en massa tillskottsel.....
helst borde du välja ändå större pump...... kanske 15 kw....... dom kostar inte så mycket extra ..
några tusen bara..... Borran ska va rejäl.... det är ju där du får gratisvärmen....
men det är årsuttaget av energi som styr djupet mer än effekten på pumpen....
Så dubbelt så stor pump behöver inte ha dubbelt så djup borra....
men du behöver helt säkert två borror......... så djupa som möjligt..... 2*200 meter!!!??
med en 9 kw pump skulle du få skitmycket dyr elpatrontid.....
är du själv en pulare.... eller känner nån händig...... ex svärfar som är rörpulare....
ska du betsälla borrning själv, dom sätter kollektorslangen o drar den in i huset. Inst av pumpen
är "löjligt" enkel......
Du tjänar minst 30´på att fixa det själv...
Kolla på rinkaby rör så ser du ungefärliga priser på VP.....
Största NIBE´s pump med inb beredare ger bara 10 kw, jag tycker du ska köpa 1115 på 15 kw och en separat beredare...... Alt thermias villa 155, eller diplomat 16.... IVT är väl oxå ok, dock med sämre styr....... kolla dock så du får en prisvärd pump..... kolla effektavgivningen vid 35 fram resp 50 fram.... lita absolut inte på "namnet" 9 kw hos en kan va 8 hos en annan!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! och tio hos den tredje....
förutsätter att du har lågtemperatursystem förstås........ hoppas det räcker med 50 grader fram vid ca -30 grader, annars får du problem med dålig verkningsgrad, och i värsta fall VP stopp vid svinkyla pga för hög returtemp.... särskilt där uppe i kylan.... Får du stopp på vp pga av hög returtemp kommer du att behöva en jätteelpatron alt att köra olja, det kostar flera hundra/per dag isåfall. Ev kan extra radiatorer va räddningen....
Du kan ju vinna minst 30´om år, bara VP och borran blir optimal.....mot oljeeldning...
Perfekt hus med hög energiförbrukning....... då kan anläggningen kosta 150´ och mer du får ändå mycket kort payoff tid.....
Lycka till med Värmen...
 
Du vargen!!!
Nästan 400 kvm, jag har en kompis som har 400 kvm i en gammal timrad gård.
Han har 25 KW VP..... den har han haft i 13 år........... han behöver aldrig tillskott!!!!!
Han kör en fläkt ibland nere i löket där är det kallast.......
Det viktiga är att ha vattenvolym nog, och stor värmeevgivande yta på radiatorerna, så inte arbetstempen sticker iväg då stoppar ju pumpen....
Vid kontinuerlig drift får han drygt 50 grader fram!!! det räcker bra även i kallperioder,
(Jämtland)... Du har ju ändå kärvare klimat....
Han har 1000 meter ytjordvärme det passar ju han som lade det på åkern och sen "bara" plöjde som vanligt....
 
Allvarligt krappar ..... 350 kvm i Kiruna, lite halvtaskigt isolerat (bra potential för VP.. inget negativt)......
Kallt som faan..... graddagar så det bara skvätter om det.....
Ge nån installatör siffrorna igen säg att med dagens höga elpris vill du inte ha en massa tillskottstimmar........ Då kommer dom krypande med ca 15 kw, och det räknar du hem lätt (fastän det blir dyrt)
fråga Nelson föresten om borrdjup han har bar pejl (geote.se).... du har ju "kallt" berg dessutom......
2*200 gissar jag på...... då minskar uppv elen från 60´till 17´bara du har ett riktigt lågtempererat radiatorsystem.....
Vet du föresten vilket maxeffekt behov du har i kw?
NU bjöd jag över mig själv sa minst 30´nyss..... :-[
 
Bertil skrev:
350 kvm i Kiruna,
Vargen bor ju i Svappavaara. Han ska givetvis köpa den enda rätta VP'n och görs i Junosoando (se www.saveitnaturvarme.se). Det ligger mitt emellan Svappavaara och Vittangi (för er som inte vart där).
Hasse Y i Kiruna säljer pumparna (bor ett stenkast från Torneus renkött).
 
Tjena! :D

Först av allt ett svar till dig BAS!
Junis ligger mellan Svappis och Pajala, inte Svappis och Vittangi! ;D

Ni kommer med många svar och många frågor och här sitter man som ett fån och försöker förstå allting. :D
Jag har aldrig noterat vad framledningstempen till radiatorerna är vid olika antal grader och med elpatronen ösande på fulla varv. Får nog lov att kolla upp det där närmare.

Finns det förresten några typiska kontroller jag kan göra nu så här i förväg för att få mer skinn på näsan, nu drar jag bara nåt påhittat exempel....just som det där med hur hög framledningstemp jag har vid visst antal minus ute, eller kanske hur stor vattenvolym jag har i radiatorväg etc...? Måste väl finnas en hel del såna saker man måste kolla upp och sen får man börja titta på vilken pump som kanske passar bäst osv...rätt eller fel...?

Så till ett svar till "KARL XII"
Huset är byggt 1967 och består av tvåglasfönster som är omgjorda på vissa ställen till treglas med nån sorts fuskmetod antar jag. Huset består på taket av tre stora dubbla glasfiber kupoler som släpper in en del kallras, men som jag utvändigt ska isolera till nästa vinter.
Panelen på huset är bytt på två sidor av förre ägaren i slutet på 90-talet varav två sidor finns kvar.

Dom sidorna som är bytta panel på är INTE tilläggsisolerade konstigt nog. ???

Så till nåt annat nu.....

Hur var det nu det här med att överdimensionera en VP...? Jag har hela tiden haft den hållningen att VP:n ska göra så mycket som möjligt utan inblandning av elpatron, men om jag exempelvis på varmepump.biz eller rinkabyror.se beställer en billig pump så kräver dessa ändå sina borrhål. Vad kommer då måntro dessa att komma att kosta....? Den kostnaden kan man sen jämföra med om man tagit en tillräckligt stor pump och då kanske sluppit undan hjälp av elpatronen. Men så var det ju detta med en eventuellt massa start och stoppar, hur klarar måntro dagens värmepumpar såna saker och vad är det som tar stryk i sig när den stoppar och startar.

När det blir mildare väder ute, då kommer jag inte behöva vare sig 15 eller 13 kW utan kanske bara 9 eller 11, vad händer med värmepumpen då....kommer den inte att vilja stoppa och starta och ha sig...? Finns det något man kan göra för att förhindra såna saker eller kommer den klara det utan att haverera...?

Med tanke på våra 350 kvadrat som det handlar om och samtidigt mycket av era resonemang så kan jag endast tolka det som att även en 11 är för liten. Jag menar, om förra ägaren av detta hus står fast vid att toppen på vintern kräver 12-13 kW, då räcker inte en 11 ens då, den kommer och räcka ÄNNU mindre när man sen lägger till garaget på det. Med andra ord så skulle man kanske behöva en 13 eller 15 kW för att kunna hantera både hus och garage... ???

Men när dessa effekter inte krävs och det fortfarande är vinter och hyfsat kallt i alla fall, hur skonar jag värmepumpen, finns det någon funktion eller teknik som gör att den tar väldigt liten eller ingen skada alls av relativt många stopp och starter...? Detta är mycket viktigt för mig att veta, för annars väljer jag en värmepump "just under" vad jag tror blir för stort.

"Krappar" som någon kallade er.... ;D
...kan man inte satsa både till garaget och kanske till huset (i husets fall till bottenvåningen så den blir lite dold i alla fall) nån sån här stor vattenburen fläkt med batteri, tänkte bara för att om batteriet kräver mycket vatten och fläkten på 150 watt snurrar och jag har hög framledningstemp så borde vi ha svettgrader inomhus, men kanske ändå inte så varmt returvatten att VP:n tar skada....? Hänger vi ett tjockare skynke för trappen till källaren och brassar på med värmen där så kanske man får "golvvärme" effekt på ovanvåningen.

Vad tror ni om konvektorelement förresten, man borde ju få en mycket effektivare och skönare värme om en värmepump använder sig av en eller flera sådana...?

Det blev mycket det här, men det är jäkla intressant att diskutera med er....nu måste jag slagga, jobbat natt!

God natt! :D
 
hmmmmmm hoppas vi inte knäcker dig med alla våra ideér....................
Så stor yta och "gammaldags" radiatorer med stor vattenvolym gissar jag att du har!!!!
Kamflänsare dom flesta?
Köper du en pump som styr med gradminuter får du bra gång även på låglasttid...... med "stor" VP, jah har hur bra gångtider som helst...... med 50 talsradiatorer, nya moderna är direkt olämpliga dom rymmer så lite vatten........
Fattar inte att du ska kunna ha så lågt effektbehov.........
jag har enormt låg energiförbrukning nu... med VP... totalt all el 10.400 kwh
tidigare hade vi ca 28´ kwh i total el......
9 kw elpatron var för vek när det var svinkallt....... ökade den till 12 vid en exterm köldperiod....
jag har en 7 kw värmepump nu jag har rätt hyfsat isolerad träkåk nästan 200 kvm boyta
och en källare som jag har ca 15 grader i. inne 20-21 grad.... och MYCKET låg vv-förbrukning...
Jag klarar mig "bara" ned till ca -20 grader (varmvattnet tar mycket kraft av VP dagtid).
Med div jox klarar jag -30 nån kort period.... (helt avstängd värme i källarn, kallar i trapphus mm.) Huset finns i Jämtland....
Även separat varmvattenberedare för allt varmvatten vid svin- kyla, kan va lönsamt om du har en ok elberedare redan nu. Om vp enbart får jobba med värmen vid svinkyla, särskilt om du har ett lågtempererat värmesystem..... ger extra bra COP....
jag kör fram ca 40 grader vid -20 ute hoppas du klarar dig med nåt liknande, helst lite lägre temp..... då får du enorm verkningsgrad.... måste du ofta ligga kring 55 fram från pumpen och sen elpatron igång som höjer ytterligare... blir det otroligt mycke sämre verkningsgrad (COP)
Kolla tex i NIBE´s broschyr COP vid 35 grader resp. 50 grader fram....
Har man hyfsat öppen planlösning och mycket "öppna" dörrar är några extra radiatorer/konvektorer en bra lösnin om man har för hög framledning...
Om du skulle behöva tex 70 grader fram vid -30 då riskerar du VP stopp vid sträng kyla då tappar du hela vitsen med Värmepump!!!! om den ska stå still vid svinkyla.......
mycket att tänka på kan det verka, men några saker som är avgörande för om VP är lämplig överhuvudtaget........ man vill ju ha en lönsam och lättskött anläggnin.....
Det säger aldrig en installatör, han säljer med kommentaren att radiatorerna ser lite vek ut men det ska nog gå!!!!!!
När det inte gick kommer han bara och säger till dig ja du ska det här funka då måste du köpa radiatorer för minst 50.000:-......... Tyvärr oärligt men så funkar det dom vill ju sälja.....
Bilhandlaren skulle gärna sälja sprillans fet BMW till blind 102 åring...... för 500´ eller hur!!!!!!! :surprised:
Kolla även med Nelson om borrhålsdjup på geotec.se ..... han har pejl på det....

Om du har pytteelement får du tyvärr fram med gengasaggregatet igen....... fattar inte, syrran har kört några år, har inte sett dom särskilt sotig nån gång, och inte lomhörd heller........
Har du tillräckligt med tilluft till pannrummet? ungefär samma area på friskluftventilen som på skorstenspipan!? och nog med luft till förbränningen, det låter som akut syrebrist.....

Du är en bra bit på väg...... jag köpte "grisen" i säcken..... det blev ganska bra med lite tur....

Du är ju påläst nu, mot dom flesta... lycka till...
 
Jag summerar nu efter att ha kört bergvärme i ett år.
38000 kw totalt med kombipanna tidigare-Nu 16000kw och det är med hushållsel.
185kvm uppvärmt till +21, håller ett oisolerat uterum vid +10 och dubbelgarage på samma temp. Du lär få en relativt kort pay off på en berginstallation.

Glöm inte att det oftast behövs lite tilläggsarbeten...kanske det saknas radiatorer i vissa rum (Pannrum)
Vi passade på att sätta in fläktkonvektor för kyla (gratis från berget under sommaren) Väl värt 12 papp extra kan jag lova :) Totalt så gick vår 9kw IVT med 117 meter aktivt borrhål på 118 papp utan tilläggsjobben som vi själva valde till.
Ta in offerter från fler än Nibe, du måste ha mer jämförelser.
Mvh
Svante
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.