Får beslutsångest

Ska köpa en ny bänkskiva i massiv ek till köket och frågan är om jag ska lägga extra pengar på att få utsågat eller inte.

Den bänkskiva som jag har idag sågade jag ut själv. Skillnaden på bänkskivan idag och den nya är bara att den nya är lite tjockare. Den jag har idag som jag köpte för några år sen nu var alltså ett felköp kan man säga. Den är 2,7 cm tjock men jag behöver 3,0 cm.

Som sagt den förra sågade jag ut själv men det var ju rätt jobbigt att mäta ut och såga och dessutom blev min lilla etta ett sågverk. Det som var mest störande var däremot att min sticksåg jag köpt förmodligen var väldigt dålig, det blev liksom snea snitt. Bladet var väl för vekt eller nått?

Hur som helst, här är dagens alternativ:

Alternativ 1: Köpa bänkskiva 3740 kr + specialutsågningar 698 kr = 4438 kr från Fredells
Alternativ 2: Köpa bänkskiva 3330 kr från Beijer och såga ut själv

Man kan alltså säga att det kostar 1108 kr extra att få det utsågat.

För dom pengarna har jag råd att köpa denna: https://www.netonnet.se/art/hemhush...ium=cpc&utm_campaign=prisjakt_prisjamforelse#

Frågan är om det verkligen är natt och dag i skillnad från den jag har idag http://www.jula.se/catalog/verktyg-.../sagar/elektriska-sticksagar/sticksag-023024/.

Kommer jag inte stå och svära och bli irriterad med Boschen? Eller är det marginella skillnader?

Eller ska jag bara köpa specialutsågningarna från Fredells och få allting färdigt att montera? Är det värt en lax?

Kan någon förstå mina problem? :p
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
Problemet med sneda snitt har jag förstått beror på att bladet inte går igenom materialet tillräckligt mycket. Men det gör ju inte så mycket om det är snett så länge hålet är jämnt på ovansidan. En variant är att köra med sticksågsblad som har tänderna "åt fel håll" då kan du såga från finsidan utan det slår flisor.

Jag hade absolut kört såga själv modellen
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det måste visst vara rakt neråt, eller det beror på åt vilket håll. Jag menar om det blir snett utåt, då blir dimensionerna för små på undersidan.

Vad kan det bero på att bladet inte kommer igenom materialet? Att man har för kort blad?
 
Kan någon länka till ett bra blad med tänderna åt fel håll? Hittar inte
 
Man sågar inte en bänkskiva med sticksåg => köp en sänksåg!
 
  • Gilla
slacker
  • Laddar…
Miles: Jag har en sänksåg men det är så korta sträckor som den kommer till hjälp i detta fall. Det är ett litet innerhörn som ska sågas ut och urtag för häll. Så sticksåg kommer ändå behövas.

Min sänksåg är dessvärre inte så jäkla bra heller och jag har ingen bra miljö att såga med sänksåg. Blir ostabilt när jag ska balansera styrkskenan på bordet här och har ingenting att såga i under. Då ska jag köpa nått plywood-material och lägga under. Då är vi redan inne på ett projekt som börjar bli värt dedär 1000 kr på fredells.

Dendär gummilisten på styrskenan går inte att gå efter heller eftersom sågen dragit in i den ibland och sågat bort nån mm på olika ställen längs med den. Så är skitjobbigt att räkna ut hur man får det rakt.
 
peterwesterlund skrev:
Vad finns det för dåligt att säga om den?
Den är grön och batteridriven - Kommer inte att vara ett bra koncept till en 30mm ekskiva det är då ett som är säkert...
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
peterwesterlund skrev:
Miles: Jag har en sänksåg men det är så korta sträckor som den kommer till hjälp i detta fall. Det är ett litet innerhörn som ska sågas ut och urtag för häll. Så sticksåg kommer ändå behövas.

Min sänksåg är dessvärre inte så jäkla bra heller och jag har ingen bra miljö att såga med sänksåg. Blir ostabilt när jag ska balansera styrkskenan på bordet här och har ingenting att såga i under. Då ska jag köpa nått plywood-material och lägga under. Då är vi redan inne på ett projekt som börjar bli värt dedär 1000 kr på fredells.

Dendär gummilisten på styrskenan går inte att gå efter heller eftersom sågen dragit in i den ibland och sågat bort nån mm på olika ställen längs med den. Så är skitjobbigt att räkna ut hur man får det rakt.
Ok! Men du sågar väl "raksträckorna" med sänksågen?

... jag köpte en Festool sänksåg med skena + skena-fästen (från ebay.de är det ju bättre pris) = så otroligt bra och används ganska ofta på kåken, senast igår när jag justerade dörrarna lite som jag inte ville skrapa i nylackade trösklar. Med en Kärcher-dammsugare på så var det inte några problem att såga dörrarna i köket :) Med ett par plankor under och sågen satt på ett par mm under den skiva man ska såga så har jag aldrig haft behov av någon plywood under heller.
 
Den Meecen är det kräkvarning på. :thumbdown:
Låter ju även som du kan skicka sänksågen på samma gång.
Skärande verktyg ska man aldrig snåla in på varken maskin eller blad/klingor.
Börjar man köpa billiga saker blir dom dyrare sakerna bara ännu dyrare när du väl köper dom för då har du även betalt den billiga.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Inga bra verktyg och ingen bra plats att såga på = lätt värt pengarna att få den tillsågad. (Om du nu inte vill ha en ursäkt för att köpa verktyg.)

Sticksåg har jag för övrigt aldrig lyckats få särskilt bra snitt med.
 
  • Gilla
brumbjorn och 1 till
  • Laddar…
hej. tips från snickare här.

Såga själv. så mycket jobb är det inte, och 30mm tjock skiva är verkligen ingen ting att bita i.
Nu ser jag att många föreslår sänksåg, ja dom är skitbra och helt awsome. Jag använder själv sänksåg när jag sågar ut hål i bänkskivor osv, men jag använder även sticksågen lika ofta. Beror helt enkelt på hummör och hur mycket plats jag har att arbeta på, samt hur bra belysning jag har. Sticksågen går snabbare. Du får skitfina snitt även med sticksåg om bladet är helt nytt.

Jag föreslår ändå sticksåg i detta ärende.
När snittet börjar bli snett så har det enbart med att göra att bladet är slött och har gjort sitt och att du trycker för hårt. Ett slött blad alstrar med värme vilket resulterar i att bladet böjer sig. Felvända tänder är inget du behöver bry dig om i detta fall. Ja snittet blir snyggare, men sågen hoppar betydligt mer för ovana personer som inte kört med dem innan.

1 - Nytt blad av längre modellen för trä, ca 70-90mm långa. Finns i 5pack.
2 - Tejpa med den 50mm gula/orangea byggtejpen (svagt lim lämnar inga rester, lätt att få bort) på skivan där du har tänkt såga. Rita PÅ/Över tejpen där du ska såga. Dvs uppskatta med ögonmåttet var du tror sågnittet kommer komma och tejpan sen över mitten på det. Enklast att göra detta är att sätta dig på huk och titta var du har skåpstommens insida. Då kan du lätt se var du ska sätta tejpen på ett ungefär. När tejpen är satt så ritar du konturen där du ska såga på tejpen. Då slipper du taggig kant och urslag i trät.
3 - Borra med 10mm borr i varje hörn i det tänkta hålet. (tänk på att hålla borrens centrum 5mm innanför hörnets streck så hålet inte går utanför såglinjen)
4 - Starta med att föra ner sågbladet i ett av 10mmhålen och såga båda kortsidorna
5 - Skruva fast en brädbit (i delen du ska såga/lyfta bort )som går över kortsida till kortsida. På så vis kommer inte biten att ramla ner med en duns i skåpet när du sågat klart, och du kan hålla båda händerna på sågen i lugn och ro.
6 - Såga långsidorna varsamt. Börja längst in som är jobbigast att nå. Avsluta med snittet närmast dig.
7 - Lyft ur den tjocka biten du sågat ur med hjälp av brädbiten som håller den på plats
8 - Ta bort tejpen
9 - KLAR. Time för en bira. =)
 
Redigerat:
  • Gilla
Stimac och 12 till
  • Laddar…
peterwesterlund skrev:
Dendär gummilisten på styrskenan går inte att gå efter heller eftersom sågen dragit in i den ibland och sågat bort nån mm på olika ställen längs med den. Så är skitjobbigt att räkna ut hur man får det rakt.
köp ny gummilist. De finns som reservdelar. Man får byta dem lite då o då när de lossnar eller när man sågat så mycket så att de slitits ut och inte linjerar med klingan. När du limmat på den nya och sågat första snittet så stämmer det igen. =)
 
peterwesterlund skrev:
Får beslutsångest
...Den jag har idag som jag köpte för några år sen nu var alltså ett felköp kan man säga. Den är 2,7 cm tjock men jag behöver 3,0 cm...
Nej, jag har svårt att förstå!

Ge många tusenlappar för 3 mm tjockare bänkskiva, när den nuvarande, vad vi vet, fyller sin funktion bra.
Varför inte lägga några 3,2 mm masonitremsor under befintlig skiva, så är du i hamn?
 
  • Gilla
brumbjorn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.