Behöver byta ut mina gamla elradiatorer. Just nu sitter 2 st radiatorer med måtten 100 cm långt och 50 cm högt. Dessa sitter jämt fördelade under 3 (ihopsatta) fönster.
Alltså typ från vänster till höger:
20 cm luft - 100 cm radiator - 20+20 cm luft - 100 cm radiator - 20 cm luft.
Höjd på radiator 50 cm och avstånd golv-fönsterbänk ca 80 cm.

Tittat på LVI yali digital. Dessa är antingen bara 80 cm breda och 50 cm höga (0,4 m2 yta)
eller 110 cm breda med då bara 30 cm höga (0,33 m2 yta, alltså mindre yta med samma effekt).

Vad bör jag välja?
Mer luft på sidorna av radiatorerna, 30 cm bredvid och 60 cm mellan de två radiatorerna med två stycken 80 cm breda radiatorer (och 50 cm höga).

Eller:
De längre men lägre radiatorerna (endast 30 cm höga) som dessutom har lite mindre yta med samma effekt (hetare yta??)
15 cm luft - 110 cm radiator - 15+15 cm luft - 110 cm radiator - 15 cm luft.

Måtten ovan avser 750 watt vilket är samma som de gamla som sitter nu.
Det finns med högre effekt (1000 watt) som är ca 100 cm x 50 cm men vet inte om säkringarna håller för det.

Vad bör jag välja?
 
Totaleffekten bör vara samma som de gamla om ni var nöjda med inomhusklimatet.
Du borde dela upp det på tre radiatorer som sitter symmetriskt under fönstren. Annars ångrar du dig för livet.
Högre effekt skadar inte utan deet regleras ned via termostaten.
 
Nämde aldrig att dessa 3 fönster (i princip 1 fönster med tre karmar/glasrutor) sitter mot ett hörn och i det hörnet bort på andra väggen sitter det ett till fönster med tillhörande radiator. I Så fall skulle det bli 3 radiatorer, några cm luft och sen en radiator till vinkelrätt mot de första. Alltså 4 st..

Estetiskt ser det ok ut nu med 2 större under fönstret med 3 sektioner. Men de nya radiatorerna är som sagt var "fel" mått. Antingen smalare, eller mycket lägre...

El är endast framdraget till dessa 2 st och sen det tredje som sitter på andra sidan 90gradiga hörnet.
Vet inte hur lätt det är att dela upp detta till en till anslutning.
 
Instämmer, ett element under varje fönster, annars ser det lit konstigt ut.

Att elementet är lite smalare än fönstret spelar ingen roll.

PS
Aj då, såg inte ditt inlägg #3 innan jag skrev.
Bäst att du gör en skiss/en ritning/tar ett foto och lägger upp.
 
Redigerat:
Ursäkta mitt dröjsmål, men rita på mobilen var inte ett alternativ...
Men titta nu vad fint jag ritat...:D

Som det ser ut idag:
Skiss som visar layout av radiatorer under fönster, dimensioner för radiatorer och fönsterbredd noterade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


110 cm breda men endast 30 cm höga
Skiss av ett rum med måttangivelser för fönsterplacering och radiatorstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Endast 80 cm breda men 50 cm höga:
Skiss av ett rum med måttangivelser för fönster och radiatorer som illustrerar olika layoutalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller till sist alternativ 4 med en radiator under varje fönster.
Förutom att det blir dyrare så blir det också meckigare med att fixa fram 3-fas matning och flytta de befintliga... Men visst kanske det mest estetiska valet.
Handritad skiss av rum med måttangivelser för fönster och radiatorer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du sätter någon slags fönsterbänk under fönstren,
alltså en hel lång bänk, som bryter av kopplingen mellan fönsterbredd och elementbredd, så blir det bra även med 3 - 2 t.ex.

En fönsterbänk är ju trevligt att sätta lite krukväxter på, och den behöver inte vara "heltäckande".
Kan ju vara byggd av ribbor, där 50% är luft :)
 
Fönsterbänk finns med blommor, lampor och hela faderullan. Men skulle jag rita in allt det så hade jag inte blivit klar denna vecka med mina fina teckningar.😊

Som sagt var. Det ser helt ok ut som det gör idag med 2 st 100x50.

Men frågan är ju om 2 st nya 110x30 cm eller 2 st 80x50 cm är att föredra. Breddare men lägre eller smalare men lika höga som de gamla.
 
Jag skulle nog valt de lägre (30 cm) elementen.
Inbillar mig att de syns mindre.
 
Om man bortser helt från de estetiska aspekterna då.
80x50 har 20% större yta med samma effekt som 110x30. Innebär det kanske att den 20% större ytan kan hålla en svalare yt-temperatur men ändå värma lika bra som den med mindre yta?
Och det skall i så fall vägas mot att den bredare modellen täcker 220 av 290 cm fönster mot endast 160 av 290 på 80x50 modellen. Ökar kanske risken för kallras då med den smala höga modellen?

I slutändan kanske det inte spelar någon roll, men jag har ju ändå ett val som måste göras och då vill man ju göra det bästa valet.
 
Nu verkar du så vimmelkantig, tveksam eller vad det nu heter (wishy-washy?)
att jag tycker att det skall få ligga till sig och mogna ett tag.

Ytan/temperaturen tror jag inte spela någon roll alls.
Med bra termostat så är det nog sällan som elementen går med max temperatur några längre stumder.
 
Verkar jag vimmelkantig? Låter oroväckande...

Nämen det är nog inte så farligt. Jag var mer ute efter de tekniska aspekter att ta hänsyn till som jag inte riktigt känner till mer än de rent estetiska.
Tex. Hur stor del av bredden på ett fönsterparti måste täckas för att förhindra kallras?
eller är det några fördelar med att ha en hög radiator istället för en låg? Bör radiatorn nå upp nästan till fönsterbrädan eller räcker det med att den går "nere vid golvet"?

Hittade en bra sida som tog mycket av detta:
http://www.aeservice.se/sida.php?sida=203
Där står det just att dagens moderna tillverkningsmetoder gör att radiatorerna kan vara smalare och att man därför kan välja en bredare och lägre radiator om man vill täcka hela fönstret. Om det nu behövs?
 
Ja, vimmelkantig var inte rätt ord, jag vet.

Men du är som åsnan mellan två hötappar: Vilken skall jag välja?
Förmodligen spelar det ingen som helst roll rent tekniskt.

Fråga vänner och kompisar som tittar in vad de har för åsikt!
I det långa loppet spelar det nog ingen roll, men jag tror på det jag skrev i inlägg #8
 
  • Gilla
Frebbe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.