Förra veckan köpte vi en tomt utanför Göteborg (södra Öjersjö), beställde samtidigt huskataloger från top 10-husleverantörer här på byggahus.se.

Nu har majoriteten av katalogerna kommit hem men vi hittar dessvärre inget hus som lockar. Vi har kommit i kontakt med ett företag som bygger i lösvirke (genom goda referenser) men skulle vilja ställa dessa mot en välrenommerad husleverantör för att jämföra priser och tjänster.

Spontant så känns Eksjöhus, Fiskarhedenvillan och Ahus som något som platsar i vår budget.

Vilka är duktiga på att göra hus efter våra "ritningar" (grova planlösningar och inspirationsbilder) i Göteborgstrakten?
 
Titta på http://www.sjomarkenshus.se/ i Borås
- vi håller på och bygger ett hus utifrån egen ritning med deras system och är mycket nöjda med såväl bemötande och intresse som inte minst av kvaliten på levererat material. Sen gäller det att hitta en bra byggare också om du inte ska/kan göra allt själv, men det finns många duktiga och seriösa byggare.
 
  • Gilla
erikssonantonn
  • Laddar…
Varbergshus finns också, samma koncern som A-hus. Men många tillåter ändringar i planlösningen.
 
Jag började husbyggar-resan ungefär likadant.
Tittade i kataloger, kikade vad som fanns på Husknuten i Västra Frölunda i Göteborg, och funderade.

Ett hus som jag gillade var Ekeforhus Ekonomen.
Skissade något liknande, men med mycket ändringar, och skickade skisserna till en arkitekt jag känner.
Efter några vändor fram och tillbaka hade vi mejslat ut den perfekta planen :)

Samtidigt hade jag en byggfirma som bytte tak på vårt hus i Gbg,
och som gjorde ett bra jobb hos oss och ett par grannar.

Vi diskuterade ett nybygge, byggchefen pusslade ihop en bra offert, och vi slog till.
Personlig känsla, visad bra kompetens och bra pris gav ett fint resultat.
Visserligen finns det ett par punkter som inte är perfekta,
men det är petitesser i sammanhanget.

Till saken hör väl också att vi knutit kontakter med bra entreprenörer för mark och grundarbeten tidigare.

Det avgörande för ett lyckat resultat är alltså att knyta kontakter,
där man kan värdera kompetensen hos dem, som man kommer att lägga några miljoner på.
 
Johannes Carlsson skrev:
Varbergshus finns också, samma koncern som A-hus. Men många tillåter ändringar i planlösningen.
Jag hade en del kontakter med Varbergshus, som ingår i Derome-gruppen, när vi skulle bygga 2010.
Men de var mycket avvisande till mina uppvärmnings/energiidéer.

Det var ungefär frånluftvärmepump + golvvärme, punkt och slut.
 
Hällingsjö Hus i Ubbhult ritar, konstruerar och bygger hus efter kundens egna ritningar. Använde dem själv efter rekommendation eftersom jag ritade själv och är helt nöjd.
 
Jag gjorde som du, hittade tomt, beställde huskataloger från alla håll och kantar, men hittade inte riktig något som passade, prismässigt blev det lite kostsamt. Efter mycket sökande och ringande hittade jag dalahus som tillverkar stommar, och kan leverera hus i princip i den omfattningen som du själv önskar. Jag tror jag pratade med 95% av alla tänkbara husleverantörer, stomtillverkare som finns i Sverige :).

Dalahus kan jag varmt rekommendera. V44 får jag husleverans från dom. Dom monterar ihop huset, monterar bärande innerväggar, sätter tak, gör huset helt klart på utsidan, isolerar även övervåningen i mitt 1,5plans hus och levererar med allt matrial till insidan (förutom färg och dylikt). Sedan är det bara att hitta någon bra snickare, använda alla kontakter inom el, vs mm för allt annat så är huset klart :) Dom har varit flexibla under tiden vi har ritat huset, ritat om det i omgångar för att få igenom bygglov mm, dom hjålper till med grundritning, mark VA ritning, VS ritning så jag tycker man får mycket för pengarna. Kolla med dom.
 
Ursäkta avsaknaden av svar, haft mycket att göra sen sist (jobb, bilförsäljning, möten med kommun osv)

Har träffat en hustillverkare och ska träffa två till. Kataloghus blir det inte, så långt har vi kommit. Nu står det mellan modulbaserat och lösvirke.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.