18 651 läst · 54 svar
19k läst
54 svar
Dieselvärmare, i bil precis utanför huset?
skorstenen från dieselvärmaren är dock ofta monterad mitt under bilenpelpet skrev:
På vår bil sitter det ett extra 68Ah batteri till värmaren i bagaget. Har aldrig behövt ladda batteierna trots att vi oftast kör korta sträckor.
Är en dieselvärmare verkligen en miljöbov?, svårt att hitta fakta om hur rena utsläppen är, snarare att det är ett miljövänligt sätt att minska tiden motorn går kall med höga utsläpp som följd.
Är en dieselvärmare verkligen en miljöbov?, svårt att hitta fakta om hur rena utsläppen är, snarare att det är ett miljövänligt sätt att minska tiden motorn går kall med höga utsläpp som följd.
På Volvon kan du välja antingen bränsledriven värmare och/eller PTC element. Vill du ha elektrisk värmare så får du eftermontera tex Calix eller Defas värmare. Då monterar man ett litet uttag i grillen eller kofångarn där du kopplar in en elkabel som leds till ett metallstycke som värmer kylarvätskan så att bilens motor snabbt blir varm när du startar den.
Detta system går även att kombinera med både inbyggd batteriladdare och kupevärmare.
Nackdelen är att du behöver vara inkopplad till ett vägguttag, men med Volvos bränslevärmare kan du värma bilen när och var som helst utan vägguttag och som du styr med en knapptryckning i mobilen / förinställa en timer. Detta är extremt beroendeframkallande
Detta system går även att kombinera med både inbyggd batteriladdare och kupevärmare.
Nackdelen är att du behöver vara inkopplad till ett vägguttag, men med Volvos bränslevärmare kan du värma bilen när och var som helst utan vägguttag och som du styr med en knapptryckning i mobilen / förinställa en timer. Detta är extremt beroendeframkallande
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 280 inlägg
Hej
Stoppa in elektrisk värmare, och med laddare, känns otroligt krångligt med ett till batteri, och ext laddare och tjafs, en tumregel, går värmaren 30min ska motorn gå 30min för att ladda batteriet.
Dieselvärmare är nog väldigt skitig, orenad och luktar väldigt oförbränt, har man tillgång till el så är elektrisk värmare med högre effekt att föredra,
Stoppa in elektrisk värmare, och med laddare, känns otroligt krångligt med ett till batteri, och ext laddare och tjafs, en tumregel, går värmaren 30min ska motorn gå 30min för att ladda batteriet.
Dieselvärmare är nog väldigt skitig, orenad och luktar väldigt oförbränt, har man tillgång till el så är elektrisk värmare med högre effekt att föredra,
dieselvärmaren är mycket mer effektiv än en elektrisk, det räcker att köra några minuter jämfört med elektrisk som man får räkna i timmar.Husqvarna220Ac skrev:Hej
Stoppa in elektrisk värmare, och med laddare, känns otroligt krångligt med ett till batteri, och ext laddare och tjafs, en tumregel, går värmaren 30min ska motorn gå 30min för att ladda batteriet.
Dieselvärmare är nog väldigt skitig, orenad och luktar väldigt oförbränt, har man tillgång till el så är elektrisk värmare med högre effekt att föredra,
dieselvärmare är numera standar på många bilar, och hjälper till att hålla värmen i bilen när det är kallt ute då motorns överskottsvärme inte räcker till.
vill aldrig med vara utan dieselvärmare, så skönt att slå på när man tex går in på affärn, och man kommer ut till en varm bil, helt underbart!
Du måste skilja på effektiv (verkningsgrad) och effekt!!!camaro1969 skrev:
En elektrisk motorvärmare har 100% verkningsgrad, all tillförd elektricitet blir värme, sedan kan eventuellt värmaren vara dåligt isolerad (om den är det öht, men samma sak med dieselvärmare).
Jag vet att en dieselvärmare inte har 100% verkningsgrad, det märker man genom att känna med handen vid värmarens avgasrör, avgaserna är varma alltså har dieselvärmaren inte 100% verkningsgrad.
Att elmotorvärmare har låg effekt ca 500W har historiska skäl, det finns många motorvärmarstolpar hos hyresbolagen som bara kan belastas med 700-1000W.
en dieselvärmare på 5kw är mer effektiv än en motorvärmare på 500WDemmpa skrev:Du måste skilja på effektiv (verkningsgrad) och effekt!!!
En elektrisk motorvärmare har 100% verkningsgrad, all tillförd elektricitet blir värme, sedan kan eventuellt värmaren vara dåligt isolerad (om den är det öht, men samma sak med dieselvärmare).
Jag vet att en dieselvärmare inte har 100% verkningsgrad, det märker man genom att känna med handen vid värmarens avgasrör, avgaserna är varma alltså har dieselvärmaren inte 100% verkningsgrad.
Att elmotorvärmare har låg effekt ca 500W har historiska skäl, det finns många motorvärmarstolpar hos hyresbolagen som bara kan belastas med 700-1000W.
om du vill diskutera ordet effektiv, och dess betydelse får du gärna starta en sådan tråd, jag tror alla förstår på vilket sätt jag använde ordet i detta sammanhang.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 374 inlägg
Då är det bara att installera en elvärmare på 5kw, tycker moderna bilar gott kunde haft inbyggda värmeslingor i motorblocket.
då behöver du nog även 3-fasJohannes Carlsson skrev:
och jag skulle inte vilja jobba på den verkstad där värmeslingor skulle behöv bytas inne i blocket, (och heller inte den som betalar kalaset)
Jag tror nog att man i vardagsspråk med lekmän kan använda ordet effektiv, som att utrustningen har har hög effekt. Bättre att använda uttrycket hög verkningsgrad när man menar det.
När det gäller elektriska slingor i blocket, så tror jag att det är en mycket bättre lösning att cirkulera kylvattnet och värma det externt. Kylsytemet finns redan, och värmeöverföringen mellan vätskefas och blocket är god. Med elslingor kan det bli lite si och så med den saken.
När det gäller elektriska slingor i blocket, så tror jag att det är en mycket bättre lösning att cirkulera kylvattnet och värma det externt. Kylsytemet finns redan, och värmeöverföringen mellan vätskefas och blocket är god. Med elslingor kan det bli lite si och så med den saken.
synonymer till effektiv: verksam, nyttig, dugande, funktionell, rationell, produktiv, resultatrik, verkningsfull, slagkraftigmattiasp skrev:Jag tror nog att man i vardagsspråk med lekmän kan använda ordet effektiv, som att utrustningen har har hög effekt. Bättre att använda uttrycket hög verkningsgrad när man menar det.
När det gäller elektriska slingor i blocket, så tror jag att det är en mycket bättre lösning att cirkulera kylvattnet och värma det externt. Kylsytemet finns redan, och värmeöverföringen mellan vätskefas och blocket är god. Med elslingor kan det bli lite si och så med den saken.
Tiden är väl också en viktig faktor när det gäller att värma upp något oisolerat som en motor tex.
En elvärmare ger 100% värme, men om den värmer en kall motor under flera timmar utomhus vintertid, så gissar jag att en större delen av den tillförda energin kyls av mot luften igen.
Verkar vettigare att värma med hög effekt under kort tid.
En elvärmare ger 100% värme, men om den värmer en kall motor under flera timmar utomhus vintertid, så gissar jag att en större delen av den tillförda energin kyls av mot luften igen.
Verkar vettigare att värma med hög effekt under kort tid.