pelpet skrev:
Om du har avgasproblem så backa in bilen istället. Då får du skorstenen 4 meter längre bort från ventilen.

Koppla gärna in en batteriladdare när du kör dieselvärmaren, då slipper man oroa sig för att dra ur batteriet.
skorstenen från dieselvärmaren är dock ofta monterad mitt under bilen
 
På vår bil sitter det ett extra 68Ah batteri till värmaren i bagaget. Har aldrig behövt ladda batteierna trots att vi oftast kör korta sträckor.
Är en dieselvärmare verkligen en miljöbov?, svårt att hitta fakta om hur rena utsläppen är, snarare att det är ett miljövänligt sätt att minska tiden motorn går kall med höga utsläpp som följd.
 
Fungerar det bra att ha både en integrerad dieselvärmare och en elektrisk slangvärmare? Jag tänker att det kanske finns någon risk att elektrisk värmning inte tolkas korrekt av fordonsdatorn.
 
pelpet skrev:
Fungerar det bra att ha både en integrerad dieselvärmare och en elektrisk slangvärmare? Jag tänker att det kanske finns någon risk att elektrisk värmning inte tolkas korrekt av fordonsdatorn.
skulle säga att det fungerar bra.
 
Chefen har både dieselvärmare och en elektrisk värmare i sin XC70. Och han använder mest den elektriska.

Jag har tyvärr (?) rätt kort till jobbet, så det kanske är ett till argument för elektrisk värmare?
 
På Volvon kan du välja antingen bränsledriven värmare och/eller PTC element. Vill du ha elektrisk värmare så får du eftermontera tex Calix eller Defas värmare. Då monterar man ett litet uttag i grillen eller kofångarn där du kopplar in en elkabel som leds till ett metallstycke som värmer kylarvätskan så att bilens motor snabbt blir varm när du startar den.
Detta system går även att kombinera med både inbyggd batteriladdare och kupevärmare.
Nackdelen är att du behöver vara inkopplad till ett vägguttag, men med Volvos bränslevärmare kan du värma bilen när och var som helst utan vägguttag och som du styr med en knapptryckning i mobilen / förinställa en timer. Detta är extremt beroendeframkallande (y)
 
Redigerat:
  • Gilla
Papphammar666
  • Laddar…
Hej

Stoppa in elektrisk värmare, och med laddare, känns otroligt krångligt med ett till batteri, och ext laddare och tjafs, en tumregel, går värmaren 30min ska motorn gå 30min för att ladda batteriet.

Dieselvärmare är nog väldigt skitig, orenad och luktar väldigt oförbränt, har man tillgång till el så är elektrisk värmare med högre effekt att föredra,
 
Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Stoppa in elektrisk värmare, och med laddare, känns otroligt krångligt med ett till batteri, och ext laddare och tjafs, en tumregel, går värmaren 30min ska motorn gå 30min för att ladda batteriet.

Dieselvärmare är nog väldigt skitig, orenad och luktar väldigt oförbränt, har man tillgång till el så är elektrisk värmare med högre effekt att föredra,
dieselvärmaren är mycket mer effektiv än en elektrisk, det räcker att köra några minuter jämfört med elektrisk som man får räkna i timmar.

dieselvärmare är numera standar på många bilar, och hjälper till att hålla värmen i bilen när det är kallt ute då motorns överskottsvärme inte räcker till.

vill aldrig med vara utan dieselvärmare, så skönt att slå på när man tex går in på affärn, och man kommer ut till en varm bil, helt underbart!
 
camaro1969 skrev:
dieselvärmaren är mycket mer effektiv än en elektrisk, det räcker att köra några minuter jämfört med elektrisk som man får räkna i timmar.
Du måste skilja på effektiv (verkningsgrad) och effekt!!!

En elektrisk motorvärmare har 100% verkningsgrad, all tillförd elektricitet blir värme, sedan kan eventuellt värmaren vara dåligt isolerad (om den är det öht, men samma sak med dieselvärmare).

Jag vet att en dieselvärmare inte har 100% verkningsgrad, det märker man genom att känna med handen vid värmarens avgasrör, avgaserna är varma alltså har dieselvärmaren inte 100% verkningsgrad.

Att elmotorvärmare har låg effekt ca 500W har historiska skäl, det finns många motorvärmarstolpar hos hyresbolagen som bara kan belastas med 700-1000W.
 
Demmpa skrev:
Du måste skilja på effektiv (verkningsgrad) och effekt!!!

En elektrisk motorvärmare har 100% verkningsgrad, all tillförd elektricitet blir värme, sedan kan eventuellt värmaren vara dåligt isolerad (om den är det öht, men samma sak med dieselvärmare).

Jag vet att en dieselvärmare inte har 100% verkningsgrad, det märker man genom att känna med handen vid värmarens avgasrör, avgaserna är varma alltså har dieselvärmaren inte 100% verkningsgrad.

Att elmotorvärmare har låg effekt ca 500W har historiska skäl, det finns många motorvärmarstolpar hos hyresbolagen som bara kan belastas med 700-1000W.
en dieselvärmare på 5kw är mer effektiv än en motorvärmare på 500W

om du vill diskutera ordet effektiv, och dess betydelse får du gärna starta en sådan tråd, jag tror alla förstår på vilket sätt jag använde ordet i detta sammanhang.
 
Då är det bara att installera en elvärmare på 5kw, tycker moderna bilar gott kunde haft inbyggda värmeslingor i motorblocket.
 
Johannes Carlsson skrev:
Då är det bara att installera en elvärmare på 5kw, tycker moderna bilar gott kunde haft inbyggda värmeslingor i motorblocket.
då behöver du nog även 3-fas :)

och jag skulle inte vilja jobba på den verkstad där värmeslingor skulle behöv bytas inne i blocket, (och heller inte den som betalar kalaset)
 
Jag tror nog att man i vardagsspråk med lekmän kan använda ordet effektiv, som att utrustningen har har hög effekt. Bättre att använda uttrycket hög verkningsgrad när man menar det.

När det gäller elektriska slingor i blocket, så tror jag att det är en mycket bättre lösning att cirkulera kylvattnet och värma det externt. Kylsytemet finns redan, och värmeöverföringen mellan vätskefas och blocket är god. Med elslingor kan det bli lite si och så med den saken.
 
mattiasp skrev:
Jag tror nog att man i vardagsspråk med lekmän kan använda ordet effektiv, som att utrustningen har har hög effekt. Bättre att använda uttrycket hög verkningsgrad när man menar det.

När det gäller elektriska slingor i blocket, så tror jag att det är en mycket bättre lösning att cirkulera kylvattnet och värma det externt. Kylsytemet finns redan, och värmeöverföringen mellan vätskefas och blocket är god. Med elslingor kan det bli lite si och så med den saken.
synonymer till effektiv: verksam, nyttig, dugande, funktionell, rationell, produktiv, resultatrik, verkningsfull, slagkraftig
 
Tiden är väl också en viktig faktor när det gäller att värma upp något oisolerat som en motor tex.
En elvärmare ger 100% värme, men om den värmer en kall motor under flera timmar utomhus vintertid, så gissar jag att en större delen av den tillförda energin kyls av mot luften igen.
Verkar vettigare att värma med hög effekt under kort tid.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.