Hej,
sitteroch klurar på vad för sorts högtalare jag skall ha i köket. Tänkte sätta upp två st inceiling, jag har en vänster och höger kanal att jobba med från förstärkaren.

Det jag är kluven över är om jag skall sätta upp två stycken instereo högtalare och parallell koppla eller två "mono" där varje är kopplade till vänster eller höger.

Frågor
1. Om jag parallell kopplar 2st instero högtalare, finns det 16 ohms varianter att få tag på. Min förstärkare vill driva på 8 ohm. Nån som har tips på 16 ohms in stero högtalare?

2. Blir ljudbilden konstig om man kopplar in en vänster och en höger på olika ställen i köket?
 
etnica skrev:
2. Blir ljudbilden konstig om man kopplar in en vänster och en höger på olika ställen i köket?
Ja, eftersom du inte kommer ha en fast lyssningsposition i köket och högtalarna kommer så pass nära öronhöjd stående.
Jag tycker att den bästa och jämnaste upplevelsen vid sådana installationer blir när kanalerna slås ihop till mono. Annars finns det risk att stereobilden kantrar rejält vid inspelningar med hårt panorerade instrument tex.
 
  • Gilla
hevi
  • Laddar…
Hur gjorde du till slut?

Själv tänker jag att det beror på takhöjd, hur stort rummet är och hur brett isär som man vill montera högtalarna. Perfekt stereoplacering har man ju nästan aldrig när man lyssnar på musik så någon kompromiss blir det ju.
 
Hej,
jag tänkte att det inte spelar så stor roll att få perfekt ljud i köket. Hembiobutiken har just nu utfösäljning av Canton så blev två stycken Canton 465 för bakre surround och en Canton 965DT för stereo i köket.

Parallekoppling kan jag nog lägga ner i köket då förstärkaren ej kommer klara av det, så började med en 965DT så får jag se hur det blir sen om jag köper en till och seriekopplar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.