Eftersom jag behöver justera en del i elen som berör väggen bakom bastun kommer jag behöva riva ner befintligt skivmaterial (spåplatta). Finns det ngn anledning att sätta upp nytt skivmaterial bakom eller kan män sätta ngn annat, typ vindpapp/duk eller liknande. Blir sedan klossdistanser om 20mm som jag reglar upp bastuväggen på.
Tilläggas bör då att jag tänker mig liggande panel i bastun vilket får till följd att jag har 60cc mellan bakomvarande reglar. Blir kanske för glest??:confused:
 
Jag har lärt mig att man inte ska ha spånskiva i/bakom bastu eftersom den kan avge ohälsosamma ämnen vid uppvärmning. (Hur pass illa det är och om det i praktiken är ett problem har jag dock ingen aning om.)

Om det är mjukt material som ska hållas på plats finns bastufilm (ungefär som åldersbeständig plast men mera värmetålig). Om man behöver ett skivmaterial är minerit ett bra val.
 
Fast bastufilm skall jag väl ha bakom bastupanelen. Känns det rätt att sätta även bastufilm på väggen bakom?
Förvisso luftspalt emellan men isf kan man kanske även sätta plast (vilket inte heller känns riktigt rätt på en innervägg).
Antar att väggen bakom bastun inte lär bli varm, i alla fall inte så varm att den skulle kunna gasa, eller?
Vad har alla andra?
 
Kanske missförstod jag dig. Om du menar motsatt sida av väggen, bakom isoleringen, kan den byggas som en vanlig vägg (dvs dess utformning styrs av behoven i utrymmet bakom).
Isoleringen gör ju att den inte blir exceptionellt varm. Beroende på hur väggen ser ut (t.ex. om man vill ha kakel en bit in i bastun) kan man ju behöva ha skivmaterial även på insidan av isoleringen, det var så jag tänkte. Och bastufilm där du har panel, ja. Beklagar om det blev otydligt.
 
Redigerat:
Då är även jag med:).
Blir till att sätta upp ny spånskiva då, så är jag fri att regla med cc30 eller 45.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.