Hej
Jag har planer på att sälja huset men vill veta om det är värt det.

Köpte huset för 550 000:-
Har lån idag på: 660 000:-
Har lagt ut från egen ficka för renovering men gjort allt jobb själv: 200 000:(kvitto på material)
Mäklarens kostnad: 60 000:-

Kan sälja huset för 1 100 000:-

Hur mycket får jag över efter skatt?

Tack för svar.
 
Om vi antar att allt du lagt på renovering är avdragsgillt, beror på vad du gjort och för hur många år sedan. Och om vi antar att får ut 1,1 milj. vid försäljning.

Då gör du alltså en vinst ur skatteverkets synsätt på 290 000. På det får du betala 22% i skatt, = 64 000.

Du får alltså ut 1,1 milj - 660 000 - 60 000 - 64 000 = 316 000 kr.
 
Om allt jobb är avdragsgillt och gjort de 5 senaste åren: 1 100 000 - 60 000 - 200 000 - 550 000 = 290 000 kr (vinst före skatt) Skatt 22 % på vinsten = 64 000 kr, 290-64 = 226 000 kr (vinst efter skatt).

Likviduträkning: Försäljning 1 100 tkr - Lösen lån 660 tkr - Mäklare 60 tkr - Skatt 64 tkr = 316 000 kr om jag inte klantade till det... ;)

PS. Jag var för långsam... DS.
 
Mäklarens avgift är också avdragsgillt? och räknas i när skatteverket för vinstbedömningen?
 
jag har kvitto på det mesta, men mitt eget jobb kan jag inte värdera i redovisningen va?
 
tomasjose skrev:
Mäklarens avgift är också avdragsgillt? och räknas i när skatteverket för vinstbedömningen?
Enligt skatteverkets hemsida:

Försäljningspriset
- Utgifter för försäljningen
- Inköpspris och lagfartskostnad m.m.
- Förbättringsutgifter
+ Återföring av uppskov
= Vinst/Förlust

Kostnaden för mäklaren ingår i "utgifter för försäljning"..

På vinst/förlust (vinst i ditt fall) skall du betala 30% skatt på 22/30 ... vilket är 22%.
 
Skattesatsen är 22%.

Men beträffande utlägg för "renovering":
Rent underhåll är kanske inte avdragsgillt, det beror nog på hur länge sedan det är gjort.

Förbättringsutgifter

Förbättringsutgifter är avdragsgilla för de år då de sammanlagt uppgått till minst 5 000 kronor. Förbättringsutgifter är utgifter du själv haft för:

ny-, till- eller ombyggnad
förbättrande reparation och underhåll

Du får räkna med utgifter för förbättrande reparationer och underhåll enbart för försäljningsåret och de fem föregående åren. Du får göra avdrag endast för den del av utgiften som medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljning än vid inköp.

I vissa fall får du inte ta med den del av dina förbättringsutgifter som motsvaras av skattereduktion eller bidrag för ROT-arbete m.m.
http://www.skatteverket.se/privat/f...e8800033624.html?q=reavinstbeskattning+småhus
 
Tack alla. Får fundera på hur jag skall göra. Helt okej vinst. Har haft huset 2 år.
 
I kalkylen över reavinsten får du även räkna in lagfartskostnaden när du köpte huset. Lagfartsavgiften är 1,5% av köpesumman (550 000) vilket alltså som avdrag är värt ca 1800 i lägre skatt.
 
tomasjose skrev:
Tack alla. Får fundera på hur jag skall göra. Helt okej vinst. Har haft huset 2 år.
Då är ju frågan om det är realistikst att få ut 1,1 milj idag. även med en del renoveringar så är en 100% uppgång på två år rätt ovanligt.
 
Fast reparationer och underhåll verkar också vara avdragsgillt, eller har jag missförstått det?

Reparationer och underhåll

När du räknar ut om din försäljning ska räknas som vinst eller förlust, får du dra av utgifter för reparationer och underhåll på bostaden. Avdrag får göras för den del av utgiften som är kvar när du har minskat med en uppskattad summa för slitage. Det gäller småhus, ägarlägenhet och bostadsrätt.

För att få göra avdrag behöver du uppfylla dels grundreglerna för förbättringsutgifter, dels speciella regler som gäller för reparationer och underhåll.

Detta räknas som reparation eller underhåll

Reparationer och underhåll är:

att återställa bostaden i nyskick, eller det skick den hade vid till- eller ombyggnad
att behålla bostadens egenskaper (genom renovering).

Sådana arbeten eller utbyten av byggnadsdelar, måste du göra en eller flera gånger under bostadens livslängd.

Vid reparationer och underhåll ska du ta hänsyn till slitage när du beräknar hur stor del av utgiften du får använda. För även om förbättringen gör att bostaden är i bättre skick än när du köpte den, så slits förbättringen av ålder och användning. Här får du göra en egen uppskattning av hur mycket du ska minska din utgift för slitage.

Har du reparerat och underhållit samma byggnadsdel vid flera tillfällen är det bara den senaste utgiften som du får ta med när du gör jämförelsen med skicket vid köpet eller förvärvet.
http://www.skatteverket.se/privat/f...nerochunderhall.4.12815e4f14a62bc048f627.html
 
Mäklaren räknar med minst 1,1. Priserna runtom kring ligger ligger högra än det. Huset var ett vrak när jag köpte den.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är väl ointressant för frågeställnjngen ifall försäljningspriset är orimligt? Frågan är ju hur mycket han har kvar vid en försäljning vid just dessa premisser. Skatten ändrar sig ju inte beroende på hur realistiskt ett pris är. Vore i och för sig intressant att se hur en sådan lagstiftning skulle vara formulerad.
 
  • Gilla
buspojken
  • Laddar…
När det gäller avdrag för reparationer och underhåll så gäller en första grundregel: Avdrag medges för försäljningsåret och 5 år bakåt.
Notera att om man skulle ha köpt ett nytt hus/lägenhet finns det i princip ingen möjlighet till avdrag för reparationer/underhåll. Det kan dock finnas visst utrymme för prisskillnaden om man t ex byter till klinker istället för plastgolv.
Ett annat bra exempel är att man normalt inte får avdrag för att man byter luckor på skåpen i köket, men om man t ex flyttar spis/diskbänk får man i regel avdrag för det mesta man gör i köket (då hänförs det till det som kallas ombyggnad).
Avdrag för ny- till- och ombyggnad är alltid avdragsgillt och har ingen tidsregel.
Eget arbete är aldrig avdragsgillt.
Hur mycket du kan ta ut i reda pengar är också beroende på om du söker uppskov (om du skaffar en köpt ersättningsbostad inom en viss tid, som längst inom knappa 2 år). Där pratas det om att det kan komma litet justerade regler kanske redan till nästa år.
 
Rogero,

Förtydliga det du skrev "Avdrag för ny- till- och ombyggnad är alltid avdragsgillt och har ingen tidsregel". Vad är en ny-, till- och ombyggnad, och är den i så fall avdragsgill åven efter säg 10 år? Om jag t ex byggt till en altan på huset, är den då avdragsgill även efter tidsgränsen 5 år?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.