Nybyggd stödmur av ek-slipers med ojämna kanter och sågmärken i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har byggt en stödmur i ek-slipers (140x100mm) och sågade till den med motorsåg. Det blev ju lite sjögång i sågningen samt att det på vissa ställen är hack och ojämnt...

Jag försökte snygga till det lite med tigersågen men det är så sjukt hårt så det tar en halv evighet att såga bara en stock, plus att det heller inte blev jätte rakt... :surprised:

Vad kunde jag göra för att få det rakt och snyggt?
Finns någon super-duper elhyvel eller nåt man kan köra...?
 
Redigerat:
  • Gilla
nybyggarn3 och 1 till
  • Laddar…
Inte lätt med tanke på att det är ek, skulle du tex ta en stark cirkelsåg som orkar, är det lätt att klingan bränner i eken.
Du kan inte ta och lägga en överliggare uppanpå allt i lämpligt material, då döljer du det ojämna.
Samt skyddar ändträt.
 
Jag testade lite med sänksågen men det blir bara svart och ryker som bara den...

Skulle inte vilja ha överliggare och dels är det ju lite böj och sluttning på muren så det blir svårt att få snyggt.
 
Kan du sätta en stödplanka till motorsågen och en klämma runt svärdet som gör anläggningsytan bredare samt hindrar att du sågar av stödplankan.

Det borde även kunna fungera att köra en elhyvel över ändträt

Vid närmare eftertanke är nog elhyvel bäst om du vill ha en slät yta
 
Ser ju skitsnyggt ut.
Dra med en elhyvel och fasa kanten lite bara.
 
Jo, jag får väl fara och hyra en elhyvel och testa tror jag...
 
Väldigt snygg stödmur förresten. Hur mycket sticker stolparna upp och hur mycket är de nedgrävda? Var fick du tag på ekslipers?
 
toolman77 skrev:
Väldigt snygg stödmur förresten. Hur mycket sticker stolparna upp och hur mycket är de nedgrävda? Var fick du tag på ekslipers?
Tack!
Ja, det blev rätt bra... :)

De är 1,8 meter ungefär ovan mark. De ligger 15-20 cm under mark mot betongfundament/mur. Det är tre jordarmeringsnät på baksidan fäst med rostfritt stålband med ca. 50 cm mellan varje.

Ekslipers är köpta på Allt-i-sten i Vallentuna (Stockholm).
 
Kan ju tillägga att varje sliper är skruvad med 4 st. 240x8mm skruv i varandra samt stålband i nedre kant på framsidan (under mark) utöver de tre stålband som löper på baksidan och håller jordarmeringsduken.
 
Det är möjligt att bilden ljuger men jag tycker det ser jäkligt bra ut! Med några årstidsväxlingar tror jag det kommer se riktigt, riktigt bra ut och att det ser bättre ut med en lite "ruff" yta än en helt plan.
 
Bilden ljuger nog, ja... Det ser betydligt värre ut i verkligheten. Det är lite vågigt och hackigt på sina ställen.
 
Fjojtmehmet skrev:
Rätskiva och [länk]

Då blir det finfint :)
Ja, men den där! :)

Frågan är om man kan hyra en någonstans...
 
anders07 anders07 skrev:
[bild]
Jag har byggt en stödmur i ek-slipers (140x100mm) och sågade till den med motorsåg. Det blev ju lite sjögång i sågningen samt att det på vissa ställen är hack och ojämnt...
Snygg mur, skulle du kunna komplettera med lite bilder på hur det ser ut efter en säsong?
 
Typ nåt sånt här... :)
 
  • Sliten trästaket framför hus med trädgård, släp lastad med säckar parkerat till vänster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.