Efter att ha rivit en vägg och byggt upp en ny 40cm längre bort så har vi lite el som behöver ordnas upp.

Jag ska regla ner taket 45mm. Här behöver jag skarva på rören och dra till en ny takdosa.
Hur hade ni gjort för att skarva på en slang på rören?

Öppet elarbete i tak med kablar och slang, efter flytt av vägg, i pågående renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu kom det visst med 2 bonusbilder som jag inte kan ta bort.
 
  • Renoverat rum med öppet tak och synliga elledningar, rör och dosor märkta för elektriskt arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet utrymme i hörn av rum med elsladdar och kopplingsdosor framme efter rivning av vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt en dosa där rören kommer ner och koppla i den somt dra vidare till den "nya" placeringen där du avslutar med en takdosa.
 
Det är ju det enklaste och mest korrekta lösningen kanske, men jag vill helst inte ha ett doslock synligt om det går att lösa på ett annat sätt.
 
Då får du skarva på pexröret med den längd du vill ha och dra nya trådar
 
Svårigheten är att få till en skarv och en böj när jag endast har 45mm utrymme att jobba med.
 
Hugg upp lite mer av taket då så att en mjuk böj kan göras.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Hugg upp lite mer av taket då så att en mjuk böj kan göras.
Precis.
Men med respekt för ditt önskemål skull jag satt en dosa iaf, som du sen fördelade ut allt ifrån.
Då kan du ju slippa dra i nya trådar om du ska långt bort, dom bef kommer du inte långt med.
Ett doslock syns ju inte speciellt mycket trots allt.
 
Dosa med doslock är ju helt klart bästa lösningen. Om jag inte frågar min fru innan vad hon anser om ett doslock mitt i blickfånget så ska det nog gå bra. Om jag frågar så kommer hon garanterat vilja ha en annan lösning :rolleyes:
 
Blickfånget? Vadå, står sängen rätt under? ;)
 
tommib
Även jag har en fru som har en vana att säga "Nej, det duger inte, gör om" utan att specificera hur hon skulle löst problemet, bara att det ska lösas. Tyvärr har jag också en trend av att faktiskt lyckas lösa problemet efter mycket extra tänkande och svordomar.

I det här fallet ser det ut som att du har ett lättbetongtak. Det är ju väldigt lätt att bearbeta så jag skulle gjort som Bo föreslår, hugg bort lite mer av taket så du kommer åt att göra en mjuk böj. Det är troligen lättare att åstadkomma med färdiga 90-gradersböjar. Att de flesta sådana inte har låsfjäder gör inte så mycket eftersom du ändå kan putsa igen hålet du gör i lättbetongen och på så sätt fästa böjen. FKn borde vara lätt att byta om du ska långt.
 
Nu börjar vi närma oss nåt, bra svar tommib! :)

Jag kör ett försök med det du föreslår. Tror också att en färdig 90-gradersböj är att föredra. Har för mig att rören är av äldre standard (15,2?) så det går inte med en böjfjäder.
 
tommib
Tycker det ser ut som helt normala VP-rör....

Däremot tror jag inte att du kommer lyckas med en böjfjäder, det är för svårt att få böjen precis där du vill ha den utan att dra ner röret.

Vad du däremot kan göra är att dra ner röret helt och ersätta det hela vägen med slang. Det är avhängigt av om du kommer åt andra änden. Jag gjorde så på två ställen när jag renoverade nu senast men det byggde på att jag ändå skulle göra om väggarna både uppe och nere.
 
Vill du inte ha en dosa så återstår bara alternativet att bila fram rören, att sätta en så tvär böj som behövs utan att bila fungerar inte.
Ps
Är det lättbetong är det inte många minuters jobb att bila fram rören så pass mycket att det blir en bra lösning.
 
Redigerat:
Installation av 20mm slang på rör för eldragning i taket, med osammanfogade gipsskivor på vägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag löste det genom att trä på en 20mm slang på röret som stack ned.
Inte helt ok kanske eftersom det blir svårt att byta tråd om man börjar i fel ände. Men allt är väl dokumenterat om det skulle behöva ändras nåt i framtiden.
 
  • Gilla
salos
  • Laddar…
Fast kommer du verkligen få en tråd genom den tvära böjen som där blir?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.