I
JeeyBee skrev:
Hur mycket skulle det kosta om man inte tillgodogör sig frånluften? alltså hur mycket skulle man tjäna rent teoretiskt i watt?
Svårt att svara på vad energiförbrukningen skulle bli, det beror ju på vilken vp man har.
Men om vi utgår från att det är 0 grader ute och vi blandar 150m3 20-gradig luft med 350m3 0-gradig bör luften, (500m3), bli ca 6grader plus. Går man vidare och tittar på cop vid de två temp så är det fördelaktigare med 6 grader, naturligtvis.
Men teori och verklighet stämmer sällan, dock är det ett bra utgångsläge att i detta fall komma så nära som möjligt.
Som sagts tidigare, luften ska ut från lokalen, så då kan den såväl låtas gå över vp som nån annan stans. Ser inte att det kan skada.
 
Ok tack så mycket!

Nu ska jag bara välja pump också :) tips på det för 70m2 10x7x3.3m någon?
 
Jag har bara goda erfarenheter av Mitsubishis -25 modell.
Räcker att köra den på tystaste läget (19 dB) för att värma vårt 108 m2 hus.
 
En gammal ladugård med högt till tak kan dock ha en helt annat energibehov för uppvärmning än ett hus. Hur mycket isolering finns det i ladugården efter ombyggnaden?
 
Nu var det ju inte fråga om att värma upp en hel lagård:

JeeyBee skrev:
Jag bygger en verkstad inne i vår ladugård och tänkte installera en luft/luft-värmepump för att värma lokalen...
 
Redigerat:
Låter som rejält med isolering, men det gamla betonggolvet (?) kommer att kyla märkbart. Skulle nog valt FH35 snarare än FH25 även om den är en tusenlapp dyrare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.