får man ha EKK liggandes löst i innertak? Kommer ev sänka taket med en gipsskiva i vardagsrummet och funderar på o dra EKKn i taket så man slipper se den.
 
börjar bli dags för elinstallation snart, hur är det med EKK i innertak? Vore toppen o veta innan jag planerar vidare
tack
 
Mikael_L
Med dagens regler är det godkänt förutsatt att kabeln är dragavlastad i bägge ändar och skyddad mot genomspikning.
 
erix0n skrev:
Inte valt elektriker än men förhoppningsvis kan jag få hjälp av en bekants bekant.

Det kanske är lika bra o gå på en PSA? Vad tycker ni?
[länk]
Nu vet jag inte om den som Classe säljer är vettig men..
En PSA fungerar utmärkt. Den komponenten innehåller två funktioner i samma kapsling. Det är automatsäkring + jordfelsbrytare. Den kräver 2 modulers bredd. En lösning med separata komponenter kräver totalt 3 modulers bredd.

Vid installation av 2 jfb eller jfb + psa i en befintlig central behöver man tänka till så att man kopplar nolledadrena till rätt nollplint. Man behöver även ha koll på begrepp såsom TN-C , TN-S, TN-C-S ( 4 ledarsystem respektive 5 ledarsystem) , Skyddsledare, Nolledare, PEN.
 
Redigerat:
Men varför dra EKK, och inte en slang med lös FK istället?

Och jag vill betona det Tobbe skriver här ovan om vikten av att veta hur en extra jfb, ellr psa skall kopplas in.

Det finns hus som brunnit ned pga. en felkopplad nolledare, inkopplad på fel nollplint. Det är alltså en feltyp som inte bara gör att något inte fungerar, utan det blir akut farligt att koppla fel.

Vi har åtskilliga trådar här på eldelen av forumet där dylika fel har inträffat (fast oftast utan dramatiska följder, ren tur), eller varit nära att inträffa, med en skribent som skriver "jag tänkte bara lite fel". Det finns inget utrymme eller ursäkt för att tänka fel när man pillar med kopplingar i en central. Antingen vet man exakt hur det skall göras OCH varför det måste göras så, eller så låter man bli.

Jag betraktar mig som relativt kunnig hempulare, men jag ger mig inte på att koppla nya saker i en central, för jag vet visserligen vad jag kan, men jag vet inte vad det är jag inte kan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Tack för svar.

EKK för att säkerhetsbrytaren kommer att sitta utomhus.

Jag har JFB idag men inte på hela centralen utan till totalt 4 grupper (G1,2,3+G4), gör jag det onödigt krångligt med o stoppa dit en PSA för endast luftvärmepumpen?
En elektriker missar väl inte sånt du nämner Tobbe_3?

Jag tänker inte koppla in någon PSA själv, fast jag glor gärna på när elektrikern kopplar :)

Hur är det med o dra EKK i innertak i badrum? och fläkttrumma?
Det skulle bli absolut snyggast om jag kunde dra den i det nedstänkta badrumstaket
 
Du bör konsultera installationsanvisningen till LVPn innan du väljer en PSA. Det kanske inte fungerar alls, eller så krävs det en dyr variant på JFB.

Du visar en anslutningsdosa på bild, i ett skåp, av din beskrivning väldigt nära den plats LVPn ska sitta på. Varför kan du inte använda denna idag oanvända gruppledning så slipper du dra fram en ny kabel? Det blir bara en kort sträcka med ny kabel till utsidan väggen om jag förstå dig rätt?

Hur som helst, EKK med flera är en typ som får förläggas dolt, den får läggas löst i innertak, dold i kabelkanal osv. En fläkttrumma (i drift) tycker jag dock du ska undvika. Som nämnts är det dock lite problem med att lägga en kabel ovan innertak i badrum eftersom det kräver en JFB. Men fungerar LVPn med en standard JFB av typ A så är det ju inga problem.
 
Tack för tipset, ska kolla anvisningen till LLVPn, vet att rekommendationen var 10A men just då tänkte jag inte på PSA.

Jag var lite väl optimistisk i min första bild märker jag.. så har ser det ut enligt planritning. Ändrar väl förutsättningar lite..
Skulle man dra en utanpåliggande kabel från LLVP till centralen är det ca 16 "kabelmeter"

Oranget X = LLVP
Blått X = anslutningsdosa i badrum
Rött X = utrymme där centralen finns
Planritning av en våning med markerade punkter för LLVP, anslutningsdosa och elcentral i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad för typ av vind har du ? Jag hade nog dragit ett nytt rör med fk om det går i vindsutrymmet från centralen till en ip-klassad kopplingsdosa på ytterväggen och sedan EKK från den via strömställare och till pumpen.
 
Jag hade kanske ryckt fram 1st egen fas i befintlig grupp. Eller nyttjat befintlig dosa i närheten. LLvP kan dela med uttagen i vardagsrummet. Inte ofta man ligger på 2400 watt.
 
dessvärre går det inte att komma in på vinden (allt går ju men det finns ingen lucka i dagsläget).

Just nu är den inkopplad med stickpropp i ett uttag som är precis under och det går ju bra så länge man inte dammsuger har jag märkt :)
Dock är ju ju inte så snyggt men du menar att man skulle göra den installationen lite snyggare och använda befintlig uttag?
Jag har sett installationer där man med utanpåliggande EKK går "rakt in" i vägguttaget (har tom en sån installation hemma från förra ägaren men som då är till en markis)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.