En vanlig vinkelslip ska väl funka att kapa rören med själva snittet syns ju inte efter limningen.
 
Chaly
StockholmM skrev:
Ca 50 mm diameter, 2 mm godstjocklek, 2,5 meter längd före kapning, ca 110 cm längd efter kapning.

Men behöver helst kunna göra ett rör i taget, montera, och sedan mäta och kapa nästa. Därför vore ett hitflyttbart verktyg att föredra.
Hmm... Jag hade nog satsat på att grovkapa med vinkelslip och sedan slipat änden plan och ren/fin, förslagsvis med bänkslipmaskin (går att köpa för typ 1000:- med planskiva, typ biltema). Tar lite tid men funkar nog...
 
Hör med en uthyrningsfirma.
När rörmokaren skulle installera frikyla på mitt jobb skulle han dra 300m rostfritt ca 200mm rör. Då hade han en lågvarvad handklinga med en klo som hade rullar. Han nöp bara fast klon runt röret, startade klingan sen körde. Blir samma princip som en rörkniv. Hur smidigt som helst
 
Röravskärare borde väl vara klart enklast och billigast? Eller är rf för hårt?
 
kimpano skrev:
Jag svetsar och kapar rostfria rör dagligen som rörsvetsare.
I ditt fall skulle jag rekommendera dig att hyra en [länk]

De stora uthyrningsdepåerna brukar tillhandahålla dessa.
Tack! Det var precis en sån jag beskrev på mitt eget efterblivna sätt!
 
Vilken sagolik maskin :)
 
Kanske lite OT. Påverkas det rostfria/syrafasta om det kapas varmt eller kallt/ lågt varvtal med tex kylvätska eller högt varvtal och torrt? Någon stålexpert eller expertgooglare som vet? Man vet ju att härdningen kan bli förstörd på div eggverktyg om de hettas upp för mycket vid slipning, men det kanske inte är i närheten av samma sak. Har haft mina funderingar kring frågan.
 
Har nu skaffat en Femi-såg för ändamålet. Antingen säljer jag den begagnad när jag är klar med detta, eller också blir jag förtjust i sågen och väljer att behålla den. Vi får se. Har gjort ett par testkapningar, det funkar bra.

Kan någon berätta mer om det där med föroreningar? Jag ska inte kapa annan metall med samma klinga, det fattar jag. Men kan även klingans metall förorena stålet, dvs måste jag välja material på klinga med detta i åtanke?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.