Hej. Jag och min sambo står i valet och kvalet mellan att köpa tomt och bygga nytt hus eller köpa befintligt hus. Vi har hittat en tomt vi verkligen vill ha, och vi har nu lämnat bud till säljaren på det han vill ha för tomten, väntar på att höra om hen accepterar och sedan ska det ju skrivas papper. Dock har vi inte råd att bygga det "drömhus" vi vill ha utan kommer förmodligen vara tvungna att köpa ett lite billigare (Eksjöhus Prio 2). Nu har det dykt upp ett hus för bra mycket mindre pengar, problemet är ju att det brinner i knutarna eftersom vi förväntar oss att få skriva papper på tomten snart.

Kan jag få hjälp med en snabbanalys över ev problem och fördelar med detta hus. Vad kan man göra åt den väldigt höga driftskostnaden på ca 46.000per år? Jordvärme/bergvärme?

Det man kan se på bilder och på beskrivningen ser enligt min mening helt okej ut, några småfix finns såklart. Vilka behov av småfix kan ni hitta?

Fördel med att köpa ett sådant här hus är bland annat att vi då kan spara ihop pengar till vårt drömhus istället för att bygga "the next best thing" och sedan känna att vi ångrar oss.

Huset: http://www.lansfast.se/hitta/villa/vasterbotten/vannas/vannas/vegagatan-28/4i9jaqmost71vtsq/
 
Detta är ett hus med platta på mark. Platta på mark från 70- talet är en klassisk risk. Nu är detta 1980, men man bör nog undersöka att du inte har fuktproblem.

Värmen, det går säkert att få ner värmekostnaden med bergvärme, men iom. fjärrvärmen bör man undersöka om det går och är tillåtet. I många områden med fjärrvärme får man inte installera annan värmekälla. Eller det kan finnas långa bindande avtal för fjärrvärmen.

Taket förstår jag inte riktigt. Det står att det är delvis utbytt 2016, om jag fattar rätt? Samtidigt ser det för bra ut för att vara original från 1980. Om det är delvis åtgärdat 2016, så bör man kolla varför, och hur säkert det är att ev. problem som åtgärdades verkligen löstes. Partiella takreparationer tenderar att inte lyckas på första försöket. Om hela taket är utbytt 2016, så är det troligen bra, men man bör kanske kolla att det ser rätt ut, och vad det är för firma som gjort det, eller om det är hempul (kan vara jättebra även om det är hempul).
 
Jag har lite mer information om det där med taket. Tydligen så skulle kommunen göra en bostadsanpassning av badrummet på övervåningen. Den entrepenör som kommunen valde lyckades på något sätt såga av en bjälke i taket ovanför bottenvåningen. Sedan följde en tvist mellan kommunen och husägaren om vem som skulle åtgärda. Tillslut så kom OF bygg (stor och seriös firma) in och åtgärdade problemen. Har pratat med OF och allt ska vara tipptopp, besiktigat och klart.

Man hade tydligen satt en stötta i köket för att hålla upp taket, så därför har även golvet i köket bytts ut.

Jag kan inte riktigt förstå hur hushållsel och uppvärmning kan vara så högt, kan det ha att göra med att huset stått tomt och haft hantverkare i omgångar där?
 
Några frågor som jag tycker är av betydelse är:
Är läget på det färdiga huset bra?
Om ni köper tomten och bygger Prio 2, kommer huset när det är färdigt vara värt mer eller mindre än vad ni har lagt ut på det?
Tänk på att många som bygger eget hus ändå inte är nöjda med sitt första hus, utan kanske först vid sitt tredje.
I slutändan kanske månadskostnaden för de båda alternativen blir ungefär densamma, det ena har betydligt högre driftkostnader medan det andra har högre ränta. Räkna på alternativen och se om ni verkligen kan spara så mycket mer med det färdiga huset.
Ett alternativ om tomten känns väldigt bra kan ju vara att köpa den men avvakta med att bygga tills ni sparat ihop mer pengar.
 
Uppvärmningen är väl vad fjärrvärmen kostar?
Hushållselen verkar däremot vara hög. Kolla så ingen granne snattar på elen! Vi har direktverkande el och gör av med lika mycket varje år.
 
Energideklarationen verkar ha lägre siffror för både uppvärmning och hushållsel?
Siffrorna i annonsen är från 2012. Varför?
 
Kolla hur el och uppvärmning legat de andra åren.
 
KristinaRT
En snabbtanke om hushållsel - om de boende haft en pool eller badtunna el liknande med uppvärmning, kan elkostnaden gå upp avsevärt (egen erfarenhet :)) Borde mäklaren kunna kolla med boende.

Håller dock med om att det är konstigt med siffror som är 4 år gamla - be om nyare!

En hel del ytskiktsenovering är gjorde de senaste åren - ny ägare?
 
mirakelmilla skrev:
Några frågor som jag tycker är av betydelse är:
Är läget på det färdiga huset bra?
Om ni köper tomten och bygger Prio 2, kommer huset när det är färdigt vara värt mer eller mindre än vad ni har lagt ut på det?
Tänk på att många som bygger eget hus ändå inte är nöjda med sitt första hus, utan kanske först vid sitt tredje.
I slutändan kanske månadskostnaden för de båda alternativen blir ungefär densamma, det ena har betydligt högre driftkostnader medan det andra har högre ränta. Räkna på alternativen och se om ni verkligen kan spara så mycket mer med det färdiga huset.
Ett alternativ om tomten känns väldigt bra kan ju vara att köpa den men avvakta med att bygga tills ni sparat ihop mer pengar.
-Läget på huset kommer vi kolla på torsdag då vi ska på visning.
-Tomten+nytt hus kommer med ganska stor sannolikhet vara mer värt än vad vi lägger ut på det.
-Vi har ganska bra månadsinkomster så att spara trots den höga drifskostnaden kommer inte vara några problem. Flaskhalsen för att inte få drömhuset handlar snarare om vilken kontantinsats vi kan få ihop.
-Att köpa tomten och avvakta är helt klart ett alternativ som vi kommer titta på. Det skulle innebära en kostnad på ca 300kr + ammortering 350kr per månad vilket är försumbart eftersom vi verkligen älskar läget! Problemet är att vi helst inte bor kvar i vår "lilla" bostadsrätt tills vi sparat ihop tillräckligt, därav skulle det med stor sannolikhet bli ett Prio 2 om vi bygger nytt. Vi vill alltså både äta och ha kvar kakan kan man nästan säga :)

Hur kollar man upp elförbrunkningen tidigare år? Mäklaren? Jag reagerade också på att energideklarationen ser annorlunda ut, det skiljer nästan 15,000kr per år om jag inte räknade helt galet. (Uppvärm, vatten och hushållsel).
 
Vad är det för drömhus som ni egentligen vill ha? Kanske kan ni prioritera bort något, göra en del själva, välja en annan tillverkare (om ni tex fastnat för ett Eksjöhus) och ändå få något som liknar drömmen?
 
Asson skrev:
Vad är det för drömhus som ni egentligen vill ha? Kanske kan ni prioritera bort något, göra en del själva, välja en annan tillverkare (om ni tex fastnat för ett Eksjöhus) och ändå få något som liknar drömmen?
Det spelar egentligen inte så stor roll, frågan här handlar mer om det där huset, fördelar/nackdelar, sådant vi bör tänka på inför ett ev köp.

Men blir det så att vi bygger så är det inte omöjligt att jag återigen vänder mig till forumet för att få hjälp att tänka, det skiljer inte så mkt mellan Eksjö och det vi "vill" ha, men det skiljer så pass mkt att jag får mindre fartränder i kalsongerna :)
 
Då får man ju tänka på helhetsekonomin...... det blir onödigt dyr i tvättmedel att ha ett så dyrt boende att man skiter ned sig varje gång arbetsmarknaden eller räntorna hickar till:D
 
KristinaRT skrev:
En snabbtanke om hushållsel - om de boende haft en pool eller badtunna el liknande med uppvärmning, kan elkostnaden gå upp avsevärt (egen erfarenhet :)) Borde mäklaren kunna kolla med boende.

Håller dock med om att det är konstigt med siffror som är 4 år gamla - be om nyare!

En hel del ytskiktsenovering är gjorde de senaste åren - ny ägare?
Har fått fram lite mer info. Tydligen har 2 medlemmar i hushållet haft någon form av funktionsnedsättning, vilket inneburit att de haft varmt inomhus, 26 grader enligt mäklaren. De har också badat i bubbelbadkaret flera gånger dagligen pga detta. Även garaget ska ha varit FULLT uppvärmt.

De har inte bott där på 2-3 år så jag antar att det är därför siffrorna är gamla. Anledningen är som jag förstår det bostadsanpassningen som gick åt helvete.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.