Chaly
Effekten på diselvärmaren är ju betydligt högre än på en elektrisk värmare, normalt ca 5 kW. Behöver inte vara igång så lång stund innan man ska åka. Ofta räcker 20-30 minuter. Och så nära inpå avfärd brukar man inte sova?
 
När vi köpte "ny" bil (ca 1/2 år gammal Volvo V70) för ett år sedan så var det bara dieselvärmare i den, så vi köpte till elmotorvärmare och kupéuttag. Har bilen i garaget och fri el på jobbet.
 
Kan också intyga att dieselvärmaren är ett måste på en ny bil idag. Jag tror dessutom inte det blir nå problem med avgaser, den går så kort stund innan du ska åka plus att den är utomhus. Det är väl inte så att den är kopplad till din ventil precis...
 
Det är väl värre att sitta i en bilkö och sniffa avgaser
 
Chaly skrev:
Behöver inte vara igång så lång stund innan man ska åka. Ofta räcker 20-30 minuter. Och så nära inpå avfärd brukar man inte sova?
Nä men man kan ha familjemedlemmar som sover när man åker, ca hälften av gångerna jag åker till jobbet så ligger dom andra i sina sängar.
 
montera Calix eller Defa motorvärmare med tillhörande kupevärmare så löser de sig. Jag har det på vår andra bil.
 
Är det bara jag som inte är helt tillfreds med min webasto dieselvärmare?

Även om det är väldigt skönt att kunna värma bilen oberoende av el så har dieselvärmaren några stora nackdelar. Till att börja med priset. 20000 kostar den nog ny och nu har min brännkammare lagt ner efter 20000 mil, och att fixa det kostar ca 6500 på verkstad. Känns inte lockande då bilen är värd typ 4 ggr så mycket. Sedan så måste man köra den försiktigt för att inte dra ur batteriet. Det har hänt mig en gång. Lyckligtvis kunde jag få hjälp med startkablar. Jag tror webasto rekommenderar att man kör värmaren halva körtiden för att inte dra ur batteriet.

Det gör att dieselvärmaren inte funkar så bra om man har mycket korta körsträckor. Ska man bara köra i 15 minuter så blir det 7½ minuts värmning och då hinner bilen i bästa fall bli lite mindre iskall om det är kallt ute. Och det är just då det är kallt som man måste vara extra försiktig också.

Jag har tidur på min värmare och 25 min från jobbet, vilket innebär att jag måste veta ganska exakt när jag ska iväg. Kommer jag lite tidigare så är bilen kall, och kommer jag en kvart senare har bilen hunnit kylas ur en del. Och kommer jag iväg en timme senare så är bilen iskall igen och då kan jag inte dra på värmaren. Det här hade fungerat mycket bättre med en dyr fjärrstart, då räcker det med att trycka igång värmaren en stund innan avfärd.

Så för min egen personliga del hade elvärmare varit bättre i de flesta fall. Då kan jag slå på motor- och kupevärmare i god tid innan avfärd och ha en varm och isfri bil oavsett när jag kommer iväg och hur långt jag ska köra. El är billigt och två timmar extra motor- och kupevärmare är inget man behöver snåla in på, det motsvarar ungefär kostnaden för en kilometers körning. Elvärmaren är också underhållsfri och skulle något gå sönder är det oftast relativt billigt att fixa.
 
D09
Jag kör med dieselvärmare varje morgon

Parkerar någon meter från entrén och känner ingen lukt invändigt. Har ett sovrum ovan entrén.

Däremot så hör man den.

Skulle inte vilja ha en bil som inte har en sådan värmare.
 
D09 skrev:
Parkerar någon meter från entrén och känner ingen lukt invändigt. Har ett sovrum ovan entrén.
Vad har du för ventilationssystem i huset?
Det spelar nämligen roll om det är S, F(X) eller FT(X).
TS har F(X)-system med friskluftsintag i/vid (sovrums)fönstrena, mao så sugs uteluften in vid fönstrena in i sovrummen.
 
Chaly
Har man redan diselvärmaren monterad i bilen och kör mycket korta sträckor kan det vara en idé att montera batteriladdare i bilen. Då kan man underhållsladda batteriet hemma under natten. Tror det finns till både calix och defas sladdar. Gissar att det är blir billigare än att montera motorvärmare och kupévärmare?
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Batteriladdare i bilen blir aldrig helgratis. Ska man ha in en fordonsmonterad batteriladdare bör man ha ett intag, fördelningsdosa och laddare. Ska en verkstad montera är man nog uppe i 3000kr.

Att då lägga på en motorvärmare lägger på kanske 1500 för värmare och montering kan ju vara smart. Och kanske kupevärmare för en tusenlapp till.

Jag kör med en ctek liggande i bilen och snabbkopplingskablar på batteriet. Men det är lite meck att behöva lyfta huven för att koppla in den.
 
D09
Demmpa skrev:
Vad har du för ventilationssystem i huset?
Det spelar nämligen roll om det är S, F(X) eller FT(X).
TS har F(X)-system med friskluftsintag i/vid (sovrums)fönstrena, mao så sugs uteluften in vid fönstrena in i sovrummen.
Frånluft :)
 
Har du el hemma och på jobbet, lätt val med elvärmare, köpte värmare på svensksida, 500w med cirkpump, dieselvärmare är skönt, men liten nytta om du har sladd, samt miljösvin av dess like, dyr att installera, och används den lite, så strular den, vi har modern dieselbil med bra värme, som endast värmer med el som tillsatsvärmare.

Samt att motorvärmare är lätta att installera idag, då det till 99% är slangvärmare, och med fördel välja en med pump.
 
pelpet skrev:
Jag kör med en ctek liggande i bilen och snabbkopplingskablar på batteriet. Men det är lite meck att behöva lyfta huven för att koppla in den.
Precis samma lösning som jag har, med skillnaden att jag dragit ut snabbkopplingen vid vindrutetorkarna så jag slipper öppna huven. Funkar klockrent, iaf på en v70.
 
bakterie skrev:
Precis samma lösning som jag har, med skillnaden att jag dragit ut snabbkopplingen vid vindrutetorkarna så jag slipper öppna huven. Funkar klockrent, iaf på en v70.
Jag har funderat på samma lösning, men hur blir det på vintern? Min erfarenhet är att det alltid packas fullt med snö/is i facket vid torkarna. Dessutom kommer nog inte sladden på min Ctek Polar att räcka om man ska koppla på den vid torkarna och då måste jag mecka med en skarvsladd.

Ett tips är också att köpa en Comfort indicator för 79:- som visar batteristatus med en diodlampa på snabbkopplingen om du har en Ctek laddare,
http://www.clasohlson.com/se/Laddkabel-CTEK-Comfort-Indicator/36-3764

Ctek Comfort Indicator med snabbkoppling, diodlampa och röda kablar, används för att visa batteristatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.