Hej!
Jag behöver ansluta ett 150mm rökrör i en 200mm stos. Stosen är ett Schiedel rondo T-rör i schamotte (osäker stavning). De tjockaste drevgarn / tätband jag hittat är 14mm tjocka vilket är för litet. Springan är ju ca 25mm. Hur ska jag dreva detta? Stenull? Någon fogmassa? Eller kan man mura fast en mindre stos i chamotte-röret?
 
Claes Sörmland
En övergång kan ju vara ett alternativ, men hur blir det mer beständigt med övergång?
 
Claes Sörmland
Refererade till att drevgarn i stor glipa ger ett dåligt infäst rökrör som kanske inte sitter ordentligt.

Tätningsmassor har kanske inte det problemet men är de tillräckligt flexibla för att klara expanderande metall så att du inte spränger keramikröret?
 
Claes Sörmland
En övergångsdel som i Claes länkar kan säkert funka. Ska titta vidare på sådana lösningar.
 
E
Jobbar som kaminmontör. Rökrörets diameter och tilluften skall vara dimensionerat efter vilken kamin du ska använda. Så kolla vad för storlek på skorsten din kamin skall ha så den fungerar att elda i i sen också.

När du säkerställt detta så ansluter du skorstenen på kaminens stos enligt montageanvisning. Kaminer och skorstenar är typgodkända produkter vilket kräver korrekt installation för att garantier och (om man har otur försäkringar) ska gälla om.

Sedan ska en sotare komma och besiktiga när allt är klart också men det vet du nog redan. Dock blir det jobbigt om du då får göra om allt. Så läs manualen noga till både kamin och skorsten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.