Hej

Finns det något som heter så?

Orsaken är att vi har haft peab här (se denna tråd https://www.byggahus.se/forum/hantverkare/267210-peab-offert-pa-ikea-koksmontering-4.html), de skulle lappa vårt gamla grangolv, när allt var klart hade de tagit annan dimension på plankorna och furugolv.

Resultatet är två olika dimensioner och rejäl nyansskillnad på golvet, inte supertydligt på bilden men syns mer i verkligheten (ritade svart linje där de olika träslagen är)
Trägolv med tydliga skillnader i dimensioner och färgnyanser, markerat med svart linje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är detta okej? Kan man acceptera detta?

Mvh
 
nyansskildnaden tycker jag är så bra som det bara går. Möjligtvis kunde man gjort det litemer falmmigt och ljusar på vissa partier. Men det är lätt o säga i efterhand. Svårare när man står där med färsk pålagd bets/olja/lack. Hade du inte sagt ngt om det, hade jag inte sett det.
Tjockleken är svår att säga ngt om, då det beror på olika faktorer.

Sen vet vi inte heller bakgrunden till varför det är bytt, eller vad ni kommit överens om.
Är överenskommeslen, fixa det så billigt som det går., ja då får man acceptera det.
Är överrenskommeslen, gör det så bra det bara går, jag betalar ! Då ska tjockleken vara klanderfri.
Men när det kommer till "lappa"ihop golv där det saknats brädor en gång i tiden kan vara riktigt knepigt. Många gånger är det från fall till fall hur mycket det får kosta. Varierar extremt mycket från kille till kille vilken känsla och hur mycket tid man har. Alla är bra på olika saker även om man jobbar på samma firma.
mvh snickare.
 
Redigerat:
  • Gilla
ginko
  • Laddar…
Microkatten
Man bör komma överens om innan jobbet påbörjas vilket material som skall användas och hur det skall läggas. Gjorde ni inte det?

Färgnyanser är nog väldigt svårt att få helt rätt. Dessutom kommer färgen på det nya golvet troligen att ändras med tiden. Är det precis samma behandling som för det gamla golvet?

Edit: misstolkade bilden
 
Redigerat:
  • Gilla
ginko
  • Laddar…
Utan att vara negativ så tycker jag den gamla lagningen vid kyl/frys (ser det ut som) dvs den på tvären mot planorna är mycket mer störande än PEAB.s bredare brädor.
 
  • Gilla
ginko och 1 till
  • Laddar…
tack så mycket för era svar.

jag inser att jag inte var helt tydlig när vi gjorde upp om detta, det gäller mycket annat de gjorde också.

jag trodde att man försökte välja samma kvalitet som den befintliga (det var fula/dåliga brädor där de lade nya).

i offerten stod tex att mtrl ingår för tak och golv. i taket valde de att lappa med träfärgat fast taket var vitt, där trodde jag också man skulle valt vitt men det stod inte uttryckligen så jag åkte på att måla

det är lärorikt att renovera =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.