Har ca 25 kubik vatten under huset när jag kollade idag. Håller på och pumpar ut vattnet nu. Tar en j**la tid.

Hur ska jag göra för att förhindra att det kommer tillbaka? Vill ha massa förslag.

Jocke
 
Gräv runt hela huset och lägg ner dräneringsrör.
Jag tror tyvärr inte det finns så många "enkla" tips om du har vatten under grunden :p .


 
Och jag som var nere och torkade upp med en trasa 4liter från min (se vatten i krypgrund), men det hade troligen varit upp till 1dm vatten i området som är 6x5m. Men du ser ut att ha det värre.

Som BAS skriver så är en omdränering av huset det enda riktiga
 
Jaha. Mera jobb. :-/ ;)

Så det räcker med att gräva upp runt huset, lägga i dräneringsrör och sedan fylla upp med grus? Eller ja, det blir väl bättre i alla fall.

Ska man fylla upp grunden med grus oxå och sedan byggplast över så det inte blir så mycket fukt där under?

Jocke
 
Mycket jobb är det :(

Gräv bara en sida åt gången, för att förhindra sättningar.

Lägg dräneringröret i singel, med fiberduk runt röret. Jag kommer att sätta Isodränskivor mot grunden också när jag ändå är på G.

Du hittar info. på Isodrän's hemsida. Jag kommer att fylla upp närmast Isodränskivorna med singel, och utanför dessa med gamla fyllnadsmassor.

Det är alltid bra att ha plastfilm överst i grunden. Vet inte vad som är bäst under (om det spelar någon roll).

Kontrollera att du bar en bra förbindelse till din dagvattenbrun, så dräneringsrören får sitt avlopp där
 
Ingen som har någon hemsida med lite bilder och sånt?
Hur ser en dagvattenbrunn ut?

Jocke
 
Mina herrar!
det är ju inte så lätt att gräva just nu när marken är frusen. En annan sak som är värt att fundera på innan man beordar dräneringsmotion är att all grundvatten börde ju vara frusen till en stor del nu också. Jag undrar varifrån kommer så många kubik vatten ???
Är det snön som smälter runt om och rinner in eller kan det vara ett vattenrör som tog skada av fröst och läker? Om det nu är smältvatten så har det inget med dålig dränering att göra för vatten kommer inte ens i närheten av dränrören som ligger ju under en skorpa av frusen mark. Det är bara min hemmagjort logik men om det stämmer så kanske J. kan bli fri från att gräva i permafrosten för att upptäcka att hans dränering är OK. gaia
 
Beror nog på var man bor, men där jag bor så var marken som en svamp förra veckan då det hade regnat i 3 dagar samtidigt som 2-3 dm snö också smälte bort.

Men det är rätt, kolla alla andra möjligheter först (att gräva är jobbigt (och hos mig ska jag gräva för hand)).


 
Bor i Skåne och här var också alla väggrennar och diken fyllda med vatten som kunde inte rinna ner i marken (fruset) men bara forsade på ytan över väggar och fält för att ta det kortaste väggen till havet. Mitt hus står på en slutning ;) men infartsväggen var rena Niagara-fallet :'( med is underst.
Hoppas du har goda vänner som kan hjälpa dej med det tunga grävjobbet. Det är trist att slitta ensamt.
Lycka till!
gaia
 
Jag börjar med 3-4 månads vila, sedan ska väl den gamla julmaten bort på något sätt, innan det kommer nytt i slutet av året ;D

Tänkte på en sak dock Joukko, tips från gaia. Se till att marken runt ditt hus lutar från huset så att det inte är det övre ytvattnet som har trängt in.
 
Tackar för svaren!

Hur ska jag gå till väga för att få grunden varmare? Gärna bilder och hemsidor.

Jocke
 
Hej Jouko!
Fick du reda på varifrån kom dom 25m3 vatten?
gaia
 
Vet inte riktigt var det kommer ifrån. Det kommer nytt hela tiden men inte så mycket.
Det var väl för ca 1 1/2 vecka sedan som det regnade som f*n och all snö smälte, om det kan har något med det att göra.

Jocke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.