Kan man montera in en induktionshäll i diskbänk i rostfritt, så den ligger plant? Vill dessutom bara ha 1,5 cm tjock diskbänk.
Detta kanske blit svårt att lösa. Fyrkantig ho är integrerad i diskbänken.
Själv är jag helt kass på detta...men hur ska jag förklara för snickaren?
 
Ett snabbt svar blir:

Har du redan diskbänken på plats och en snickare ska komma och skära ut för hällen, så glöm planmontering i rostfritt.

Har du inte beställt den rostfria bänken än utan fabrikan ska göra uttag för detta, så går det, men det kommer att kosta.
 
Bäst är att prata med den som ska tillverka bänken om det går.

Jag köpte nydligen en rostfri skiva till mitt kök men en ho och hål för häll. De som tillverkade sa att det gick att planmontera hällen men ville inte rekomendera det. De kunde inte garantera hur hållbar deras lösning skulle vara.

Skulle de planmontera så tar de upp ett hål i plåten med samma storlek som hällen. Sen skulle snickaren få fräsa ner spånskivan som är limmad under plåten för att få hällen i nivå med plåten. Hällen skulle då bara bäras upp av spånskivan som bara sitter med lim mot plåten. Spånskivan kan man förstärka men hur länge håller limmet?
 
Bussigt att ni svarade. Ja det kanske blir enklare med hällen diskbänken...men inte lika snyggt?
Jag har inte beställt skivan ännu, är så osäker på hur jag ska förklara?

Under hällen måste ugnen monteras (av utrymmesskäl) och då blir det kanske problem igen?
Måste vara luftigt utrymme..sägs det, vilka mått ska det vara mellan häll och ugn?

/ Mia
 
För mig slutade det med att vi valde en häll med rostfri ram och tycker att det blev riktigt snyggt. Enda jag stör mig på är att det blir en liten kant som är svårare att hålla ren.
 
Micofido skrev:
Bussigt att ni svarade. Ja det kanske blir enklare med hällen diskbänken...men inte lika snyggt?
Jag har inte beställt skivan ännu, är så osäker på hur jag ska förklara?

Under hällen måste ugnen monteras (av utrymmesskäl) och då blir det kanske problem igen?
Måste vara luftigt utrymme..sägs det, vilka mått ska det vara mellan häll och ugn?

/ Mia
a) Det blir nog snyggt med hällen ovapå bänken också, speciellt om du köper en häll med machande planslipad stålkant. :)

b) Eftersom du inte beställt bänken än tycker jag ändå att du kan fråga leverantören vad det kan kosta att låta dem på ett korrekt sätt göra uttagningen för en planmonterad häll.

c) Det kan bli problem med ugnen med en sådan pass tunn skiva. Det hela beror på:
1) Vad höjden är på ditt underskåp.
2) Hur hög ugnen är bakom framstycket.
3) Hur djup din häll är.
Det måste nämligen vara en liten luftspalt mellan häll och ugn. Det är bara att sätta igång och mäta. :)
 
Nu har jag att göra i helgen, tack snälla. Kanske återkommer jag med frågor...om jag stöter på patrull? :O
 
Redigerat:
BirgitS
Men du kan ju inte sänka benens höjd så mycket att det blir för stor glipa mellan diskbänkens undersida och fronten på ugnen. Har du tagit reda på hällens tjocklek?
 
Trodde man monterade en "list" mellan häll och ugn?
Oklart hur tjock hällen är bara att bänkskivan minst ska vara 30mm



https://portal.bsh-partner.com/TCcu...o0pdmdb---RGI&UMOBID=Adwoa7hcdcso0pdmdb---RGI


Tekniska ritningar som visar installation av kökslåda, spishäll och ugn med måttangivelser och ventilationsspringa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustrationer visar monteringsanvisningar för köksutrustning inklusive måttangivelser för avstånd och placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Monteringsanvisning visar minimalt avstånd mellan köksbänk, häll och ugn i ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Bilderna i ditt inlägg syns inte, försök en gång till och om du använde en mobil försök från en dator om möjligt.
 
BirgitS
Inte helt ovanligt att uppladdade bilder blir privata och inte syns för andra i forumet.

Hällens tjocklek är 56 mm enligt den tekniska specifikationen på neff-sidan:
Mått i mm (H x B x D) 56 x 572 x 512 mm
Sen måste du jämföra med måtten på skåpstommen och ugnen.

När det gäller justering med hjälp av benen, menar du då skåpstommens ben?
De som hänger ihop med höjden på sockeln och den vill man väl ha lika på alla skåp.
 
Stommen är vanliga ikea
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70213569/

och ugnen HB672GCS1S
http://media3.bsh-group.com/Line_Drawings/545x545/MCZ_00775584_422949_B15FS22N0_sv-SE.png
http://media3.bsh-group.com/Line_Drawings/545x545/MCZ_00801885_444519_HS636GDS1_sv-SE.png


http://www.siemens-home.bsh-group.c...och-flaektar/ugnar/inbyggnadsugnar/HB672GCS1S


Jag blandade ihop jag menade på vilken höjd man monterar ugnen så att man får korrekt mellanrum. Men kanske bättre att gå upp i tjocklek på bänkskivan?
 
BirgitS
Ja, du måste beräkna på vilken höjd som ugnen ska monteras för att det ska bli rätt avstånd mot hällen. Prata gärna med någon affär som säljer Siemens/Bosch-produkter, de brukar känna till hur deras produkter passar ihop med Ikea-stommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.