Det börjar bli dags att skaffa ny bil. Har dock fundering på det där med dieselvärmare.

Vår car-port är placerad ungefär 2,5 meter från närmaste sovrumsfönster. Huset har mekanisk frånluftsventilation, och det sitter en ventil i underkanten av sovrumsfönstret där ute-luft sugs in i huset.

Kommer detta medföra att vi får in rök/gaser från värmaren i barnets sovrum?
 
Om vinden ligger på så att avgaserna kommer till ventilen så lär det bli effekten.
 
Ja, det osar en hel del, speciellt i början.
 
Hemma använder man med fördel elektrisk motorvärmare istället.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
BrokenArrow skrev:
Hemma använder man med fördel elektrisk motorvärmare istället.
Ja, det var just det jag funderade på, om man borde ta med den kostnaden i budgeten?

Enligt de inkomna svaren så bör man göra det.
 
jarlh skrev:
Ja, det var just det jag funderade på, om man borde ta med den kostnaden i budgeten?

Enligt de inkomna svaren så bör man göra det.
Tänkte du ta både dieselvärmare och elektrisk motorvärmare?
Att välja bort dieselvärmare hade jag inte gjort klart bästa tillvalet på en bil, köper inte bil som saknar fjärrstyrd värmare.
Skulle det mot förmodan bli problem med avgaserna så kan du kanske parkera bilen utanför carporten, du har ju ändå värmare.
 
Peter2400 skrev:
Tänkte du ta både dieselvärmare och elektrisk motorvärmare?
Att välja bort dieselvärmare hade jag inte gjort klart bästa tillvalet på en bil, köper inte bil som saknar fjärrstyrd värmare.
Skulle det mot förmodan bli problem med avgaserna så kan du kanske parkera bilen utanför carporten, du har ju ändå värmare.
Kan bara parkera i car-porten, finns ingen annan rimlig möjlighet.

Jag har alltid haft elvärmare på mina bilar, och tycker det räcker för det mesta. Har el-uttag både hemma och vid jobbet.

Har aldrig haft diesel-värmare så jag har inte fått den vanan och kan därmed inte känna att den vore oumbärlig.
 
Om du hittar en bil med monterad dieselvärmare så är det ju bra, men att eftermontera en är dyrt. Minst 20.000. Elvärmare känns då mer motiverat.
 
galento
Kan ju tipsa om denna modellen av elektrisk värmare,kanske i huvudsak till äldre fordon
men kanonenkel montering på en elementslang om vätskan tillåts cirkulera.

Mkt bättre effekt än blockvärmare och kontaktvärmare,har en sådan på en v8 motor
och hela motorn känns varm efter några tim i -15 grader.( hade blockvärmare innan )

Elektrisk värmare modell för äldre fordon med enkel montering, termostat och överhettningsskydd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


1100w och inbyggd pump som cirkulerar vätskan + termostat och överhettningsskydd.
 
Kan du tipsa om var den finns att köpa? Den skulle sitta som en smäck på traktorn.

För övrigt; dieselvärmare på moderna snåla dieselbilar brukar vara rätt standardmässigt, i alla fall på Volvosar. Värmaren brukar gå igång för att värma kupén när man kör bilen, för att värmen skall komma rimligt snabbt. De snåla dieslarna lämnar inte lika mycket spillvärme som en något mindre snål förbränningsmotor. På köpet får man möjlighet till parkeringsvärmning. Det är verkligen skitbra. De är dessutom så effektiva att de oftast inte går igång så långte före man skall åka iväg. När det gäller avgaserna kan det kanske vara klokt att värma med el om man riskerar att avgaserna kommer in i sovrum.
 
Har en VW Passat av årets modell. Det osar rätt rejält om den. Hade inte velat ha friskluftsintag direkt i anslutning till det. Det är dessutom orenad rök. Ingen katalysatorn där inte.. Att det är ett grymt tillvall kan jag dock skriva under på. Helt underbar!
 
galento
mattiasp skrev:
Kan du tipsa om var den finns att köpa? Den skulle sitta som en smäck på traktorn.
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=162

Jag gav 1700 för den för några år sen,min har en kabel med vanlig 230v kontakt.
 
På Volvobilar i norden är parkeringsvärmare med tidur och numera "Volvo on call" (styr värmaren från mobilen) mycket vanligt. Jag har de själv och de är de bästa man kan ha! Varmt och skönt i bilen varje morgon och behöver aldrig skrapa rutorna.
Volvo har också de som kallas PTC element, ett element på 1200W som värmer bilen när du startat den dock. Den defrostar och värmer bilen snabbt.
 
Har du tillgång till el är det klart bättre att använda, speciellt för miljön
 
  • Gilla
hus520 och 1 till
  • Laddar…
Om du har avgasproblem så backa in bilen istället. Då får du skorstenen 4 meter längre bort från ventilen.

Koppla gärna in en batteriladdare när du kör dieselvärmaren, då slipper man oroa sig för att dra ur batteriet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.