Hej.

Jag hjälper en kompis att byta golv i sitt sovrum och vi har stött på lite problem. Nuvarande så låg en plastmatta som inte ens satt fast, så vi rev bort den och fann då en halv fuktskadad kork-liknande matta. Under den verkar det finnas något sorts bruk.

Så, de som gjort arbetet innan verkar inte använt någon sorts åldersbeständig folie, men det kanske inte behövs för matta? Vilket som så ska vi nu göra detta riktigt och eftersom jag egentligen aldrig gjort detta i praktiken utan enbart vet teorin så ska vi få bort bruket under med ett verktyg jag verkligen inte kommer ihåg namnet på; Ett spett-liknande med platt huvud? Någon som vet namnet? > flytspackla jämt lager > Lägga en åldersbeständig plast > grålumppapp > trägolv

eller har jag fel?
Tips önskas!

MVH Jimmy
 
Vad finns underst?
Betong eller?
 
Anna_H skrev:
Vad finns underst?
Betong eller?
Ja, han bor på mittenvåningen så betong ligger underst.
Under bruket finns alltså betongen

edit! Ok, så vi rev bort lite. Det är något sorts ludd som sitter under kork-liknande mattan. Under den är betong.
 
Redigerat:
AXS
Har du en bild?

Låter omständligt att ta bort bruket. Spackla över det eller räcker det bara med lumppapp direkt på?

Jag har tagit bort liknande bruk med barkspade och en gång med elektrisk mattborttagare. Båda funkade fint.
 
zeus_axel skrev:
Har du en bild?

Låter omständligt att ta bort bruket. Spackla över det eller räcker det bara med lumppapp direkt på?

Jag har tagit bort liknande bruk med barkspade och en gång med elektrisk mattborttagare. Båda funkade fint.
Det var något sorts bruk med något ludd uppepå. Går det att flytspackla över det?
Gammalt bruk och ludd på ett betonggolv med en skruvmejsel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Du skulle behöva en sk mattstripper, finns att hyra på typ Cramo.
Sen om luddet fr mattan sitter kvar så kan du ig låta det vara kvar innan golvläggning.
Så länge det ligger kvar ett jämntjockt lager
Tror inte du behöver flytspackla på det bef betonggolvet.
Det enda är att det kan ev lukta lite när det friläggs...luddet alltså... :)
 
Jörgen Ö skrev:
Du skulle behöva en sk mattstripper, finns att hyra på typ Cramo.
Sen om luddet fr mattan sitter kvar så kan du ig låta det vara kvar innan golvläggning.
Så länge det ligger kvar ett jämntjockt lager
Tror inte du behöver flytspackla på det bef betonggolvet.
Det enda är att det kan ev lukta lite när det friläggs...luddet alltså... :)
Okej, ja det låter ju bra ifall man inte skulle behöva flytspackla. Då ska vi åka till Cramo och kolla.

Men en åldersbeständig folie måste användas fortfarande va?
Betong > folie > grålumm > golv
 
Du får erfoderliga tillbehör där du köper golvet, som lumpapp, eller folie som ska ligga under klickgolvet :)
 
Det är nog inte bruk utan mattlimmet, det var ofta svart till de gamla linoleum- och korkmattorna. Kan i vissa fall innehålla asbest.

Nej, jag har inte hört talas om att det ska behövas någon folie? Du skriver ju att han bor i mellanvåningen i en lägenhet.
 
Jörgen Ö skrev:
Du får erfoderliga tillbehör där du köper golvet, som lumpapp, eller folie som ska ligga under klickgolvet :)
Jo, det finns med någon sorts folie som är trampdämpande etc, men folien jag tänker på är den för att hålla fukt borta, som då ligger mot betongen.

Anna_H skrev:
Det är nog inte bruk utan mattlimmet, det var ofta svart till de gamla linoleum- och korkmattorna. Kan i vissa fall innehålla asbest.

Nej, jag har inte hört talas om att det ska behövas någon folie? Du skriver ju att han bor i mellanvåningen i en lägenhet.
Det stämmer att det är limmet jag pratar om. Hade bara sett i kanterna och då såg det ut som bruk. :)

Som sagt, fuktspärr för golvet kan man väl säga. Kommer ihåg att jag läst att det ska finnas en plast som hindrar fukten från betongen att tränga upp om så säga.
 
Foam eller golvpapp använder man ju för att jämna ut ev ojämnheter och lite stegdämpning.....
 
solomonqt skrev:
Jo, det finns med någon sorts folie som är trampdämpande etc, men folien jag tänker på är den för att hålla fukt borta, som då ligger mot betongen.



Fukten behöver du inte bry dig om, om det inte ett nygjutet golv....
 
Jörgen Ö skrev:
solomonqt skrev:
Jo, det finns med någon sorts folie som är trampdämpande etc, men folien jag tänker på är den för att hålla fukt borta, som då ligger mot betongen.



Fukten behöver du inte bry dig om, om det inte ett nygjutet golv....
Alright. Det var fukt under mattan på vissa ställen dock. Kanske finns andra anledningar för det.

Men då ska det gå bra med folien som följer med golvet då bara? :)
 
Är det fukt i ett gammal betongvalv så är det troligen en läcka fr element el dyligt.
Är du säker på att det var/är fuktigt?
Är det torrt så kör bara... :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jörgen Ö skrev:
Är det fukt i ett gammal betongvalv så är det troligen en läcka fr element el dyligt.
Är du säker på att det var/är fuktigt?
Är det torrt så kör bara... :)
Det var inte nära något element. Mer eller mindre på andra sidan av rummet hehe, vid klädskåp. Missfärgning, lite dum lukt och kändes lite fuktigt på fingret
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.