Som skrivits innan så behöver den inte vara orange. Färgen beror på fiberägaren. Skanova använder gul, röd, vit, grön, violett, blå, grå, turkos, svart, brun och rosa vill jag minnas. Den rosa är inte ovanligt att de blandar ihop med den röda och sen är förvirringen total hos de som blåser in fibern :D.

Men för att svara på din ursprungsfråga så borde fiberägaren tillhandahålla en skarvkoppling till dig, för om man släpper det till kunden att göra efter eget huvud finns alltid risken att det blir svårare att dra igenom ducten när uppfinningsrikedomen varit för stor.

En lämplig skarv är annars t.ex RALA art. no 1019921 16x16 skarvkoppling. Jag tror du kan handla hos t.ex. Ahlsell med kort även som privatperson.

Glöm inte att lägga ner kabelmarkeringsnät/söktråd (c:a 20 cm över slangen). Söktråden ska termineras i plint vid husgrund och märkas.

Inborrning i hus skall ske i 45 graders vinkel utåt för att förhindra inträngande vatten. Om håltagning måste ske under mark måste slang tätas mot källarvägg med lämplig tätmassa.
 
Mexi, det var bra tips, så bra hade inte vår fiberleverantör. de sa typ gräv ned hur du vill några dm under marknivå. I mitt fall är det bara ett par meter, jag fick en mycket bra överlämningspunkt och huset nära tomtgräns. Men visst, frågan är om jag själv kommer minnas var slangen går när jag ska plantera några buskar längre fram... Men gräver jag för hand så kommer jag nog upptäcka slangen innan jag gräver av den...
 
Enligt mitt förmenande så är det rena rama vilda västern i hur fibern grävs ner i tomtmark. I gatumark råder normalt sett lite bättre ordning som tur är.

I mångt och mycket lämnas fastighetsägaren vind för våg i förläggningen på egna tomten. Jag är övertygad om att det kommer att straffa sig på lite sikt genom avgrävningar och inläckande vatten. Jag har själv bevittnat ett halvfullt televäxelrum på grund av felaktig fiberförläggning...


Det är lätt hänt att skada fibern även med en spade med lite otur även om den ligger i extra skyddande slang. I de fall den bara ligger i blåsducten direkt i mark är situationen ännu värre.

Så gör rätt från början är mitt råd, så slipper du både merarbete och merkostnader.

Markeringband/nät borde du kunna tigga till dig ett par meter från gräventeprenöreren, det blir alltid lite slattar över.
 
nikasp
I Sollentuna fick man gratis grönt 50 mm opto-rör som fiberducten gick i. Grävde ner det ca 40 cm och sedan merkeringsband en bit upp så man har chans att se vid ev. framtida grävning. Känns ganska fattigt med den tunna fiberducten tycker jag men verkar som att många kör på det.
 
nikasp skrev:
I Sollentuna fick man gratis grönt 50 mm opto-rör som fiberducten gick i. Grävde ner det ca 40 cm och sedan merkeringsband en bit upp så man har chans att se vid ev. framtida grävning. Känns ganska fattigt med den tunna fiberducten tycker jag men verkar som att många kör på det.
Sollentuna bor jag, jag kanske läste slarvigt, men jag snackade med killarna som grävde hur jag skulle göra på egen tomt. Nåt maskeringsband sa de inte jag skulle lägga ned... Men som sagt, mitt personliga framtida problem kring detta är nog ringa, då det är så otroligt kort sträcka...
 
J
JohanLun skrev:
Sollentuna bor jag, jag kanske läste slarvigt, men jag snackade med killarna som grävde hur jag skulle göra på egen tomt. Nåt maskeringsband sa de inte jag skulle lägga ned... Men som sagt, mitt personliga framtida problem kring detta är nog ringa, då det är så otroligt kort sträcka...
Just MASKERINGSBAND är nog dumt att använda ovanpå ducten. Ökar inte direkt chansen att se den innan man hugger den med spaden :D
 
nikasp
Jag grävde ner markrör 40 cm djup och la sen band med "kraftkabel" väldigt grunt, enda bandet jag hittade. Egentligen ska det väl vara nåt slags grönt plastnät. Finns ingen risk att komma så djupt med spade så det kanske räddar någon i framtiden.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Bättre det än inget alls, och man ska ha två saker i minnet:
1. Minnet är kort och man glömmer fort både sträckningar och djup.
2. Kommande ägare eller inhyrda entreprenörer har inte en aning om vad du vet.

Så, märkband och dokumentation är så mycket värt när man väl håller på och rotar i jorden. :)
 
Ganescha skrev:
Och denna 7mm orange slang ska in i huset.
Beror på fiberägaren, är det Skanova får du inte dra in den i huset utan markduct ska skarvas med 5 mm inomhusduct, skarvning ska göras utomhus. Vet i tusan om det dessutom inte ska vara speciellt Skanovamärkt 5 mm inomhusduct.
Om jag inte minns fel har det med materialet i ducten att göra och brandklassning.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
AndersS skrev:
Beror på fiberägaren, är det Skanova får du inte dra in den i huset utan markduct ska skarvas med 5 mm inomhusduct, skarvning ska göras utomhus. Vet i tusan om det dessutom inte ska vara speciellt Skanovamärkt 5 mm inomhusduct.
Om jag inte minns fel har det med materialet i ducten att göra och brandklassning.
Jag hade för mig att utomhusducten fick förläggas någon enstaka meter inomhus, men jag kan minnas fel. Men hur som helst så verkar det vara lite si och så med regelefterlevnaden ute hos entreprenörerna. Här drog de in utomhusducten närmare 10 meter. Jag påpekade detta, men fiberblåskillarna tittade på mig som om jag kom från Mars ungefär och jag ville inte sinka min egen anslutning :)
 
nikasp
Jag mätte och tog mycket bilder samt la i en dragtråd också om man skulle vilja peta i en signalkabel eller vad det nu heter när man markerar exakt läge.

mexitegel skrev:
Bättre det än inget alls, och man ska ha två saker i minnet:
1. Minnet är kort och man glömmer fort både sträckningar och djup.
2. Kommande ägare eller inhyrda entreprenörer har inte en aning om vad du vet.

Så, märkband och dokumentation är så mycket värt när man väl håller på och rotar i jorden. :)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Jag hade för mig att utomhusducten fick förläggas någon enstaka meter inomhus, men jag kan minnas fel. Men hur som helst så verkar det vara lite si och så med regelefterlevnaden ute hos entreprenörerna. Här drog de in utomhusducten närmare 10 meter. Jag påpekade detta, men fiberblåskillarna tittade på mig som om jag kom från Mars ungefär och jag ville inte sinka min egen anslutning :)
Inte idag och det görs stickprov på installationer, samt slutbesiktning. Har också hör att man fortfarande har dragit in utomhusduct, men upptäcks det kan det bli dyrt om det beordras kontroll av samtliga installationer för ansvarig entreprenör. Och även att det är många års garanti. (Skanova fiberinstallationer)
Det är dyrare att bygga 7 till 5 duct med tätning utomhus än att dra in 7 duct, så det finns säkert de som vill ta genvägar här.
 
Fördelen med att lägga rätt typ av märkband samt att det är hopkopplat med resten av märkbandet (utanför tomten) är att när man begär ledningsvisning så markeras exakt läge ut på den egna tomten.
 
AndersS skrev:
Inte idag och det görs stickprov på installationer, samt slutbesiktning. Har också hör att man fortfarande har dragit in utomhusduct, men upptäcks det kan det bli dyrt om det beordras kontroll av samtliga installationer för ansvarig entreprenör. Och även att det är många års garanti. (Skanova fiberinstallationer)
Det är dyrare att bygga 7 till 5 duct med tätning utomhus än att dra in 7 duct, så det finns säkert de som vill ta genvägar här.
Sedan när görs det en slutbesiktning? Vi fick öppen fiber indragen 2014, och ingen har besiktat nåt här. Det är dessutom samma gröna rör draget hela vägen från stoöpen vid tomtgräns in i huset (genom samma slang som telekabeln). En ny entreprenör ska komma och montera en dragavlastning som missats vid installationen.
 
sunqan skrev:
Sedan när görs det en slutbesiktning? Vi fick öppen fiber indragen 2014, och ingen har besiktat nåt här. Det är dessutom samma gröna rör draget hela vägen från stoöpen vid tomtgräns in i huset (genom samma slang som telekabeln). En ny entreprenör ska komma och montera en dragavlastning som missats vid installationen.
Jag var inte tydlig, slutbesiktning görs av hela fiberutrullning/vidareförsäljning i ett område och för villa installation med stickprov. Är det en Skanovainstallation så är inte det tillåtet med utomhusduct i bostadsutrymme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.