ÄR det någon som gjort ngt kul med ESP8266?

Har lekt runt lite med en liten SOC som är väldigt känd, esp8266. Har fastnat för två stycken development boards, en från Adafruit (feather huzzah) samt en jäkligt billig bräda som heter Wemos D1 mini. Båda köpta från m.nu för enkelhetens skull.

Med hjälp av Adafruit.IO kan man sedan skicka sensordata (från en temp/luftfuktighetsmodul tex) till molnet samt även skicka kommandon (tex för att slå till ett relä) tillbaka till enheten via mqtt. Dvs din klient (tex en arduino) är konstant uppkopplad mot brokern (adafruit.io) och pushar data till dig.

Man kan även schemastyra enheterna med hjälp av IFTT.com samt poster i en googlekalender. Det fungerar så att man gör en kalenderpost i GC med en sträng i posten tex lmp01ON (i mitt fall betyder det lampa 01 på) som IFTT.com sedan söker efter, när sidan hittar söksträngen lägger den till data (ON) i ett feed på adafruit.io (i detta fallet heter feedet lmp01) och slutligen pushar adafruit.io ut datan till fjärrelät.

Det är så jäkla enkelt att tillochmed jag fattar... :)
 
Redigerat:
Enda jag gjort med en ESP8266 är att bygga en MySensors gateway, den har snurrat på fint i över ett år nu tror jag. Sen såklart lite små-labbande men inget som jag använder.

Ska bygga ett smart motorvärmaruttag, men lutar nog åt att köra en MySensors nod utan någon esp eftersom jag redan har det nätverket uppe och igång.
 
Har testat med några Wemos D1 mini som också har ESP8266 och USB-kontakt för ström och programmering. Har legat hemma ett tag för det strulade med USB-drivern så Mac:en bootade om så fort jag anslöt till USB men jag löste det igår. Det finns ju massor av olika kort att välja på men jag tyckte att den här verkade smidig och dessutom betydligt billigare än Adafruits varianter, $4 bara.

Gjorde några provskott igår via Arduinos IDE, var mycket enkelt att komma igång. Lampblink, webb-server för att slå av eller på inbyggda-LED:lampan via webbinterface eller http från command line, allt gick väldigt snabbt att få till.

Efter lite labbande gjorde jag en specialare för kraftövervakning, det enda som egentligen görs är att jag sätter upp fast IP, ansluter till routern och gör det möjligt att pinga (blinkar kort varje sekund också om man vill se att den lever rent fysiskt). Sen kör jag ett cronjobb som pingar varje minut och larmar via push och SMS om jag inte har förbindelse, kommer upp på mobilen/klockan. När kraften kommer åter så kommer nya meddelanden förstås.Har en i köket och en i källaren, för att ha koll på om kraften försvinner till kyl/frys i första hand.

Får se vad jag ska göra härnäst, tror att jag ska styra en larmsiren som kopplas in via ett relä från en sån här modul, har ännu inte fått mina Sonoff.

Wemos D1 mini mikrokontroller med ESP8266, USB-port synlig, både topp- och bottenvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tror aldrig jag fått ihop något så snabbt men jag hade grejerna hemma.

Strömförsörjning, $2 med sladd:
Vit USB-strömadapter med europeiska pluggar för laddning och strömförsörjning av elektroniska enheter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Låda, kopplingsdosa från Biltema för ett par tior:
Vit plastkopplingsdosa med skruvlock, märkt "IP56", till elektronikprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Köpte några relay shields också, kostade $2 stycket....

Reläsköld topp och botten visning, elektronikkomponent, blå kretskort, beskrivningstexter, för mikrokontrollerprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wemos D1 mini mikrokontrollerkort med ESP8266, USB-port och GPIO-stift.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det var verkligen superenkelt att få igång relämodulen. Gjorde en demo ifall någon är intresserad, komplett med källkod för Arduino-miljön i kommentar till videon.

[video=youtube;7QpYNJ5XbCw]https://www.youtube.com/watch?v=7QpYNJ5XbCw[/video]
 
Redigerat:
Nu inkopplad till larmsiren, låter hemskt på plats...
Gjorde några olika moder som jag kan styra sen från servern eller via mobilen/klockan.
Webbinterfacet är bara för teständamål.

0:
Stäng av manuellt. Annars är alla moder tidsbegränsade så att larmet inte ska gå i evighet av misstag eller liknande.

1-9:
Korta pulser, för att indikera att larmet slås på/av, varna för att det snart löser ut om man har larmfördröjning etc.

10-600:
Kontinuerligt på i motsvarande sekunder, eller tills man stoppar manuellt (eller via script)

[video=youtube;6tcJ_IliNu4]https://www.youtube.com/watch?v=6tcJ_IliNu4&feature=youtu.be[/video]
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.