Är detta något man vågar sig på?
Om man tänker sig en 3-4mm tjock aluplåt som man vill fräsa en form på.
Om man anväder t.ex. kopiermallen och gör ett glappfritt spår?
Några speciella krav kring frässtål?
Djup, matning och spindelhastighet är förstås mer kritiska!
Kan tänka mig att gör man seriöst fel så kan det sluta rätt illa...!?
 
Jag har gjort det ett par gånger. Fräsen på lägsta varvtal (i mitt fall 10000), grunda skär, typ <0.5mm, undvik att borra med fräsen, t-röd som kylmedel och pausa när det börjar lukta varmt :). Jag körde på spiralfräs från jula.
 
  • Gilla
schmakita
  • Laddar…
Ola C skrev:
Jag har gjort det ett par gånger. Fräsen på lägsta varvtal (i mitt fall 10000), grunda skär, typ <0.5mm, undvik att borra med fräsen, t-röd som kylmedel och pausa när det börjar lukta varmt :). Jag körde på spiralfräs från jula.
Nice!
Körde du fritt eller fixerat fräsen mha skena eller mellan anhåll? Eller annat fixeringssätt?
Tänker på risken för hugg och liknande.. Alu känns inte förlåtande om man gör fel (skiter i finishen utan tänker på personsäkerheten).
 
Sånt gjorde vi en hel del på verkstan.
Inte mjuk plåt utan värmeåldrad hård strängpressad aluminium, 3 - 5 mm tjockt.

PS
Jag rekommenderar smörj/kylmedel med 50% T-sprit och 50% paraffinolja till aluminium.
Både smörjer och kyler.
 
Redigerat:
  • Gilla
jalramus och 1 till
  • Laddar…
schmakita skrev:
Nice!
Körde du fritt eller fixerat fräsen mha skena eller mellan anhåll? Eller annat fixeringssätt?
Tänker på risken för hugg och liknande.. Alu känns inte förlåtande om man gör fel (skiter i finishen utan tänker på personsäkerheten).
Jag har gjort lite alla möjliga varianter, enkelt anhåll och dubbla anhåll. Min mest komplicerade fräsning styrde jag fräsens bas mot en sarg formad för att få rätt kontur på urgröpningen, bara styrning i ena ledden alltså. Det där urtaget är ca 15mm djupt.

En metallföremål med ett urgröpt mönster och kontur, fastsatt på en vit bas med skruvar, cirka 15 mm djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ConnyK och 4 till
  • Laddar…
Tack för info! Ska testa vid tillfälle.. Lite nervös men får vara noga med grunda skär så lär det vara lugnt!
 
Har jag gjort rätt ofta men bara kört mot mall. Använder sticksågen först och tar bara bort några mm mot mallen funkar helt utan problem.
 
Här finns lite fräsexempel från en bilstereotok

http://www.the12volt.com/installbay/forum_posts.asp?tid=110922

Det är olika lätt att fräsa olika aluminiumlegeringar, en del aluminium ger "kladdiga" skärspån och andra blir fina skärspån.

Har fräst lite grann i aluminium och det är ganska lätt med vanliga frässtål från typ typ Clasohlsson mm

Jag brukar inte köra med någon kylning och det har fungerat ändå.
 
Rekommenderar att du använder den tyngsta fräs du kan hitta.
Ett smalt frässtål kräver mindre skärkraft.

Det värsta som kan hända, man bryter av stålet eller att det hugger fast och maskin gör ett skutt.
Se till att spånet inte fastnar på eggen (kladdiga skärspån) kylning med Tröd och parafinolja rekommenderas.

Protte
 
prototypen skrev:
Rekommenderar att du använder den tyngsta fräs du kan hitta.
Ett smalt frässtål kräver mindre skärkraft.

Det värsta som kan hända, man bryter av stålet eller att det hugger fast och maskin gör ett skutt.
Se till att spånet inte fastnar på eggen (kladdiga skärspån) kylning med Tröd och parafinolja rekommenderas.

Protte
Det är väl detta jag är mest rädd för och största anledningen till min initiala fråga... tänkte får man svar i stil med "Vill du dö?" så vet man om det är en dålig ide eller ej :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.