Jag var kanske lite entusiastisk när jag rev ner gipset i sovrummet.
För att sätt upp en osb innan gipset.

Jag hade räknat med gips och sedan plast men det var gips med plast på baksidan. Det verkar ju svårt att hitta. Dessutom verkar det inte vara den ultimata ångspärren. Då det verkar ha ångat igenom lite på vissa ställen

Jag tänker att jag får sätta upp plast av rätt slag men är orolig för det ska bli otätt i skarven mot det plastade gipset. Har ni någon tröstande ord?
 
Du ska köpa åldersbeständig plast / ångspärr sedan även köpa en dyr tejp som är till för just tejpa ihop ångspärrar. Den är dyr, ca 270 kr rullen.
 
Tack för svar, då får jag plasta och tejpa så bra jag kan
 
jag är på långa vägar ingen erfaren byggare men plastade gipsskivor har jag aldrig ens hört talas om. Skulle det ersätta normal diffusionsspärr menar du?
 
I den bostadsrätt vi bodde i innan vi köpte huset, där var det plastade gipsskivor mot ytterväggar och insidan av badrummet, dom andra väggarna hade vanliga gipsskivor. Bostadsrätten var byggd ca 70-73.
 
Nu kanske man inte ska vara sån, men jag har börjat anamma principen att bara använda Biltemaprodukter på såna ställen som jag kan se. För då kan jag byta ut dem om/när de går sönder.

Nu vet jag inte hur just denna tejp är, men jämför man Biltemas silvertejp med 3Ms så inser man ganska snart att man får vad man betalar för, tyvärr.
 
Stefan1972 skrev:
jag är på långa vägar ingen erfaren byggare men plastade gipsskivor har jag aldrig ens hört talas om. Skulle det ersätta normal diffusionsspärr menar du?
Det har det iallafall gjort i mitt hus, det är som en vanlig gipsskivor fast med svart plastfolie på baksidan. Nu har man inte tätat skarvarna utan tänkt att reglarna ska göra det, det var nog ingen bra lösning för isoleringen är inte superfräsch mot insidan, mot yttervägg är det däremot hur fräscht som helst
 
Jag upplever att Biltematejpen hugger bra mot byggfolie, men åldersbeständigheten är ju svårt att veta något om. Jag har bara använt den till provisoriska saker. Problemet är kanske att hitta något som fäster bra mot den befintliga gipsen. Gissningsvis är butyltejp säkrast där.
 
Johnny Viking Johnny Viking skrev:
Du ska köpa åldersbeständig plast / ångspärr sedan även köpa en dyr tejp som är till för just tejpa ihop ångspärrar. Den är dyr, ca 270 kr rullen.
Byggmax har etab tejp till bra priser
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.