Dragit vatten i badrummet nu. Gjort enligt instruktioner. Stödhylsa, dra åt tills det tar emot och sen lite till. När allt var klart var där några kopplingar som läckte, drog åt riktigt ordentligt (mer än vad jag tycker man ska behöva. Fick slut på droppandet på alla utom en koppling. Där pressas ut en droppe var femtonde sekund ungefär. Dels undrar jag nu hur böveln det kan vara så känsligt att man måste dra åt så pass hårt som jag har gjort. Man kan omöjligt göra på så många vis när man skarvar rör, eller? Köpte inte biltemas grejer utan kostade på några kronor mer för att säkerställa att det var bra grejer jag hade.
Vad är det som gått snett och vad göra? Känns inte så pålitligt även om jag får stopp på sista kopplingen. Ett par millimeters hård åtdragning är det enda som skiljer total glädje från droppande misär?
Läste i någon tråd att det var praxis med någon form av pasta? Den vvs:are jag såg jobba med sånt här använde inget sånt och i Gelias instruktions-DVD användes det inte heller.
 
Bricky skrev:
Dragit vatten i badrummet nu. Gjort enligt instruktioner. Stödhylsa, dra åt tills det tar emot och sen lite till. När allt var klart var där några kopplingar som läckte, drog åt riktigt ordentligt (mer än vad jag tycker man ska behöva. Fick slut på droppandet på alla utom en koppling. Där pressas ut en droppe var femtonde sekund ungefär. Dels undrar jag nu hur böveln det kan vara så känsligt att man måste dra åt så pass hårt som jag har gjort. Man kan omöjligt göra på så många vis när man skarvar rör, eller? Köpte inte biltemas grejer utan kostade på några kronor mer för att säkerställa att det var bra grejer jag hade.
Vad är det som gått snett och vad göra? Känns inte så pålitligt även om jag får stopp på sista kopplingen. Ett par millimeters hård åtdragning är det enda som skiljer total glädje från droppande misär?
Läste i någon tråd att det var praxis med någon form av pasta? Den vvs:are jag såg jobba med sånt här använde inget sånt och i Gelias instruktions-DVD användes det inte heller.
Vad har du för rör?
om det är prisol eller mjuka rör har du då använt stödhylsa?

/Patrik
 
När jag köpte klämringskopplimgar senast fick jag med en indtruktion som talade om hur mycket de skulle dras. Först tills det tog emot och sedan 1-1,25 varv till. Det var 22 mm kopparrör.
 
Jag har använt stödhylsa och också dragit åt enligt de instruktionerna "tills det börjar ta emot och sen ca 1,5 varv" :-?
 
Jag har varit och köpt pasta och lin och tänkte prova med det.
 
MagnusS skrev:
Njae,
Man använder inte lin till klämringskopplingar.

Du ska bara använda pastan till smörjning av röret och klämringen. Det finns inget att vinna på att täta i gängorna.

Det råkar inte vara så att du har några repor på röret under klämringen? Från bågfil el. dyl. ?
Linet ska jag ha till annan koppling. Ska kontrollera ifall jag har några repor, tack för tipset!
 
Har fått tipset att alltid blåsa ur alla kopplingar så att det inte finns flagor av krom kvar. Även om man inte ser att det läcker kan det komma små mängder som gör att man får ful grön ärg runt kopplingarna.
 
Christer.K skrev:
Läcker det som du beskriver så är inte röret instoppat helt. Klämringen ligger på rörändan med en liten del utanför röret. Använd inte lin eller tejp.
Tag isär byt klämring.
Okej, bra tips. Tack! När jag väl fått det helt tätt, vågar jag lita på det sen då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.