Hej.

Tänkte höra med er om ni har något hum om hur mycket man kan spara genom att själv göra en del arbete när man bygger nytt.
Kanske har ni byggt och vet uppskattningsvis vad en viss post kostade.

Vi planerar att bygga ett hus på ca 150 kvm, 4 sovrum, kök, vardagsrum och tvättstuga.

Jag undrar hur mycket man kan spara in på att göra följande poster själv (arbetskostnad):

Lägga taket
Elinstallation
Lägga golv
Montera köket

Har även funderingar kring plattan. En gjuten platta med golvvärme.
Hur mycket sparar man genom att göra den själv?

Tack för svar.
 
Hej,
Ett tråkigt svar är: Det beror på.
Lägga tak - Menar du att göra allt med råspont och papp? Tegel-, papp- eller plåttak? En våning eller två?
El - Första frågan: Är du behörig elektriker? Allt från lite till flera hundra tusen. Det är lite som att fråga "Vad kostar en bil?". Svensk standard? Utökad media/data? Smart el? Spottar eller bara takuttag? Fasadbelysning? el-golvvärme?
Lägga golv - Klickgolv? Fiskbenssparkett? Klinker?
¨Montera kök - Tillverkare? Ikea behöver monteras i många steg. Många större skickar färdiga stommar och lådor där du ofta bara sätter fast luckan på stommen. = Mindre timmar.

Ska du gräva och fylla upp marken själv eller menar du bara gjutningen? Har du tillgång till grävare? Inmätningsutrustning?

Vi bygger nytt, och vörjar närma oss färdigt hus. Vi har gjort allt utom stommen själv, men tagit in priser på allt så vi har rätt bra koll på vad vi sparat. Men rent generellt vill jag inte svara pga. för lite info om förutsättningarna och omfattningen. Utveckla din fråga lite mer så ska du få svar.
 
Hur mycket kunskap och erfarenhet har ni?
Hur mycket tid har ni? Dvs, förutsättning nr 1 är att man inte är tvungen att vara på jobbet på dagarna, dvs hela arbetsdagar på bygget!
Peta några timmar på kvällen är dömt att misslyckas, blir inget gjort. Har sett för många sådana projekt misslyckas.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Hej och och tack för era svar.

Hade vi haft fritt med tid så hade vi givetvis gjort mer men det har vi inte.

Min man med svåger lägger taket, råspont med betongpannor.
Vi lägger ett klickgolv tillsammans.

Köket ev från Ikea skruvar jag ihop (inte första gången). Sätter upp det tillsammans.

Platta är något som en i familjen vill göra och har kunskap om , troligtvis med hjälp.

Elektriker kan jag ej titulera mig som men min svärfar är. Kommer ha gott med uttag i varje rum, spottar i tak samt utebelysning.

Min bror är grävmaskinisten. Kommer att betala honom för jobbet men inte fullpris därför undrar jag vad avdraget minimum kan hamna på.

Jag gillar såna här forum och att kunna fråga andra om deras erfarenheter då jag inte har några kring detta.
Att vi väljer att lägga tak, golv och kök själva hoppas jag vi kan hinna med utan några större problem .
 
Skulle säga att de saker du tagit upp inte är så värst tidskrävande och därmed inte så stora besparingar, ett kök där stommarna är klara det rör sig om några dagar, golv tar inte så farligt lång tid eller det plockar man på rätt snabbt om man kan.

Plattan är ju ganska noga med så där gäller ju att man har rätt kunskap annars så blir det inget bra.

Vi köpte vårt hus stomrest och 80 timmar extra på utsidan och 20 timmar på insidan då vi tog hjälp med plastningen invändigt, jag gjorde i stortsätt allt med snickeri själv, sen lejde vi bort stora dela av spackling/målning och badrummen.
Vi sparade ca 400 000kr mot ursprungsofferten.
Jag hade ca 400 timmar innestående på jobbet så var hemma med fullt betalt under 3 månader, men med den sparade summan hade jag kunnat vara hemma obetalt med, 400 000kr skattat är mer än jag tjänar på 3 månader.
Sen var det en hela massa kvällar som åtgick med.

Mycket handlar ju även om vad husleverantören vill låta dig göra själv, du måste ju nästan bygga lösvikeshus för att kunna göra större besparingar.

Taket tog ca 60 arbetstimmar för snickarna + 40 timmar för oss själva att lägga pannor, kapa osv.
Plattan tog ca 1 vecka för 2byggare + vvs montören med all isolering, golvvärme osv

Ett kök kanske tar 1-2 dagar för en snickare, det är ju att montera ihop stommarna som tar mest tid.

Golv gjorde jag själva ca 100 kvadrat på 2 LÅNGA helgdagar, det går ganska lätt när det är stora ytor och inga knepiga kapningar.
 
Redigerat:
Om det är någon post du vill nagelfara så är det allt som har med rörmockare att göra. De kan har påslag på 100% på många saker. Som snickare är det inte alls lika bra. Men försök pruta på allt!
 
Ok tack för input
 
En del hus leverantörer ex myresjöhus. Kan man välja målningsförberett. Då lägger man golv själv, väggar endast gipsade och tak ska målas. Sen kommer lister o socklar. Hur mkt pengar de rör sig om beror väl på strlk på hus.
 
Pumpa:
Ja vi vill ju i alla fall försöka kapa minst 300 000 men vill inte tumma på kvalitén därav att vi isåfall väljer att göra ovanstående moment som vi kan.

Resten av arbetet blir troligtvis utlett till en snickarfirma vi har god erfarenhet av.
 
*pumba
 
Aviation skrev:
En del hus leverantörer ex myresjöhus. Kan man välja målningsförberett. Då lägger man golv själv, väggar endast gipsade och tak ska målas. Sen kommer lister o socklar. Hur mkt pengar de rör sig om beror väl på strlk på hus.
Ja men där känner vi att vi har inte erfarenheten som en målare med spackling och målning och just där vill jag absolut inte ha några missar. Däremot golvet är jag som sagt okej med att göra. Huset kommer nog bli ca 150kvm.
 
Spackling gårt fort så hyr in en målare som spacklar. Han får de bra på 3 spacklingar. Sen ska de slipas 1 gång. Målningen klarar ni, Grundmåla en gång 2 färdigstrykningar. En bra färg och bra roller gör jobbet åt en. Målningen är enligt mig enklare att utföra än o lägga parkettgolv (klick)
 
  • Gilla
Imad sh
  • Laddar…
Nu har jag ju aldrig haft råd att bygga någonting åt mig själv så jag har ingen erfarenhet av det...... men då jag byggde åt andra såg jag ju var folk sparade och var pengarna rann iväg.

En stor inbesparing som du helt glömde är att grovstäda bygget varje helg. Sådär grovt skulle jag säga att man vinner en halv arbetsdag effektiv arbetstid i veckan per man på att komma till ett grovstädat bygge varje måndag. I synnerhet om man har kunnat diskutera några minuter med kunden på fredag eftermiddag och gett kunden litet tips om vilka saker som inte längre behövs.
En vettig byggare låter den inbesparingen komma kunden tillgodo.

Då jag var i tonåren och vi renoverade här hemma gjorde vi betydligt mer än halva arbetet själva. Det blev stora pengar inbesparade.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Nu har jag ju aldrig haft råd att bygga någonting åt mig själv så jag har ingen erfarenhet av det...... men då jag byggde åt andra såg jag ju var folk sparade och var pengarna rann iväg.

En stor inbesparing som du helt glömde är att grovstäda bygget varje helg. Sådär grovt skulle jag säga att man vinner en halv arbetsdag effektiv arbetstid i veckan per man på att komma till ett grovstädat bygge varje måndag. I synnerhet om man har kunnat diskutera några minuter med kunden på fredag eftermiddag och gett kunden litet tips om vilka saker som inte längre behövs.
En vettig byggare låter den inbesparingen komma kunden tillgodo.

Då jag var i tonåren och vi renoverade här hemma gjorde vi betydligt mer än halva arbetet själva. Det blev stora pengar inbesparade.
Det var ju ett jättebra tips. Skönt för arbetarna att bara kunna sätta igång med!
 
AkaAnnie skrev:
Pumpa:
Ja vi vill ju i alla fall försöka kapa minst 300 000 men vill inte tumma på kvalitén därav att vi isåfall väljer att göra ovanstående moment som vi kan.

Resten av arbetet blir troligtvis utlett till en snickarfirma vi har god erfarenhet av.
Det du kan spara mest pengar på är moment där det åtgår mycket arbetstid, det man absolut inte ska spara på är spackling och slipning, det är döden så tråkigt att stå med i slutändan.

De moment som jag upplevde tog mest tid är att sätta osb/spånskiva och gips invändigt och att spika ytterpanel, de 2 posterna var helt klart mest arbetstimmar, samtidigt så är det mentalt ganska lätta bitar när man ser att det händer saker, känns det som en pina att stå där och göra momentet så ska man inte göra det själv.

Vad man ska välja beror ju även till stor del om hur tomten ser ut, vilken husleverantör man har och därmed vilka möjligheter som ges, det kan skilja väldigt mycket mellan olika husleverantörer.

Trädgården är ju en sån sak man där man kan spara väldigt mycket med, det är grymt bra träning med, vi hade grävare som gjorde grovplaneringen sen är det mesta kört med skottkärra, det är gratis och man slipper köpa gymkort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.