Tjusigt. Det går framåt 👍
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
mothership skrev:
Varför bygger man nya hus med källare idag? Jag har så svårt att förstå det... (förutom när man inte öht kan bygga på höjden, vill säga)
Och jag tänker precis tvärtom. Varför har vi slutat bygga med källare. Etableringskostnaden för gräv måste tas i vilket fall. Extrakostnad blir det ju så klart, men enligt mig vinner man mycket. En grovkällare är, enligt mig, en av de mest beprövade och fungerande grunder för ett hus. Lätt att upptäcka förhöjd fuktighet i tid, m.m.

Att avlopp ligger för grunt i nyetablerade områden försvårar såklart, men har du möjligheten, tycker jag du ska bygga med källare.

Så, bra jobbat!! :)
 
  • Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Tomt badrumsutrymme med kaklade väggar och stengolv väntar på inredning och duschväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fönstret står i källaren och väntar på glas.
Sen ska vi och köpa en toastol och eTT handfat samt dusch väggar eller det blir sådanadär man viker ut och ihop när man inte använder dem.
 
Jag har missat den här tråden men nu har jag läst igenom hela.
Wow vilket fint hus! Ni är jätteduktiga! :D (y)
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
Kanonfint hus i en härlig frisk kombo med ert arbete...Källarfrågan jo det har blivit ett måste med plattor och jag tror det är för att tomterna inte ger oss utrymmet för trappor i husen...

Dessutom så är trappor så svåra att lösa då de sällan klarar de mest enkla trappkrav...

Källare är en mycket stor fördel i svenskt klimat och enda tillfället som källare är ett stort problem är på berg

tom i lera är källare en tillgång även om dränering o övriga problem kan bli mastiga...

Platta i lera är över tid värre ändå min åsikt...När all plast ingjuten är slut kommer det visa sig för våra barn o barnbarn
 
Kanonfint hus i en härlig frisk kombo med ert arbete...Källarfrågan jo det har blivit ett måste med plattor och jag tror det är för att tomterna inte ger oss utrymmet för trappor i husen...

Dessutom så är trappor så svåra att lösa då de sällan klarar de mest enkla trappkrav...

Källare är en mycket stor fördel i svenskt klimat och enda tillfället som källare är ett stort problem är på berg

tom i lera är källare en tillgång även om dränering o övriga problem kan bli mastiga...

Platta i lera är över tid värre ändå min åsikt...När all plast ingjuten är slut kommer det visa sig för våra barn o barnbarn
 
  • Gilla
cc80
  • Laddar…
Vi bygger på sand mark. Berg har vi ingen. Måhända morän men förutsättningarna för att bygga med källare var helt kanon. Vi har gjuten platta och murad källare i leka sen byggt trästomme med bakar i järn där det behövs.

Mycket utrymme som är extra. Helskönt en varm sommar.
 
K
byggarätt skrev:
Platta i lera är över tid värre ändå min åsikt...När all plast ingjuten är slut kommer det visa sig för våra barn o barnbarn
Intressant, vad menar du? Hur ska plasten i grunden ta slut? Varför är detta värre i lerjord än på morän eller sandmark?

Om inte när plasten tar slut kommer huset sätta sig. Men förmodligen går det så långsamt att man hinner göra något åt det.


@Cc80: hur mycket cellplast har ni i golvet under källaren?
 
cc80 skrev:
Vi bygger på sand mark. Berg har vi ingen. Måhända morän men förutsättningarna för att bygga med källare var helt kanon. Vi har gjuten platta och murad källare i leka sen byggt trästomme med bakar i järn där det behövs.

Mycket utrymme som är extra. Helskönt en varm sommar.
grattis till fin källare...jag hade byggt med traditionell grundläggning med lösa innegolv
 
Kallebo skrev:
Intressant, vad menar du? Hur ska plasten i grunden ta slut? Varför är detta värre i lerjord än på morän eller sandmark?

Om inte när plasten tar slut kommer huset sätta sig. Men förmodligen går det så långsamt att man hinner göra något åt det.


@Cc80: hur mycket cellplast har ni i golvet under källaren?
cellplast som löses upp kommer bli ett problem...hydraulverkan inte minst
det jag avsåg var plaströr avlopp vatten
 
30 cm cellplast hade vi. Eller styrolit cellplast som inte suger åt sig vatten. Den bryts inte ner om den inte utsätts för solljus.
 
Redigerat:
Till vattnet är det huvudsakligen pem slang till avloppet är det pp rör. Vi använder det som rekommenderas idag.
Vad är alternativet annars ?
 
K
byggarätt skrev:
grattis till fin källare...jag hade byggt med traditionell grundläggning med lösa innegolv
Vad menar du med traditionell grundläggning? Inte platta på mark? Vad är alternativet vid källare?

Vad menar du med att det skulle uppstå hydraulverkan vid upplösning av cellplasten?

cc80 skrev:
Till vattnet är det huvudsakligen pem slang till avloppet är det pp rör. Vi använder det som rekommenderas idag.
Vad är alternativet annars ?
Det är jag också nyfiken på. Alternativet med gjutjärn var ju knappast bättre, inte heller ledningar i keramik..

PEM-slangen kan man i vårt hus byta ut om den skulle springa läck. Värre är det med PP-rören som ligger under plattan :/
 
Fönsterbyte på hus med röda väggar, hissplatform och röd kranarm i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Fyra ofärdiga fönster med genomskinlig byggplast installerade i en oinredd byggnadsövervåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Omonterad inomhusvy av flera fönster täckta med byggplast, verktyg ligger på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder





Utsikt genom ett öppnat fönster med transparenta gardiner till en trädgård med tanke på att byta glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick blev några Egengjorda några gamla som vi ska byta glas i samt några nya. Övervåningen har ännu ej fönster ( byggplast x 2 ) är helt oinredd och svinkall men entreplan är varm och gosig. Samt källaren där det är golv värme så varmt är det. Längtar tills vi får flytta in.
 
  • Gilla
Kustvägen och 4 till
  • Laddar…
Ja, det är väl inte så långt kvar till inflytt nu? Fint blir det i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.