Bra eller dåligt? Hur är era erfarenheter?
 
Utan att veta skulle jag säga nej.
Och det kan väl inte vara särskilt behagligt för den febrige att bli ytterligare upphettad?

Två Alvedon och ett stort glas kallt vatten är nog bättre!
 
Din kropp vill nog ha vätska, inte svettas ut den.
 
tommib
Inte att rekommendera, bl.a. på grund av vätskebristen och den extra ansträngningen det innebär för hjärtat.
 
Beror helt på orsaken till varför du har feber. Är den orsakad av bakterier så kan det inte rekommenderas. Är det en förkylning virusrelaterad och ditt allmäntillstånd bra så kan man känna sig bättre efteråt då fuktig/varm luft kan lindra besvären i luftrör. Så ett bad behöver inte vara negativt.
Jag själv som badar bastu 1-2 ggr/veckan vintertid brukar ta ett bad om jag känner att något är på gång och det fungerar för mig.
 
När jag var i Ryssland lärde jag mig att jusst bastubad var någon form av universalkur mot alla sjukdomar! Får väl testa helt enkelt.
 
BirgitS
Upphettning vid feber föreslogs också i Sverige för länge sen men det har man ju kunnat konstatera är felaktigt, avkylning t ex med Alvedon och dricka ordentligt mår kroppen mycket bättre av.
 
I Finland där ju folk badar mycket bastu är det allmänt känt att man inte skall bada bastu med feber i kroppen.
Det lär vara stor risk för att man överbelastar hjärtat.

Jag är inte läkare så jag vet inte men såhär sägs det allmänt.
 
Det testade jag en gång! Jag svimmade. Har faktiskt helt slutat bada bastu sedan dess eftersom det var så obehagligt.
 
Det måste jag testa!
 
Nej gör inte det. Jag har lågt blodtryck och är van vid att tuppa av lite då och då. Har man inte svimmat förut så är nog risken att stor du ramlar ner från bastulaven och slår dig. Dessutom kan nog något annat allvarligt hända. Första gången jag svimmade slog jag ut en framtand.
 
Bastar oavsett feber/sjuka men anpassar bastubadet efter det också. Går inte in och Bastar varmt och länge om jag är febrig utan då ljummar jag bara på lite är jag förkyld brukar jag basta lite hårdare med mycket ånga.

Har aldrig lyckats svimma i bastun men däremot bastat tills jag bokstavligen kräktes
 
Har man lätt förkylning och låg feber och är annars vid god hälsa är det inte farligt och kan vara riktigt skönt att rensa upp näsa/hals.
Kom dock ihåg vätskebalansen, Resorb kan vara bra!
Vid allvarligare sjukdom och högre feber där allmäntillstånd är påverkat (=du känner dig svag eller yr t.ex.) ska man undvika bastubad.
 
tommib
heimlaga skrev:
I Finland där ju folk badar mycket bastu är det allmänt känt att man inte skall bada bastu med feber i kroppen.
Det lär vara stor risk för att man överbelastar hjärtat.

Jag är inte läkare så jag vet inte men såhär sägs det allmänt.
Jag vidhåller min tidigare ståndpunkt, ingen bastu när man har feber. Risken är att man belastar hjärtat och har man t.ex. en bakteriell infektion (eller vissa virus) så kan man få endokardit/myokardit vilket inte är så roligt.

Jag har både finskt påbrå och är läkare :)

Angående det anders07 skriver ovan så håller jag med, är man täppt i näsan och mår bra i övrigt är det ingen större fara och kan kännas bra men drick mycket vatten och sitt inte högst upp.

Ett förtydligande kan vara på sin plats... feber är >38 grader C. Är man inte allmänpåverkad så mäter man väl inte heller tempen eftersom det inte tillför något...
 
Mikael_L
j-o75 skrev:
Bra eller dåligt? Hur är era erfarenheter?
Mina erfarenheter?

Ja dåligt då, jag får så fruktansvärt torr hud efteråt.

Det är klart, det får jag ju även om jag bastar feberfri. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.