Vårt hus är uppvärmt med luftvärme. Har en IVT 490 frånluftsvärmepump samt en CTC LVA 1 luftvärmeaggregat. Värmepumpen värmer ett varmvattenbatteri i luftvärmeaggregaten som sen förmedlar ut värmen i huset. Dessutom tror jag att luftvärmeaggregatet har ett elelement i sig om inte värmen i varmvattenbatteriet räcker till. Vill ju undvika att elelementet går.

Hur gör jag bäst för att ställa in värmen, har ju en inställning på värmepumpen och en reglercentral(se bifogad bild) för luftvärmeaggregatet? Dessa pratar inte med varandra.

Någon med erfarenhet av liknande system?
Reglercentral för CTC luftvärmeaggregat med temperaturväljare och indikatorer för normal och låg temperatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brytaren "N/L"/N/L används för att ställa in om du vill ha nattsänkning eller om du vill köra på konstant normaltemperatur eller lågtemperatur (nattsänkning).
Klockan används bara vid "dag-/nattsänkning".
Skjutspakarna ställer in den temperatur du vill att rummen ska hålla.

Nu gör jag en kvalificerad gissning utifrån lågiskt tänkande:
Om du inte vill att elelementet i luftvärmaren ska gå så ställer du in lite lägre temperatur på ovan reglage än vad du ställer in att frånluftsvärmepumpen ska hålla för rumstemperatur. På så sätt borde inte elvärmaren i luftvärmaren gå in, däremot så kommer elvärmaren i frånluftsvärmepumpen gå in när det behövs.
 
Som jag har förstått det och som även du gissar om så spelar inte reglagen på bilden så stor roll annat än att begränsa att tillsatsvärmaren i luftvärmeaggregatet går igång.

Finns det någon mening med att sätta dit en innegivare till värmepumpen för att den lättare ska kunna justera temperaturen utan att man behöver justera kurvor mm?
 
tpsoft skrev:
Som jag har förstått det och som även du gissar om så spelar inte reglagen på bilden så stor roll annat än att begränsa att tillsatsvärmaren i luftvärmeaggregatet går igång.

Finns det någon mening med att sätta dit en innegivare till värmepumpen för att den lättare ska kunna justera temperaturen utan att man behöver justera kurvor mm?
Nja innegivare ger ett mätvärde som kan bli för rörligt....hus är ju tröga konstruktioner o luft till luft är effektsvag lösning
Det som dessutom påverkar är ju regleringen som har sina begränsningar...

utegivare rätt placerad vindskyddad ger ett tillräckligt bra värde för att se hur max o min temp ser ut ...dvs hur mycket ventilationen ska värma inkommande luft.

Sedan skulle jag ha ett antal termometrar för luftburen värme är ju knepig att distribuera i huset.....det gör att vid inblås kan det behövas vara varmare o vid utsug kallare för att få ihop det hela...

Sedan är ju trixet att undvika stora temperaturväxlingar eftersom luft har så liten värmetransporterande förmåga

dvs nattsänkningar etc skulle jag undvika

När man lärt sig hur husets värmekurva ser ut plottad på ett papper eller en graf så kan du se hur pumpens kurva ställs in och jag brukar sätta +2 framför pumpens rekommenderade kurva för komfort vid 0 o +2 grader ute
Då brukar regleringen hänga med bättre
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.