Hej
Vi är på gång att köpa en lite timmerstuga ute i ingenstans. Den saknar el och avlopp etc.
Den är endast 20 kvm, med en liten järnspis, där vi kommer kunna koka vatten/steka osv.

Att dra el dit är ingen möjlighet. Så vi funderar över hur vi ska kunna kyla matvaror, ha lite lampor och så. Inga stora grejer. Skulle man kunna ansluta element (stå igång på låg värme när vi inte är där?) vedklyv, motorsåg (kan ju givetvis köpa en bensindriven också), eller andra verktyg så är det en bonus, men inte nödvändigt.
Kyla mat kan vi alltid lösa på ngt vis, men gasolkylskåp vore kanske bäst..?

Dock är det så att jag inte har nån aning om hur mycket solpanel och batteri man skulle behöva, samt vad lampor och såna saker drar.

hur mycket kapacitet skulle vi behöva? och hur kopplar man de vanliga kontakterna till någon anslutning...?

är inte så duktig på el, så tydliga förklaringar skulle uppskattas..

tack!
 
Du skulle behöver solpaneler i en s k ö-lösning, dvs utan kontakt till annat elnät. Förutom solpanelerna behöver du en växelriktare som gör växelspänning för dina standardförbrukare.
Lampor och kylskåp är inge större problem. Du skulle behöva batteribankar beroende på hur länge kylskåpet ska kunna gå utan avbrott.
Men allt som alstrar värme eller större motorer kräver rätt mycket effekt. Då skulle behöva enormt med batterier samt många solceller.
 
tommib
Med den storleken på stuga så skulle jag säga att 12V-system är att föredra. Då slipper du hålla på och konvertera med växelriktare. Köp en bok om båtel och läs på. Detta är ett "löst problem" för båtar. Även ett mindre kylskåp går att köra på batteri men då behöver du en rejälare anläggning. Hur ett kylskåp ska drivas beror lite på vilken säsong ni är där och vad det finns för möjligheter till t.ex. markkyla i form av jordkällare eller uteluftventilerat skafferi.

Värmeelement kan du i princip glömma på solceller, då behöver du en helt orimligt stor anläggning. Samma gäller vedklyv, motorsåg osv. Om du har behov av att driva dessa, köp ett bensin/dieselelverk (ta samma som bilen går på).

Det är behörighetskrävande att installera anläggningen om du passerar 50V, 10A eller 200VA (typ som Watt när det gäller likström), men jag skulle själv läsa på ordentligt och göra det själv om stugan ligger mitt i ingenstans.
 
  • Gilla
exerg och 1 till
  • Laddar…
Jag förstår.
Men säg att jag skippar det för alla stora grejer. Tänk några lampor och kanske kunna ladda mobil/iPad och så.
Vad skulle man då behöva?
 
tommib
Hej
Vi hade samma problem på våran stuga men vi löste det så här.
Kylen och spisen/ugn kör vi på gasol.
För värme eldar vi i kamin och om vi snabbt vill få varmt startar vi även en gasolvärmare som vanligtvis används i lusthuset.
Till belysning i stugan kör vi med stearinljus och batteribordslampor med Led.
För 12v behovet köpte jag en 100w solpanel, 100A batteri och en laddregulator med usb uttag för att driva fläkten i Separett toaletten och ladda mobiler/paddor.
Sen har jag även en inverter för 230v 5A till att ladda lapptop och skruvdragare mm.
Men för fyra personer är anlägningen i minsta laget, efter en vecka på stugan börjar batteriet vara tomt.
För dom stora maskinerna har vi ett elverk på 2500w.

Så i frammtiden är planen att kompletera med en vindsnurra och batteribank på ca300-400A för att även köra kylen på 12v.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.