Hej!

Installerade ledspotlights i sovrummet och kontoret i våras, nu när det börjar bli lite minusgrader ute tycker jag att det kommer för mycket tjuvluft igenom spottarna så det känns i rummet..

har försökt att täta runt "lådan" på vinden. men med lite resultat.

för att installera så fick jag
ta bort isolering
skära i plasten
och borra hål i takplattan

Bifogar bild på hur det ser ut nu,
självklart lägger jag på isoleringen, bara för bildens skull :)
Neongrön låda på vind med isolering runt, för installation av LED-spotlights.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några tips? hur gör proffsen?
 
Normalt tror jag det ska tejpas runt burken mot ångspärren med tejp, men det låter lite skumt att det skulle bli drag nere i isoleringen?
 
Har du lagt på lika mycket extra isolering som burken tar upp? Dvs ca 15 cm tjockare över burkarna, om burken är 15 cm hög?
 
Anna_H skrev:
Har du lagt på lika mycket extra isolering som burken tar upp? Dvs ca 15 cm tjockare över burkarna, om burken är 15 cm hög?
Drog silvertejp mellan burk och ångspärren på en av lådorna, blev lite bättre men det gjorde jag innan jag skrev detta så är inte helt nöjd ändå.

Nej har inte fyllt på någon isolering, tanken har slagit mig att det blir lite tunnare lager ovanför burken.
mer isolering vid burkarna helt enkelt? för annars är det så man gör?
 
Silvertejp håller inte i längden. Använd istället ångspärrstejp.
 
Du har tagit upp för stort hål i ångspärren. Man ska ta ett mindre hål än pottan och sedan pressa upp den. Dock brukar det ändå inte alltid bli perfekt, så därför har man slutat använda stora pottor och kör i stället Spot guard gles och lågbyggande LED-spottar. Då behöver man ej ta hål i ångspärren.

//Patrik
 
Tack för svar :)

ska använda mindre pottor nästa gång, men förstår inte hur du menar att jag ska få dit spot guard gles utan att skära lite i ångspärren ? eller att pressa upp pottan ?

jag har inte sänkt taket, utan gör ju detta ifrån vinden.
 
Jaha, ja då är det en helt annan sak! Då hade du inte kunnat gjort mycket annorlunda.

//Patrik
 
Inte mer än att jag använder lite mindre pottor såklart, dessa är väl egentligen för halogen, är kanske lite väl "overkill"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.