Halloj!

Jag ska bygga en flotte och undrar lite gällande impregneringsklasserna. Jag vet att skillnaderna mellan NTR A och AB är att A får nyttjas i kontakt med vatten eller mark medan AB ska hållas ovan mark. Beror detta på miljöaspekten, att kemikalier kan läcka ut i naturen, eller beror det på virkets hållfasthet?

Med vänliga hälsningar
 
Ok, tack ska du ha!

Ek blir det inte då vi befinner oss i den norra delen av landet och det inte direkt finns någon i närheten som tillhandahåller eke. Men tall det har vi gott om! =)
 
Jag har dock fått lära mig precis tvärtom... :p

NTR A är hårdare imprignerat, med för mäniskan giftigare tungmettalre, därför ska du ha NTR AB på trall och liknande som du går barfota på.

Ska du bygga konstruktioner som ska vara i vatten ska du ha NTR M, som är speciall tryckt virke för marina miljöer. NTR A är endast för kontakt med mark, inte vatten.
 
Där tror jag det blev lite fel på båda håll :). NTR M gäller för marint vatten, alltså havsvatten där angreppen är värre samt för vatten som utsätts för extrema påfrestningar.

NTR A kan användas till virke i markkontakt eller i sötvatten.

Klass B är den lägsta.

Men det kan ju vara bra att veta, som du säger Strixx, att NTR AB ska användas för trall där man är barfota mest hela tiden på en bastuflotte.
 
AB tryks allt som er klent kan man säga typ tunnare en 35mm.
 
ppalm skrev:
AB tryks allt som er klent kan man säga typ tunnare en 35mm.
Så du menar att man trycker det AB oavsett var det ska användas? Låter ju lite konstigt då de olika kemikalierna är påverkar omgivningen annorlunda.
 
det du hittar på brädgården är så iallafall.
Tanken med detta är att allt grovt är ju vanligtvis till bärande delar och allt klent användes inte iregel till bärande.
Titta själv så får du se.
 
Då är då min brädgård lite wacky för de har AB på alla dimensioner, från 15x95 till 95x195. Eller så är det väl för liten åtgång på impreg i högre klasser.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.