näe det är juh inte relevant eftersom det är elektriska som efterfrågats.
 
Var och köpa en RYOBI 18V R18N16G-L15S idag för 2800 kr med batteri, väska och en del spik. Har även hunnit prova den lite kort och efter par inställningar så verkar den fungera bra! Känslan är klart över förväntan, har aldrig tidigare kört Ryobi. Enligt 3 säljare i butiken så var det inte ovanligt att hantverkare även körde med dessa men det tvivlar jag på.

Det jag funderar på är dock hur det är tänkt att spika golvlist med en sådan maskin? Lägger man den ner längs golvet så att den skjuter rakt in då hamnar den i överkanten av listen, nästan utanför. Man måste vinkla den kraftigt för att komma ner dit där den borde vara men då ligger den ju inte helt an mot ytan? Det verkar ju gå att spika även i denna vinkel men det känns mindre säkert?

Senco Fusion verkar klart enklare att komma åt med?

Kanske är det så att jag köpte fel version? Borde kanske ha köpt modellen mindre d.v.s RYOBI 18V R18N18G-L15S, den var klart mindre och skulle även den fixa lister.

En sak jag märkt är förresten att den gör gärna lite märke i färgen, antar att det är munstycket som ligger mot träet som trycker så pass hårt att det blir märke av det. Alltså den skavar inte av någon färg utan det blir mer en liten bula.

Självklart förstår jag att man inte får allt för dessa pengar men jag skriver här för att veta så att det inte är jag som hanterar den fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grusimaskineriet och 1 till
  • Laddar…
snowjim läser du inte vad jag skriver eftersom du frågar det jag redan skrivit.

Ja sencon är den maskin du kommer åt mest med. Den har smalaste nosen och smalaste chassi. Den är helt enkelt överlägsen allt på marknaden, men kostar därefter om man inte vill importera,

Om jag vore dig skulle jag gå tillbaka och byta till den mindre ryobin OM den klarar 50mm långa dyckert, vilket är ett måste. MEN.... att den är så stor att den inte klarar av att skjuta golvlister även liggandes är helt felaktigt. https://media2.bauhaus.se/media/catalog/product//1/0/1003192A_2.jpg
Och ja du kan vinkla den utan problem. Det sitter tom bättre då.

Ingick det inget gummiskydd för din nos? Det stämmer att det som oftast blir en bula i färgen/listerna eftersom man måste iaf hålla emot lite. Det går att undvika med lite träning, men det brukar bli lite lite iaf. Det man annars får göra om man vet det är extranogrant, är att ställa in så att spiken inte slår ända in, och sen tar man hammaren och nuggar till det sista för att inte få genomslag i trät.
 
Redigerat:
ItWasntMe skrev:
snowjim läser du inte vad jag skriver eftersom du frågar det jag redan skrivit.
Jo, jag gör ju det och håller med om att det var en dum fråga. Kanske hade hoppats på input från fler som använt sig av den.

ItWasntMe skrev:
Om jag vore dig skulle jag gå tillbaka och byta till den mindre ryobin OM den klarar 50mm långa dyckert, vilket är ett måste.
Den mindre modellen klarar 1,2, längd 15-40 mm. Den kostar något mer än den jag köpte nu men så var också priset kraftigt nersatt på den stora modellen.

QUOTE=ItWasntMe;2579373]
MEN.... att den är så stor att den inte klarar av att skjuta golvlister även liggandes är helt felaktigt. https://media2.bauhaus.se/media/catalog/product//1/0/1003192A_2.jpg
Och ja du kan vinkla den utan problem. Det sitter tom bättre då.[/QUOTE]

Detta kanske förklarar "problemet" bättre :

SPowJji.jpg
FevRjUU.jpg

Men det går ju skjuta snett så det är går säkert att lösa även om det blir lite krångligare.

ItWasntMe skrev:
Ingick det inget gummiskydd för din nos? Det stämmer att det som oftast blir en bula i färgen/listerna eftersom man måste iaf hålla emot lite. Det går att undvika med lite träning, men det brukar bli lite lite iaf. Det man annars får göra om man vet det är extranogrant, är att ställa in så att spiken inte slår ända in, och sen tar man hammaren och nuggar till det sista för att inte få genomslag i trät.
Jo, när jag skrev munstycket så menade jag gummi/plast skyddet. Men då vet jag att det alltid blir ett litet märke, iallafall så länge som man är ny på det.
 
  • Gilla
ItWasntMe
  • Laddar…
Det är nog långt ifrån nödvändigt att nosskyddet ligger helt an mot det du spikar.

Testa med några spillbitar innan du ger dig på ett skarpt objekt. :)
Nosskyddet ser ut att vara väl tilltaget också, kanske går att förminska eller byta till ett mindre?
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
ja det visar juh lite bättre, men som sagt ingen snickare håller en dycketpistol rakt med smal spik när man skjuter golvlister. De skjuts med lite vinkel för att hålla emot lite bättre.
Skjuter du en smal dyckert rakt in så håller den enbart med spikens diameter rakt ut. Skjuter du den med lite vinkel, så håller vinkeln emot lite mer och listen/fodret/smygen ploppar inte ut lika lätt. (det räcker att vinkla pyttelite ca 2 grader).

Ja pickan är verkligen ett monster i storlek, men skulle ändå säga att den är lika klumpig som en dyrare paslode. Samma noskonstruktion. Du kan om du vill ta bort nosskyddet och öva på en bräda och se hur det blir då. Nosskyddet är bara till för att inte få de småa kroparna man får i mjukt virke när du trycker in säkerhetsspärren som gör att du kan skjuta.
Själva nosen som faktiskt skjuter spiken sitter lite bakom och nedanför.
Vill man så kan man modifiera och ta bort den spärren helt, men då kan du skjuta dig själv utan problem också när du hänger pickan i sidan på arbetsbrallan.

Men svaret är att du kan skjuta pickan liggandes som på bilden, eller så håller du den med nosen neråtoch handtaget uppåt. Prova och testa dig fram från fall till fall. Du har iaf gjort ett bra val. Den pickan kommer du ha glädje av i många år. =)

Felet många nybörjare gör och även många arbetande snickare, är att de håller pistolen för hårt mot objektet och stretar emot, vilket resulterar i att när skottet går och pickan rör sig lite lite bakåt, så trycker du automatiskt mot nosen igen på objektet och på så vis gör gropen djupare. Låt skottet gå med avlsappnad hand, och att när rekylen slår bakåt så låter du rörelsen dö ut i handen. Då blir det inga märken. Sticker spiken ut, justera inslagsdjupet på pistolen. =)
övning ger perfektion, låt pistolen göra jobbet, inte din hand och armbåge.
 
Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
FredrikR skrev:
Det är nog långt ifrån nödvändigt att nosskyddet ligger helt an mot det du spikar.

Testa med några spillbitar innan du ger dig på ett skarpt objekt. :)
Nosskyddet ser ut att vara väl tilltaget också, kanske går att förminska eller byta till ett mindre?
Jepp har testat och det går utmärkt :)
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
ItWasntMe skrev:
..
Tack! många bra tips där!
 
ItWasntMe skrev:
näe det är juh inte relevant eftersom det är elektriska som efterfrågats.
Prova att läsa inledningen av tråden. Igen.

Att lägga 2800 pix på en maskin som kanske bara används för att lista ett enda hus är rätt mycket pengar.
dessutom kanske med ett batterisystem som man inte använder till annat, när pistolen behövs igen om 5 år har batteriet lagt av.
En kompressor har man användning för senare i livet.
Spikpistoler finns att hyra hos alla hyrfirmor.
 
Har nu provat sätta foder och salningslister för 3 dörröppningar och det fungerade riktigt smidigt! Fick även användning för de längre spiken när jag satte grövre salningslist. Ett fåtal åkte inte in helt, troligen varierar hårdheten på träet en del, dessa slog jag in förhand.

Det blir dock ganska stora hål så en mindre pistol hade säkert inte varit helt dumt, vanligen tycker jag att hålen brukar vara något mindre när hantverkare har varit i farten. Men jag kommer fylla igen hålen så det är inget problem för min del.

Visst kan man tycka att 2800 kr är dyrt men om man tänker hur mycket spik man ska sätta för att byta alla lister på 200 kvm så är det i mitt fall lugnt värt det. Inte bara sparar det en hel del tid, det ger ett klart snyggare resultat, särskilt när man som mig är lite begränsad i färdigheten ;)

Bettleriet kan såklart vara ett problem men jag kommer garanterat använda den en hel del inom en 5 års period. Hade den funnits i en trådbunden modell hade jag troligen valt den istället faktiskt.

Kompressor har jag varit inne på ett par gånger men anledningarna till att jag hoppar det även denna gången är följande :

- Låter väldigt mycket högre
- Mer jobb att komma igång
- Man måste köpa en mindre kompressor för att få hyfsad mobilitet, iallafall i mitt fall. Dessutom vill jag inte ha en stor kompressor i huset, platsen finns inte helt enkelt.
- Troligen mer underhållning
- Har inga andra jobb där jag känner att kompressor är ett måste

Självklart förstår jag de som väljer kompressor istället, det finns säkert minst lika många fördelar.

Man kan hyra ja och det är jag inte på något vis främmande för. Jag brukar hyra maskiner som är något dyrare och som jag vet att jag kommer använda väldigt lite, kanske 1 gång eller så, ett bra exempel är stor slipmaskin för stengolv. En maskin för att sätta lister känns mer behövlig under längre tid. Priset för att hyra en spikpistol lär säkert hamna på 400-500 kr / dag och lägger man ihop det så lär man komma över 2800 kr.
 
  • Gilla
ItWasntMe och 1 till
  • Laddar…
helt rätt val snowjim.

För att slippa hålen (så gör även snickaren) och få en jämnyta där spiken sitter, så ställer man in (har nämt det tidigare) in så att spiken inte slås in hela vägen, sen handspikar du sista milimetern. Sen bättringsmålar (gör man alltid, bättringsstift köper du i alla byggvaruhus) man spikhuvudet. Blir kanon =)
Visst kan det tyckas vara ett ökenjobb, och det är drygt. Men gör man det efter varje list och foder, så känns det inte lika motigt. Att göra det sist av allt är ett säkert kort för att inte orka göra det alls. :p
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
snowjim skrev:
Har nu provat sätta foder och salningslister för 3 dörröppningar och det fungerade riktigt smidigt! Fick även användning för de längre spiken när jag satte grövre salningslist. Ett fåtal åkte inte in helt, troligen varierar hårdheten på träet en del, dessa slog jag in förhand.

Det blir dock ganska stora hål så en mindre pistol hade säkert inte varit helt dumt, vanligen tycker jag att hålen brukar vara något mindre när hantverkare har varit i farten. Men jag kommer fylla igen hålen så det är inget problem för min del.

Visst kan man tycka att 2800 kr är dyrt men om man tänker hur mycket spik man ska sätta för att byta alla lister på 200 kvm så är det i mitt fall lugnt värt det. Inte bara sparar det en hel del tid, det ger ett klart snyggare resultat, särskilt när man som mig är lite begränsad i färdigheten ;)

Bettleriet kan såklart vara ett problem men jag kommer garanterat använda den en hel del inom en 5 års period. Hade den funnits i en trådbunden modell hade jag troligen valt den istället faktiskt.

Kompressor har jag varit inne på ett par gånger men anledningarna till att jag hoppar det även denna gången är följande :

- Låter väldigt mycket högre
- Mer jobb att komma igång
- Man måste köpa en mindre kompressor för att få hyfsad mobilitet, iallafall i mitt fall. Dessutom vill jag inte ha en stor kompressor i huset, platsen finns inte helt enkelt.
- Troligen mer underhållning
- Har inga andra jobb där jag känner att kompressor är ett måste

Självklart förstår jag de som väljer kompressor istället, det finns säkert minst lika många fördelar.

Man kan hyra ja och det är jag inte på något vis främmande för. Jag brukar hyra maskiner som är något dyrare och som jag vet att jag kommer använda väldigt lite, kanske 1 gång eller så, ett bra exempel är stor slipmaskin för stengolv. En maskin för att sätta lister känns mer behövlig under längre tid. Priset för att hyra en spikpistol lär säkert hamna på 400-500 kr / dag och lägger man ihop det så lär man komma över 2800 kr.
Har du inte grästrimmer kan jag rekommendera Ryobis 18v trimmer. Ett bra sätt att få användning för batterierna. Har kört min i 4år och tyvärr lär den överleva minst en sommar till. Hade tänkt byta ut den mot en Makita, men det verkar Ryobin inte vilja.
 
Robert-san01 skrev:
Har du inte grästrimmer kan jag rekommendera Ryobis 18v trimmer. Ett bra sätt att få användning för batterierna. Har kört min i 4år och tyvärr lär den överleva minst en sommar till. Hade tänkt byta ut den mot en Makita, men det verkar Ryobin inte vilja.
Haha låter inte som att du är särskilt nöjd med din timmer :) Vi valde att köra bensinare och det fungerar bra än så länge iallafall :)
 
snowjim skrev:
Haha låter inte som att du är särskilt nöjd med din timmer :) Vi valde att köra bensinare och det fungerar bra än så länge iallafall :)
Den är faktiskt bra. Riktigt bra funktion och oslagbar Bang 4 the Buck. Men det stör mig att det är en Ryobi! De skall vara kassa leksaker som bara Timell använder. ;)
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.