Nä, blir inget fulnollande här inte. Tänkte på det du skrev att matningen byter från infälld till uttag någonstans. Antagligen bakom ett täcklock vid spisen där sladden kom ut. Är nog ingen nolla dragen dit heller. Tar verkligen en trefaskabel 3 platser i proppskåpet? I det som går till värmeelementen (som oxå är 380 och två "kretsar") är det två proppar till varje krets. Nä, det ligger inte så långt ut att det är svårt att komma dit, jag är nog bara snål..... 😄
 
tommib
Elementen är mellanfaskopplade så det behövs två faser till varje krets. Därav två proppar. Jag gissar att de är kopplade till den vertikalt monterade kapslingen med fyra proppar? En komplett trefaskrets tar mycket riktigt tre säkringar eftersom det ska kopplas till alla tre faserna. Dessutom har du en nolla (N) och en skyddsjord (PE) som kopplas till noll- respektive skyddsledarskena. När man inte har JFB är dessa förbundna med varandra och anledningen till att fulnollning fungerar.

Till spisen kan man ev dra fram en nolla till dosan om röret är tillräckligt grovt. Den är bara avsäkrad med 10A idag så om det räcker så går det troligen att dra i 5x1,5 i röret om det är ett 16mm rör eller grövre. Det är vettigt att göra det om det inte är allt för besvärligt när elektrikern ändå är på plats om du ska behålla perilexuttaget. I annat fall kan det vara bra att varaktigt märka upp det med "Nolla saknas" så att ingen kopplar in sin nya fina induktionshäll där och släpper ut den magiska röken.

Nominell nätspänning nuförtiden är för övrigt 230/400V.
 
Japp, det är den vertikala.
Om man drar en ny kabel från spisen (om man ändå ska göra jobbet med att dra kabel) med jord, nolla och tre faser och sen byter till en normcentral med dvärgbrytare, kopplas det in på samma sätt som enfas med skillnaden i att det är en annan dvärgbrytare med tre poler? Eller är jag helt ute och cyklar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.