Hjälp en fågel har fastnat i öppna spisen. Jag har tagit bort några skivor som satt längst upp mot där skorstenen börjar och nu kan jag se han. Men hannä vägrar komma ned, och jag når han inte.

Några idéer? Har lagt ut mat i botten. Ser inte så trångt ut, han borde kunna komma ner.
Öppen spis med borttagna skivor mot skorstenen, ingen fågel synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fågel fastnad högt upp i en öppen spis, sitter på en metallfläns, omgiven av mörka väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
På min kamin kan jag ta bort den där pinnen som går tvärs över.

Kolla om det går på din.
 
BirgitS
Ekorre inne i en modern vardagsrumsmiljö, synlig genom öppen spisens glaslucka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sambon la ut äpplen så han hoppa ner till sist! Med lite teamwork så la vi över en filt och bar ut han. Han flög ivög, jag tror han mår bra!
 
  • Gilla
Harald Boye och 22 till
  • Laddar…
Bra jobbat!

Men hur vet du att det inte var en hon?

Vi fick ner en stare en gång i vår nya kamin med plåtskorsten.
Men den flög ut i rummet när frugan öppnade kaminluckan,
flaxade omkring lite och sotade ner och flög sedan ut genom den öppnade altandörren av sig själv
 
Bra fråga! Jag bara antog att det måste vara en han som är så jäkla klantig att flyga in där :)
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Bra jobbat.

Men annars såg det ju rätt hemtrevligt ut med en pippi i spisen? Lite som ett akvarium.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Gött att det ordnade sig. Här har vi haft fåglar ända ner i skorstenen i köket några gånger och även i stuprören har det hänt.
 
Ja, Jag har fått lossa gallren för självdragsventilerna och släppa ut kajor.

Min kusin skulle göra rent köksfläkten ordentligt och monterade bort filter, propellern och faderullan.
Där hände en fladdermus (levande) och vilade.
 
Den här tråden fick mig att komma ihåg förra hösten när jag drog igång en brasa och det började prassla väldigt precis där rökröret går ut från kaminen. Misstänkte en fågel men kunde inget göra då jag redan hade hunnit tända brasan och det brann rejält.
Mår illa ännu vid tanken på vad som hände. Hittade brända fågelben i kaminen vid rökröret sen. Får hoppas att den dog snabbt av röken :(
Försöker alltid kolla numera innan jag tänder och skulle ha satt ett galler på skorstenen men blev avrådd från att göra det då det skulle försämra draget och något annat jag inte minns just nu.

Har någon tips på vad man kan göra för att slippa fåglar i skorstenen?
 
MathiasS skrev:
Bra jobbat.

Men annars såg det ju rätt hemtrevligt ut med en pippi i spisen? Lite som ett akvarium.
Med flygfisk? Tja, varför inte. :cool:
 
  • Gilla
kuwi
  • Laddar…
Bichonen skrev:
Försöker alltid kolla numera innan jag tänder och skulle ha satt ett galler på skorstenen men blev avrådd från att göra det då det skulle försämra draget och något annat jag inte minns just nu.

Har någon tips på vad man kan göra för att slippa fåglar i skorstenen?
Kycklingnät lär inte påverka draget nämnvärt. Och det är tätt nog för att stoppa fåglar. Det är enkelt att sätta dit. Skulle det mot förmodan påverka draget kan du ju alltid ta bort det.

Det brukar vara ganska svårt att fånga fåglar som flyger runt inomhus. Men konstigt nog inte lika svårt som för fågeln att flyga ut genom ett öppet fönster. Det spelar ingen roll hur många man öppnar. Den hittar ändå ett stängt fönster att försöka flyga ut genom.
 
Avemo skrev:
Det spelar ingen roll hur många man öppnar. Den hittar ändå ett stängt fönster att försöka flyga ut genom.
Varit med om det tre gånger. Två första med resultat likt ovanstående. Tredje gången fanns det persienner/rullgardiner vid alla fönster. Vi "stängde" alla utom vid det fönster som var öppet. Pippin ute på mindre än tre sekunder eftersom de flyger mot ljuset (hade det sagts mig).
 
Sätt hönsnät över skorstenen. Vi hade en and som byggde bo i skorstenen i sommarstugan. Mindre kul när äggen ruttnade.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.