Hej
Tagit fram ett gammalt bastuaggregat som vi funderar på att koppla in på landet. Det är på 400 v och vi har bara 1-fas. Är detta omkopplingsbart enligt schemat?
/C
Elkopplingsschema för bastuaggregat med effektangivelser och anslutningar för 400V 3-fas system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Nja.

Elementspänningen är visserligen 230V så du kan mata in samma fas på alla ingångarna men effekten blir rätt stor då. Vilket aggregat är det ni har? Det finns fyra olika varianter enligt tabellen. 4,5kW går väl an på en 20A säkring men över det blir det tufft.
 
Om jag fattar det rätt så kan du även om du har den största av de 4 typerna (SEPS 96) bara få 3 kW på enfasinstallation. Räcker inte att basta med tyvärr. Sätt in en vedeldad bastukamin i stället, bättre effekt och mysigare!
 
tommib
Nej, det är fel. Det går utmärkt att ta ut 3x3kW i enfas eftersom elementen är Y-kopplade med nolla. Matningsledningen måste då vara avsäkrad med 40A (i praktiken då 63A) och vara extremt grov. Anslutningsplinten blir också en svag punkt men det är lätt att lösa (lättare än att få fram 63A enfas).

Jag håller dock helt med om slutsatsen att det är bättre att sätta in ett vedaggregat istället.
 
tommib skrev:
Nej, det är fel. Det går utmärkt att ta ut 3x3kW i enfas eftersom elementen är Y-kopplade med nolla. Matningsledningen måste då vara avsäkrad med 40A (i praktiken då 63A) och vara extremt grov.
Det har du förståss rätt i. 40A känns ju inte så hanterbart i praktiken. Han får slipa yxan och börja hugga ved!
 
Bastu och enfas är lite svårt att fungera ihop, åtminståne i Sverige. Blir mycket ström och/eller en liten bastu.
Det skulle kunna gå att koppla in aggregatet på 230V enfas på 3, 6, eller 9 kW men 3 kW blir en väldigt liten bastu och 6 eller 9 kW på enfas blir mycket ström, grova kablar stora huvudsäkringar.
Har ni inte minst 35A och gärna 50 i huvudsäkring så sikta på vedbastu.
 
Tack för svar/inlägg.

Blir inget vedeldat förrän det blir en riktig bastu. Detta var tänkt som en temporär lösning i ett mindre utrymme/bod i trä.

Det mesta på sommarstället är enfas men matning till element och spis är på 380 v, kopplat via gammalt hederligt proppskåp. Ser ut som att det är tre "proppar" i skåpet som är avsedda för spisen men har inte öppnat och tittat? Kan man koppla fler enfas till elementet/aggregatet och på så sätt få ut mer effekt?

Kanske koppla ur spisen och koppla in bastuaggregatet via den när man e sugen.......?

/C
 
tommib
Nja, du kan koppla bastuaggregatet på trefas om du har det. Det är inte samma som att koppla flera enfas, vad du nu menar med det.

Om du har en 380V spis och element så har du trefas. Om du lägger upp en bild på proppskåpet och mätarsäkringarna så kan vi hjälpa dig att avgöra det.

Det låter som att det bästa är att låta elektrikern sköta inkopplingen.
 
Tog en sväng förbi landet och kollade proppskåpet.
Öppet proppskåp med säkringar och kablar, tre svarta kablar och en jordtråd syns inuti ett eluttag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedre tre propoarna är märkta att gå till spisen.
Drog även ut spisen för att kolla inkopplingen.
Eluttag avsett för spis med en ansluten tjock kabel, placerat på en metallisk yta, eventuell indikation på saknad nolla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tittar man sen inne i uttaget ser det ut som att det kommer tre svarta kablar och jord in.
En öppnad eluttagsdosa med tre svarta kablar och en jordkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om jag tolkar vad jag läst så saknas då nolla vilket nu för tiden inte är ok på installationer av det här slaget?
 
tommib
Grattis, det ser ut som att du har trefas in, så då kan du köra aggregatet på det.

Vad gäller spisen så är det vad jag vet inte tillåtet att sätta ett perilexuttag (den där konstiga proppen du har på spisen) utan att det är fullkopplat, dvs med nolla. När det är kopplat som du har ska spisen vara fast ansluten. Eller ja, spisen kan ha proppen utan att använda nollan men uttaget på väggen ska alltid vara fullkopplat. En liten luring är att spismatningen verkar byta från infälld installation till kabel någonstans på vägen. Det kan vara bra att kolla upp var det är.
 
Jaha, där ser man.
Ska nog låta göra en helrenovering på hela elsystemet och byta till automatsäkringar när ekonomin tillåter. Jobbigt att leta nya proppar i mörkret när dom går. Med den matningen som nu är till spisen, hur skulle jag ha kopplat in den på aggregatet enligt min första fråga och bild för att det skulle funka?
Elcentral med gamla proppskåp och säkringar bredvid en spis, på vägg med gul blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Du kan inte göra det från spismatningen eftersom aggregatet kräver nolla och spismatningen inte har det (man kan ju fulnolla men jag skulle inte rekommendera det, alls).

Aggregatet kan kopplas in istället för spisen i din central men jag antar att du vill kunna laga mat också så det går bort. Det ser inte ut som att det finns någon ledig plats annars heller.

Det är inte så dyrt att uppgradera det där till en normcentral. Det ser ut att vara rätt enkel dragning och om du väljer en lång enradig central, typ 22 Modulers Hager Golf så når du nog med de kablarna som går in i den högraste kapslingen. Då får du också jordfelsbrytare vilket är mycket bra att ha.
 
Fulnolla?
 
Näe, materialet är ju billigt. Att få tag på en elektriker till ett hyfsat pris är en annan sak.....😝
 
tommib
Ja, det är ju alltid bekymret. Är det långt ut i skogen? Själva centralbytet borde kunna gå på en halvdag eller så om alla grupper är ok och det inte är några fel i anläggningen i övrigt.

Att fulnolla är att bygla PE och N i ditt uttag. Det är elektriskt ekvivalent men inte tillåtet och fungerar inte om man har JFB. Gör det inte.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.