murak
Nu börjar det bli dags att planera bastu i friggeboden på allvar.

Boden är 15m2 och byggd 2015. 7,5m2 av den ska bli vedeldad bastu.
Golvet består av reglar cc60-70 (vi är alla nybörjare nån gång) 45x145. Ovanpå detta ligger det spåntat golv.

När man hoppar på golvet sviktar det mer än jag vill ha i en bastu där det skall stå vedeldad kamin med vattenvärmare. Planen är att skruvlimma 22mm golvspån i två lager, där andra lagret är vridet 90 grader. Detta bör bli stabilt nog? Planen är att använda plastmatta av något slag som tätskikt.

Men. Hur får jag till fallet mot golvbrunnen som ska vara mitt i bastun? Kommer det funka med flytspackel eller ska jag försöka bygga kilar och lägga mellan lagren av spånskiva? Alla tips och tankar är välkomna!

På väggar o tak blir det isolering, bastufolie, luftspalt och bastupanel.
 
Är du säker på att du behöver golvbrunn? Oftast slaskas det inte så mycket vatten i bastun, det torkar ju upp
 
murak
Jonatan79 skrev:
Är du säker på att du behöver golvbrunn? Oftast slaskas det inte så mycket vatten i bastun, det torkar ju upp
Jepp. Säker. Vi brukar tvätta oss i bastun med vattnet vi värmer. Även skönt att bara kunna spola av allt skräp från ved etc.
 
Ok, finska gener ;) ? Tror inte fallet är jätteviktigt, kan ju använda en skrapa om det blir mycket vatten samtidigt.
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
murak
Haha, ja det kan vara så ;) Fall ska det vara dock, är på tok för lat för att hålla på o skrapa! Men.. den som lever får se. Jag har ändrat mig förr.
 
Ok. Då ska skivorna primas och flytspacklas tycker jag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.