Hej igen. Fick hjälp av min bror och vi löste att få internet genom att ha totalt 3 st id. Där port 1 är trunk över alla 3 id.

Port 1 = id 1, 2,3
Port 2 = ID 2 (wan)
Port 3-8 = ID 3

Då funkar internet via tråkat med lan1 från router sitter i switch närmaste routern.

Enda nu är att via wifi så når jag inte switchen i pannrummet.
 
Du behöver inte 3 st VLAN. Med den konfigurationen använder du inte VLAN1 till något.
Det kan vara så att du måste vara just på VLAN1 för att komma åt båda switcharnas web-interface.
Vad händer om du nu endast flyttar portarna 3-8 på båda switcharna till VLAN1 (dvs det blir i stället VLAN3 som inte används till något)? Då kanske allt fungerar (och då kan du naturligtvis ta bort VLAN3 helt och hållet).
 
Hade så tidigare och då fick inte 3-8 något internet. Bara intranät...
 
Hej! Jag ändrade åter nu och konstigt nog fortsatte allt att fungera och access fungerar som tänkt :) haha.

Skärmbild av VLAN-konfiguration med aktiverade portmedlemmar i en nätverksinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skärmdump av PVID-konfiguration i nätverksswitchens gränssnitt med portar listade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Hej,
Jag har börjat läsa om VLAN, level2-switchar och 802.1Q, men är inte säker på att jag fattat allt.
Jag har läst allehanda trådar på bl a Sweclockers om bl a bryggning av Telias VLAN i ASUS-router etc, vilket är rätt ämnesområde, men inte riktigt vad jag vill göra. Det här var mer snarlikt

Jag har en Inteno XG6841 där Telias fiber kommer in (och vi har Telia för alla tre tjänster och jag vägrar Telias (o)smart) och i den använder jag tre olika uttag:
Rött uttag för (rått) internet
Gult för IPTV
Grönt för IPtele (och jag är omodern, teknikfientlig och vägrar släppa den fasta linan=husets telefon)

I huset har vi bara ett uttag i varje rum och jag vill kunna ha både IPTV och Intranet/internet med full fart och vill kabeldelare som begränsar mig till 100Mbit i intranätet.

Det jag vill göra är:

Nätverksschema som visar anslutning av fiber, router, VLAN-switchar, TV och datorer i ett hemmanätverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


- Plocka den råa internet-linan från Intenon till WAN på en ASUS-router (Merlin) och där skapa LAN med internet=min insida, låt oss kalla det kort och gott "internet" framöver och koppla till en port i en 8-portars vlan-switch (Netgear GS108E v3 som ser billiga och lovande ut) (Switch2-Port2=SW2P2).
- Ta den gula TV från Intenon till en annan port på samma vlan-swich (SW2P1)
- Truka ihop dessa två portar SW2P1+SW2P2 och skicka ut taggat på SW2P7 och SW2P8

I två andra rum sätta motsvarande switchar som vi kallar Switch 3 och Switch 4 som på sina port 8 kopplas till SW2P7 resp SW2P8 där Internet+TV kommer då kommer in som trunk och i dessa switchar dela upp det igen så att jag får en TV-port och resten för internet


Det borde väl vara görligt? Funkar det med den switchen = Netgear GS108E v3?

Hur konfigureras då switcharna - tusen frågor:

1: Behöver jag veta namnen på Telias VLAN? Min gissning är att jag kan kalla näten vad som helst för att det bara är switcharna som ska hålla ordning på vilken trafik som ska till vilken port och det som kommer ut till båda datorer mm och telias IPTV-boxar är Untagged (U) och innehåller ingen info om VLAN.

2: Jag har läst en del om GS108E v3 och olika åsikter om hur management-vlan fungerar i verkligheten i den och hur det bör hanteras.
Jag har inga problem med om man kommer åt att managera switcharna från alla "internet-portar" på min insida, då jag äger allt som är kopplat till dem och vet vilka jag släpper in i nätet. Kan/bör jag då använda VLAN1 till "internet" på insidan, eller finns det någon hake?

3a: Internet från ASUS-routern som går in i SW2P2 och den porten ska vara Untagged (U) va och jag låter den ligga kvar som factory default på VLAN1?
3b: Då kan jag även låta SW2P3-6 vara U på VLAN1 för att patcha internet till rum som bara ska ha det?

4: TV från Intenon till SW2P1 där TV kommer in sätts även den till U?
Sen låter jag den porten bli VLAN20 (valde bara ett nummer för att välja något)

5: Trunkportarna SW2P7-8 sätter jag till Tagged och de kommer att tillhöra både VLAN1 och VLAN20

6: Sen sätter jag SW2P1 till PVID 20. Men ska trunkportarna SW2P7-8 vara PVID20 eller PVID1 eller spelar det någon roll?

7: Trunkportarna kopplas till SW3 resp SW4 och kommer in på port 8 i dessa. SW3P8 och SW4P8 och ska då vara T och dessa portar tillhör VLAN1 och VLAN20, men vilket PVID ska de tillhöra?

8: Sen sätter jag port 1 i SW3 och SW4 till VLAN20 och U och PVID20 för att få ut TV och så får SW3P2-7 och SW4P2-7 vara VLAN1 PVID1 och U för internet.

Eller något mer kortfattat:

SW2
VLAN IDPort Members
12,3,4,5,6,7,8
201,7,8
Port 1-6 U och Port 7,8 T


SW3 och SW4
VLAN IDPort Members
12,3,4,5,6,7,8
201,8
Port 1-7 U och Port 8 T


PVID
SW2P1, SW3P1, SW4P1 PVID20
Alla internetportar blir PVID1.
Men hur tänker man med trunkportarna SW2P7-8 och SW3-4P8?

Slutligen slår jag igång IGMP-snooping på VLAN20 i alla de tre smartswitcharna.

Är det rätt uppfattat och kommer det funka?
 
1: Eftersom du delar upp fiberns olika VLAN till var sin "fri" port i Intenon, trafiken på dessa portar är nu sitt egna LAN, så nej du behöver inte veta vilka VLAN-id Telia kör.
 
så här har jag gjort hemma hos mig som jag skrev i en annan forum. allt fungerar på 4 TV.

Inteno ------> Netgear GS108pev3 (in port 7 otaggat, ut från switcen port 1 taggat, PVID port 7) ----------> Netgear GS108Tv2 (in port 1 taggat, till TV port 8 otaggat PVID port 8), på båda switcharna MultiCast enable och IGMP snooping on VLAN 100.
jag har tagit bort t.ex. port 7 från VLAN1 i första switchen och samma med port 8 i den andra switchen, men det väljer man ju själv.
tänk på att det som kommer in från Inteno/TV-boxen ska vara otaggat medan det som ska skickas från porten till nästa switch ska vara tagged.

jag har alltså valt vlan 100 men du kan ha vlan 20 inge problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.