Funderar på om det kan vara en vettig idé att köra igenom lite glykol i högtryckstvätten för att undvika sönderfrysning om den inte förvaras i frostfritt utrymme över vintern?
Någon som har provat?
Jag tror att min är självsugande så det borde ju inte vara så svårt att blanda till lite i en hink i så fall.
 
Nappe 74 skrev:
Funderar på om det kan vara en vettig idé att köra igenom lite glykol i högtryckstvätten för att undvika sönderfrysning om den inte förvaras i frostfritt utrymme över vintern?
Någon som har provat?
Jag tror att min är självsugande så det borde ju inte vara så svårt att blanda till lite i en hink i så fall.
Spontant skulle jag säga använd spolarvätska/tsprit/etanol istället.
Glokolen kanske spolas snabbt ut på våren, men annars kan det bli rätt kladdigt att rengöra - förutom det faktum att det är rejält skadligt för miljön så du måste se till att inte spruta ut det i naturen/dagvattnet ...

/K
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Jag tänker på om packningar och o-ringar möjligen kan skadas om glykol eller etanol står i maskinen under en längre tid? :confused:
 
Ja, det kan ju tänkas att typ spolarvätska vore mer lämpligt som frysskydd och som sagt betydligt mer miljövänligt när det sedan ska sköljas ut igen.
 
Spolarvätskan kan även den frysa men en glykolblandning blir enbart sörjig.
 
klaskarlsson skrev:
Spontant skulle jag säga använd spolarvätska/tsprit/etanol istället.
Glokolen kanske spolas snabbt ut på våren, men annars kan det bli rätt kladdigt att rengöra - förutom det faktum att det är rejält skadligt för miljön så du måste se till att inte spruta ut det i naturen/dagvattnet ...

/K
Nja.........giftighet och ev miljöovänlighet skiljer ju beroende på vilken glykol man använder.
Således är ingen av glykolerna klassade som miljöfarliga då dom bryts ner ganska fort men etylenglykolen är giftig om man får den i sig vilket inte propylenglykolen är.

Så "rejält farlig för miljön" är väl därför ingen av dom men om man nu ska använda glykol är det att föredra att använda propylenglykol.

Kom ihåg att avisningsvätskan för flygplan innehäller glykol och spolas direkt ut på plattan på flygplatser världen runt och det skulle inte vara möjligt om den var klassad som miljöfarlig, men det innebär ändå att man ska försöka undvika dessa produkter så långt det är möjligt.

Sen är jag inte säker på att man behöver pumpa högtryckstvätten full med glykol. Jag har en Kärscher på båten som förvaras i en utestuv och båten ligger i vattnet året om. Men jag tar av slangen och tömmer den samt låter vattnet rinna ur maskinen samt kör lite med pumpen med slangen av. Sen in i stuven och den har klarat sig i 7-8 år i bitande vintrar med 20 minusgrader.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Det bör räcka med att köra den tom. Drar ut slangen med handtaget bortkopplat liggande på marken och så kör jag motorn till det slutar rinna, tar sedan slangen vid maskinen och ser till att den töms ur när jag rullar upp den.
Har fungerat och den förvaras i ej uppvärmt garage. Den första pumpen som köptes frös sönder pga att jag glömde tömma den.
Tror inte att sprit i någon form är bra för packningarna i en pump.
 
Jag har frostsprängt ett pumphus på en högtryckstvätt så idén är inte alls tokig. (y)
...eller så tömmer man hela systemet ordentligt.

Både etanol, propylen- och etylenglykol är biologiskt snabbt nedbrytbara i naturen så en skvätt i pumpen lär inte orsaka någon miljökatastrof.
Men! Etylenglykol är som många påpekat livsfarligt för människa och husdjur att dricka därför att levern metaboliserar den till andra ämnen som förstör njurarna.
 
Redigerat:
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
oceanis skrev:
Nja.........giftighet och ev miljöovänlighet skiljer ju beroende på vilken glykol man använder.
Således är ingen av glykolerna klassade som miljöfarliga då dom bryts ner ganska fort men etylenglykolen är giftig om man får den i sig vilket inte propylenglykolen är.

Så "rejält farlig för miljön" är väl därför ingen av dom men om man nu ska använda glykol är det att föredra att använda propylenglykol.

Kom ihåg att avisningsvätskan för flygplan innehäller glykol och spolas direkt ut på plattan på flygplatser världen runt och det skulle inte vara möjligt om den var klassad som miljöfarlig, men det innebär ändå att man ska försöka undvika dessa produkter så långt det är möjligt.

Sen är jag inte säker på att man behöver pumpa högtryckstvätten full med glykol. Jag har en Kärscher på båten som förvaras i en utestuv och båten ligger i vattnet året om. Men jag tar av slangen och tömmer den samt låter vattnet rinna ur maskinen samt kör lite med pumpen med slangen av. Sen in i stuven och den har klarat sig i 7-8 år i bitande vintrar med 20 minusgrader.
Det var etylglykol jag tänkte på, men du har nog rätt i att propylenglykol kan funka då...

/K
 
Mikael_L
Att använda någon alkohol isf glykol för att undvika det lite segare kladdet som glykol medför kan ju låta vettigt.
Men alkoholer är betydligt mer aggressivt mot många material än vad glykol är.

Många plaster och vissa gummi skadas av alkoholer såsom etanol och metanol.
Jag har själv utfört laboratorieprov på långtidsverken på akrylplast av olika koncentrationer av etanol.
Testerna löpte under några månaders tid, och påverkan (ytliga småsprickor) på plasten började märkas redan vid 20% etanolblandning, men det berodde också väldigt mycket på fabrikat av akrylplasten.
Vid högre etanolkoncentrationer blev alla fabrikat av plast helt förstörda, djupa sprickor tvärs genom.


Så själv skulle jag inte vara helt bekväm med att fylla min högtryckstvätt med t-röd, inte ens 30% lösning. Då jag inte vet vilka material det finns där inne som kommer i kontakt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
måste ju vara enklare att förvara den "varmt"? Måste ju vara få som saknar sådana utrymmen? Annars hade jag nog bara kört den tom och sen manuellt checkat slangarna att de är tomma. Nån enstaka vattendroppe här och var gör ingen skada.
 
Mikael_L
Min högtryck har stått och varit i vägen i tvättstugan under vintrarna.

Men nu ska jag snart installera LLVP i garaget och hålla det frostfritt på vintrarna. :)
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
Stefan1972 skrev:
måste ju vara enklare att förvara den "varmt"? Måste ju vara få som saknar sådana utrymmen? Annars hade jag nog bara kört den tom och sen manuellt checkat slangarna att de är tomma. Nån enstaka vattendroppe här och var gör ingen skada.
Ja vi pratar ju inte om några enormt skrymmande maskiner här precis. Har en Kärcher K4 premium och den lär gå in i vilken liten garderob som helst om man är trångbodd. Visst finns större maskiner och mer skrymmande slangar etc men själva huvudenheten vill jag ha i uppvärmt utrymme,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.