Har fått fiberuttag i hallen och försöker koppla in ett eluttag. Fanns ett doslock jag tog bort och fann massa kablar med skyddslock på. Problemet är att jag inte mäter någon spänning i kablarna! Hur kan det vara så?
Öppet vägguttag med oskyddade el-kablar och färgkodning utan spänning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fairlane
Några tänkbara anledningar:
- Säkringen är avslagen, borta, urskruvad
- Andra änden på kabeln är inte ansluten
- Du mäter inte mellan rätt kablar

Vad har du testat och hur?
 
Det beror på att du inte vet vad denna dosa är avsedd för och om/hur den är kopplad i centralen, till vilken grupp etc. Ta reda på det först så klarnar det nog varför det saknas spänning, och framför allt klarnar det om dosan är lämplig att ta ström ifrån till fibermodemet.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
De enda du inte har mätt på är de svarta i tomteluvan? För de kan vara nollan om man nu ska gå på övriga färger som finns i dosan. De röda kan vara jord eller tändtråd, men det är inte helt säkert det heller.
 
Jag ser både FK och EK, dosan sitter tydligen i hallen, då kan man anta att EK-trådarna går till någon ytterbelysning. Jag kan se blå, grå och röd EK.

Vilka av dom lösa trådarna satt ihop med vilka?

Normalt ska man aldrig anta något men i detta fall kan anta vissa saker för att sedan mäta sig fram för att kontrollera det man antagit.
Av ovanstående så kan man göra ett första antagande som man sedan mäter sig fram till om det stämmer eller inte, att röd tråd är skyddsjord, grå (& vit) är nolla och blå är tändtråd. Jag antar även att elen är från 60-talet eller tidigare.
Men för att veta vad som är vad så rita upp exakt hur allt var kopplat, vart dom olika trådarna går in/ut ur dosan. Samt mäta, mäta, mäta och återigen mäta.
 
Vit fas och svart nolla var vanligt förr.
Vad har du mätt spänningen med? En multimeter mellan kablarna eller en spänningsprovare på en kabel i taget?
 
Om man nu råkar mäta en spänning, hur vet man att det t.ex inte är en tändtråd?
Och hur mäter man att röd är skyddsjord och inte en tändtråd, eller mäta att det faktiskt är en tändtråd?
Om nu de två röda har särats i dosan i detta fall, vad kan nu ev vara utan skyddsjord?
Kanske läge att lämna bort detta jobb.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Exakt hur har du mätt?
 
Jag frågar mig varför du tagit isär kopplingarna om det nu är du som gjort det? Förhoppningsvis vet du hur de satt och kan börja om eller kanske som skrivits ta hjälp.
 
Mikael_L
Här är ju ett typfall då väldigt stor försiktighet med olika antaganden är på sin plats.

Det är ju ganska lätt att anta att den röda är skyddsjord. Men sen efter att någon någon fått sig en kyss, eller t.o.m dött så visar det sig att den röda var en tändtråd.
Detta har faktiskt hänt, så det är allvarligt att anta något i ett sådant här läge.

Själv skulle jag ha som hypotes att den röda är jord, de svarta och vita fas resp nolla, eller tvärtom (det är ganska slumpmässigt vilket det är) och blå och grön tändtrådar. Den grå får man dessutom ge lite extra uppmärksamhet.

Och som sagt, detta skulle vara min hypotes, och är en hypotes fram tills jag vet till 100%.
Men det är lättare att få struktur i sitt undersökande om man först antar något och sen kollar, åtminstone för mig.
Men jag lämnar inget sådant här med någon inkoppling utifrån bara antaganden.
 
Huset är från 60 talet så röd är jord. Så är det i hela huset och har dessutom mätt 0 mot nollan och 230 mot fas. Lyckades tillslut hitta en av varje som är aktiv. Jag tycker "tomtemössorna" funkade dåligt. Hur kan man säkra kablarna på annat sätt. Sätta tejp över?
 
Mikael_L
Jag vill återigen varna för att blint lita på röd=skyddsjord.

Det är nämligen inte alltid fallet.

T.ex. i våras bytte vi ut all el i källaren i en gammal BRF. Där var röd jord i 95% av fallen, men ett par röda tändtrådar hittade jag samt en röd fas i en flerfasmatning.

Och det som är så olyckligt med sådan sammanblandning är att om man tar för givet att röd=skyddsjord när man ska koppla in en skyddsjordad grej, är att om det egentligen är en tändtråd så kommer hela metallhöljet på en maskin eller apparat bli spänningsförande när någon vippar om strömbrytaren till denna tändtråd.
Det är mao ett riktigt läskigt och farligt och allvarligt fel.


edit:
Att mäta som du skrev, 230V mot fas och 0V mot nolla (och helst resistansmäta även mot nollan då = 0ohm) är däremot en bra test. Skulle den röda råka vara tändtråd skulle man allra troligast inte få riktigt bra mätvärden på nära 230V och 0V. Men fladdrar spänningen iväg till 10V resp 215V eller något sådant är det läge att bli observant.
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
...

Att mäta som du skrev, 230V mot fas och 0V mot nolla (och helst resistansmäta även mot nollan då = 0ohm) är däremot en bra test.
Just de två första mätningarna här är inte bra det är just så det ofta citerade fallet med tändtråd förväxlad med jord gick till. Men med en resistansmätning utöver är man betydligt bättre på det.

De flesta spänningsprovare eller instrument man mäter spänning med här är så högimpediva att man knappast ser någon avvikelse i spänning mot en tändtråd med någon form av last mot nollan.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Danii KD skrev:
Huset är från 60 talet så röd är jord. Så är det i hela huset och har dessutom mätt 0 mot nollan och 230 mot fas. Lyckades tillslut hitta en av varje som är aktiv. Jag tycker "tomtemössorna" funkade dåligt. Hur kan man säkra kablarna på annat sätt. Sätta tejp över?
Tycker du mössorna funkade dåligt bör du skaffa några modernare klämmor tex Wag0 221 som är riktigt lätta att använda och göra om kopplingarna. Dumt att riskera glapp nu när du lyckats komma rätt så långt.
 
Mikael_L
GK100 skrev:
De flesta spänningsprovare eller instrument man mäter spänning med här är så högimpediva att man knappast ser någon avvikelse i spänning mot en tändtråd med någon form av last mot nollan.
GK100 har naturligtvis huvudet på skaft, som vanligt.
Det luriga med denna mätning är som sagt att om det råkar vara en tändtråd så går den typiskt mot t.ex. en glödlampa och då ger flera sätt att mäta ett resultat som i princip är omöjligt att skilja mot att man mäter mäter mot riktig jord.

Resistansmätning gentemot nolla är bra. Acceptera inte högre resistans än typ 1ohm för att vara någorlunda säker på att det inte mäts ohmtalet på en ansluten last istället, ex glödlampa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.