hantverkare1 skrev:
Nämen!

Vilken konstig vändning denna tråd fick.
Alla vet väl att det är 90-talisterna som man ska klaga på?

Vi 80-talister är ansvarstagande, hänsynsfulla och jordnära personer...

Sccchhhh! Om nu folk är överens om att det aldrig är vårat (80-talisternas) fel någonsin så har vi ju ett guldläge här! :wow:



TS: om jag vore du så skulle jag fixa det själv direkt, det är ett ganska enkelt och billigt jobb som lite hör till husägandet kan jag känna.
 
Redigerat:
Om jag hade sålt mitt hus till någon som TS och fått ett samtal om en rutten vindskiva och huruvida det skulle vara ett dolt fel så skulle jag ha svårt att sova på nätterna de kommande 9,99 åren som återstår innan tiden löpt ut för mitt ansvar. Hela debatten runt dolda fel och besiktningsmäns ansvar har kantrat på senare år. Dom gör besiktningar och skriver sig samtidigt fria från ansvar. Det är dessa dåliga besiktningar som förvillar köparen och startar dessa problem och frågeställningar hos köparen. Vad hade hänt om TS inte gjort en besiktning, troligen köpt en ny vindskiva för 14 kr/meter (ca 100 kr) och bytt ut den själv och sparat 9900 kr för vad besiktningen kostat och samtidigt inte behövt fundera över varför besiktningsmannen missat att se den ruttna vindskivan.
 
skalman1 skrev:
Sccchhhh! Om nu folk är överens om att det aldrig är vårat (80-talisternas) fel någonsin så har vi ju ett guldläge här! :wow:



TS: om jag vore du så skulle jag fixa det själv direkt, det är ett ganska enkelt och billigt jobb som lite hör till husägandet kan jag känna.
Det har du rätt i.

Kan mod radera mitt inlägg tro?
 
O
Men det är alltid någon annans fel... jag gör aldrig fel....:D
 
T
SpectorRecords skrev:
Detta är OT men vill bara tillägga i tråden hur kass besiktningsmän kan vara.
Eller så kan man se det som att folk är så kassa på att läsa på och ovilliga att lära sig själva om hus, vad som kan vara potentiella fel och saker man bör kolla på, vilka frågor man ska ställa till säljare och besiktningsman osv, istället för att enbart förlita sig på att besiktningsmannen ska peka på vartenda spikhål i väggen, åter igen någon annans fel.
Du betalar besiktningsmannen för dennes expertis men man måste ju ha nått eget jäkla intresse för att kunna fråga och ifrågasätta.
Många verkar vilja bo i hus men blundar frenetiskt för hur mycket eget ansvar det för med sig, vare sig man är född på 70 eller 90-talet...
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Thullen skrev:
Eller så kan man se det som att folk är så kassa på att läsa på och ovilliga att lära sig själva om hus, vad som kan vara potentiella fel och saker man bör kolla på, vilka frågor man ska ställa till säljare och besiktningsman osv, istället för att enbart förlita sig på att besiktningsmannen ska peka på vartenda spikhål i väggen, åter igen någon annans fel.
Du betalar besiktningsmannen för dennes expertis men man måste ju ha nått eget jäkla intresse för att kunna fråga och ifrågasätta.
Många verkar vilja bo i hus men blundar frenetiskt för hur mycket eget ansvar det för med sig, vare sig man är född på 70 eller 90-talet...
Att gemene man inte är besiktningsexpert är ingen ursäkt för besiktningsmannen att inte vara det, precis tvärtom, faktiskt. Det är just precis därför besiktningsmannen förväntas och ska vara experten!
 
Gemene man vill bli husägare. Att äga sitt hus betyder eget ansvar. Då är det väl rimligt att skaffa sig nödvändiga kunskaper.
Att bedöma om trä är ruttet utan kniv är ungefär som att välja ut en avocado. Ett lätt tryck med fingret. Är träet "ätmoget" har tidigare renoverare målat in röta.

En 60-talist tänker -kan hålla ett år eller två. Jag fixar det när jag dränerat om och bytt taket.

Ond modern köpare tänker -kan hålla ett år eller två. Sedan hävdar jag dolt fel och får nya fönster av den tidigare ägaren.

mvh Findus
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
J
Eftersom den nyupptäckta tråden är tre år gammal, så har troligen även de bytta vindskivorna nu ruttnat och blir således ett nytt dolt fel om en curlad 80-talist köper huset.
 
  • Gilla
Thullen och 2 till
  • Laddar…
Thullen skrev:
Du betalar besiktningsmannen för dennes expertis men man måste ju ha nått eget jäkla intresse för att kunna fråga och ifrågasätta.
Problemet är att den expertis de flesta besiktningsmän verkar besitta är hur man friskriver sig själv från ansvar. Alla som verkligen läst ett besiktningsprotokoll borde lätt inse detta. Det enda besiktningsmän gör är att skapa falsk trygghet eller falsk otrygghet.
 
lbgu skrev:
Problemet är att den expertis de flesta besiktningsmän verkar besitta är hur man friskriver sig själv från ansvar. Alla som verkligen läst ett besiktningsprotokoll borde lätt inse detta. Det enda besiktningsmän gör är att skapa falsk trygghet eller falsk otrygghet.
Jag kan tyvärr inte annat än att instämma väldigt mycket i detta, av såväl egen som andras erfarenhet, och då från ett antal fall i olika situationer. Det gäller tyvärr inte heller enbart fastighetsbesiktningar.
 
Det är fan inte konstigt att allt fler väljer att sälja med friskrivning när folk får för sig att allt från en dålig vindskiva till att ett eluttag har fel nyans av vitt skall räknas som fel och ersättning skall krävas. Har man ingen koll och tummen mitt i näven och tror att alla andra skall betala allt hela tiden så är det nytt hus / lägenhet som gäller om
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
T
Oj va tråden så gammal haha, ursäkta återupplivningen :D
 
Thullen skrev:
Oj va tråden så gammal haha, ursäkta återupplivningen :D
Ämnet behöver inte vara gammalt bara för att tråden är det ✌🏼️ Finns inget krav på att det måste vara dagsfärska trådar 😎
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Näe, 80 och 90-talister fortsätter att vara och bete sig som just det.......när gör första 2000-talisten sitt inlägg här och hur kommer dom vara?
 
  • Gilla
Blwrgrl
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Näe, 80 och 90-talister fortsätter att vara och bete sig som just det.......när gör första 2000-talisten sitt inlägg här och hur kommer dom vara?
Skulle nog säga att 70 och 60-talister börjar bli ganska bra på detta med, räcker med att titta på min arbetsplats, det är ju snart en sport att komma på kluriga grejer för att skylla problemet på andra och slippa ta ansvaret själv, så det verkar smitta rätt bra uppåt i åldrarna.
 
  • Gilla
Marre666
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.